וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הביקורת על האמירה "אלה החיים": נתניהו שוחח עם אביו של יובל קסטלמן

רה"מ שוחח עם אביו של האזרח שנורה למוות בידי שני חיילי מילואים, לאחר שנטרל את שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הקטלני בירושלים. נתניהו הביע את תנחומיו והבטיח שיבהיר את הדברים שאמר במסיבת העיתונאים. משה קסטלמן: "דרשתי שתתבצע חקירה ושהאחראי לפשע יועמד לדין"

בווידאו: ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שיחת הטלפון עם משה, אביו של יובל דורון קסטלמן ז"ל/דוברות רה"מ

אחרי הסערה שעוררה אמירתו "אלה החיים" ביחס לירי למוות ביובל קסטלמן, ואחרי ששוחח עם אביו משה, אמר היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יובל דורון קסטלמן הוא גיבור ישראל. במעשה גבורה עילאי הוא הציל חיים רבים, אבל לצערנו קרתה שם טרגדיה איומה - האיש שהציל בעצמו נקטל. הדבר הזה חייב להיבדק עד תום".

נתניהו הוסיף כי משפחתו של יובל היא "מלח הארץ, משפחה ציונית, משפחה מופלאה. אני והעם כולו דואבים איתם על מותו של גיבור ישראל".

אביו של יובל, משה, מסר לאחר שיחת הטלפון כי "דיברתי עם ראש הממשלה, קיבלתי איזו שהיא תשובה. הבנתי מהשיחה שהוא התייחס לחלוקת הנשקים והוא לא היה מודע לאירוע הספציפי. היום כשהוא יודע את העובדות, הוא אומר שהבן שלי היה גיבור. דרשתי שתתבצע חקירה מעמיקה ושהאחראי לפשע יועמד לדין. אמרתי לו שזו הצוואה של הבן שלי".

מוקדם יותר התייחס יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, לתגובת רה"מ בנימין נתניהו לשאלה על התקרית שבה נורה למוות יובל דורון קסטלמן, האזרח שנטרל את המחבלים בפיגוע בירושלים: "זירת פיגוע היא כמעט תמיד מורכבת ואני בטוח שהחייל שירה ביובל, עשה זאת בטעות, טעות שעלתה במחיר כבד".

גנץ הוסיף: "לצד החקירה המתחייבת של המקרה הטרגי על ידי הגורמים הרלוונטיים בצה"ל ובמשטרה, נדרשת חקירה מקיפה של הנסיבות שהביאו אליו, הנהלים וההקפדה על טוהר הנשק. זו המחויבות שלנו ליובל, למשפחתו ולחברה הישראלית כולה. המקרה של יובל הגיבור, הוא לא 'החיים', אלא תמרור אזהרה שמחייב הפקת לקחים שיצילו חיים בעתיד".

רה"מ אמר אתמול במהלך מסיבת העיתונאים כשנשאל על התקרית כי "דברים כאלו קורים, אלו החיים". יצוין כי נתניהו הביע בתשובתו תמיכה במדיניות חלוקת הנשק האזרחי שמוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - על אף שקסטלמן נהרג בידי חיילים שנושאים נשק בשגרה ואין לכך קשר למדיניות חלוקת הנשק לאזרחים של בן גביר.

יובל דורון קסטלמן על רקע זירת הפיגוע בירושלים. חיים גולדברג, פלאש 90, באדיבות המשפחה, אתר רשמי
יובל דורון קסטלמן על רקע זירת הפיגוע בירושלים/אתר רשמי, חיים גולדברג, פלאש 90, באדיבות המשפחה

גם חבר הקבינט לניהול המלחמה והרמטכ"ל לשעבר, השר גדי איזנקוט, התייחס לתקרית הקשה: "הריגתו של יובל בידי חייל צה"ל, לאחר שכבר הרים את ידיו, השליך את נשקו וצעק שהוא ישראלי, היא אירוע חמור ביותר, המחייב חקירה מהירה ויסודית על ידי צה"ל ומשטרת ישראל. מניסיון ארוך שנים של לחימה בטרור, עלינו לחנך ליוזמה ולחתירה למגע כפי שהפגין יובל - יחד עם הצורך לפעול על פי הוראות הפתיחה באש".

האמירה של ח"כ כהן

מוקדם יותר היום התראיין ח"כ אלמוג כהן לרדיו 103FM, והתייחס גם הוא לתקרית: "למי שעשה זאת אי אפשר לקרוא רוצח, יהיו עוד דו"צים (ירי דו צדדי) - זה לא חלל סטרילי, באופקים כמעט יריתי בשני אנשים".

"יש ביטוי שמשתמשים אצלנו ביחידות לא מעט וזה 'חם על ההדק'", הסביר כהן. "יש הרבה כאלה שהם 'חמים על ההדק'. זה דבר שבחלקו הוא חיובי, במקרים של שדות קרב זה דבר שהוא עלול להיות שלילי. מה שצריך לעשות זה לחקור את הנושא לעומק. אני, ב־7 באוקטובר באופקים, כמעט יריתי בשני אנשים. כבר הייתי בתמונת כוונות ובסוף הבנתי שהם פשוט היו בלי כובע זיהוי כי לא היה עליהם כובע זיהוי באותה זירה מאוד קשה ומסוכבת".

ח"כ אלמוג כהן במליאת הכנסת. ראובן קסטרו
"אי אפשר לקרוא לזה רצח". ח"כ כהן/ראובן קסטרו

"אני מאמין שמי שעשה את זה, עשה את זה או בגלל שהוא חסר ניסיון או בגלל טעות, אי אפשר לקרוא לו רוצח. בזירת קרב יש דו"צים ויהיו עוד דו"צים. זה מאפיין זירת קרב. אין פה שום דבר סטרילי", הוסיף כהן.

כשנשאל כהן אם אפשר למנוע אירועים כאלו בעתיד ענה: "מי שיגיד לכם שאפשר למנוע דו"צ, משקר. אי אפשר למנוע דו"צ, בטח ובטח לא בזירת לחימה אורבנית, אזרחית, כאשר מגיעים קנים מכל מיני כיוונים ולכן אין דרך למנוע את זה במאת האחוזים, אלא לצמצם כמה שניתן וזה בעיקר על ידי מקצועיות. יש פה גם סוג של דיסוננס, אתה לא יכול להביא אזרח אוחז נשק לרמת המקצועיות של לוחם בימ"מ. בסוף, במנעד השיקולים הרחב שאותו אני כמשרת ציבור מסתכל, זה - כמה אירועים נמנעו בעזרת אוחזי הנשק, והאירועים הם במספרים גבוהים מאוד מאוד, לדעתי אפילו מעל 70 אחוזים בזכות אלה שהחזיקו נשק והגיבו ראשונים לאירוע. זה אירוע טרגי שצריך להיחקר ולהיבדק".

לעומת זאת, ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית הגיבה בצורה שונה, והתייסה גם היא, כמו גנץ, לאמירה של רה"מ נתניהו ממסיבת העיתונאים. בציוץ בחשבון ה-X שלה (טוויטר לשעבר) כתבה וולדיגר כי "יובל קסטלמן הוא גיבור שלא היה צריך למות. נדרשת כאן חקירה מעמיקה והבנה של האירוע לפרטיו. אין להשלים עם אלה החיים. כחברה חפצת חיים, עלינו לתחקר, ללמוד וללמד כדי למנוע אירועים טרגיים שכאלה".

מיכל וולדיגר 1. ראובן קסטרו
"עלינו לתחקר, ללמוד וללמד". ח"כ וולדיגר/ראובן קסטרו

אביו של קסטלמן סיפר לוואלה! על שאירע במהלך נטרול המחבלים: "הבן שלי ירד עם נשק אישי מול מחבלים, שניות לפני שהם נכנסו לרכב והמשיכו ליעד הבא. במעשה שלו ההירואי הוא פשוט עצר את זה - ואז האירוע היה אמור להסתיים. פתאום הוא מבין שיורים עליו, הוא הבין שיש טעות ועשה את כל הפעולות הנדרשות - זרק את הנשק, פתח את החולצה, את החגורה, זה לא הגיוני לחשוב שהוא מחבל כי הוא ירה במחבלים רגע לפני. הוא סיכן את החיים שלו כדי להציל אחרים. גם אם היו חושדים בו - את הנשק שלו הוא זרק הצידה, הכול היה צריך להיראות אחרת".

למשפחת קסטלמן נודע על פציעתו של יובל רק אחרי הצהריים, יותר מ-9 שעות אחרי הפיגוע, כשהתקשרו להגיד למשפחה שהנשק שלו והציוד נמצא בידי המשטרה: "לא ידענו מכלום. פתאום מתקשרים אליי ואומרים לי האקדח שלו, והארנק נמצא ככה וככה וככה. אמרתי איזה ארנק, על מה אתם מדברים? ואז התחלנו להבין שהוא נפצע והוא בבית חולים".

מחקירת המקרה עולה כי חייל בשירות מילואים, שעל פי החשד ביצע את הירי שגרם למותו של יובל, נחקר לראשונה ביום האירוע. החייל לא נמצא ביחידה, שכן שוחרר לביתו אמש לקראת הגעתו היום לחקירה באזהרה במשטרה הצבאית. בסיומה, יילקחו כלי הנשק ששימשו אותו לירי לצורך בדיקתם, כמקובל על פי הנהלים. לאחר חקירתו באזהרה, ובהתאם לחומר החקירה, יתקבלו החלטות לגבי המשך שירותו במילואים. חייל נוסף בשירות סדיר שהיה מעורב באירוע וביצע ירי נפצע במהלך האירוע ופונה לקבלת טיפול רפואי. החייל שוהה בביתו וצפוי להיחקר באזהרה היום, וגם נשקו יילקח לבדיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully