וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער נרצח במסיבה בצרפת, בימין מאשימים מהגרים: "גזענות נגד לבנים"

28.11.2023 / 9:36

תומאס פרוטי בן ה-16 נרצח בקטטה באזור כפרי במדינה, שלפי הערכת הרשויות ייתכן שפרצה בשל "הערה על תסרוקת". מנגד, בימין אמרו כי זאת עדות ל"סכנה הנשקפת לחברה" מצד זרים, והמשטרה פיזרה הפגנות אלימות במקום. הממשלה מזהירה: "רק מערכת המשפט אמונה על הצדק, לא הציבור"

משפחתו של הנער תומאס צועדת בעצרת לזכרו ברומנס-סור-איזר, צרפת 22 בנובמבר 2023. רויטרס
משפחתו של תומאס בראש צעדה לזכרו, בשבוע שעבר/רויטרס

רצח של נער בן 16 במסיבה בעיירה בצרפת עורר סערה במדינה וטענות של גורמים בימין שלפיהן הוא היה קורבן ל"גזענות נגד לבנים" מצד מהגרים. מותו של הנער, תומאס פרוטי, אירע ב-19 בנובמבר, בעיירה קרפול שבדרום-מזרח המדינה, ומאז נרשמו באזור כמה הפגנות אלימות של אנשי ימין קיצוני, שראו בכך סמל לחוסר הביטחון הגובר בחברה הצרפתית.

ממשלתו של הנשיא עמנואל מקרון, המתמודדת גם עם זינוק במעשי האנטישמיות במדינה מאז פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר, קראה להרגעת הרוחות. דובר הממשלה, אוליייבה וראן, ביקר אתמול בעיירה והזהיר כי זו "טרגדיה המעמידה בסכנת קריסה את החברה שלנו, אם לא נתעלה לרגע הזה".

"הרשות השופטת היא זו האמונה על עשיית הצדק, לא הציבור הצרפתי עצמו", הוא הזהיר, בעודו מודה כי הרצח של תומאס לא היה "רק קטטה במסיבה".

עד כה, נעצרו תשעה חשודים ברצח ובמעורבות ברצח. הקטטה ככל הנראה פרצה בתוך המסיבה, לפני שזלגה החוצה. חלק מהחשודים הגיעו במכונית למקום, כשהמסיבה כבר הגיעה לסיומה.

שוטרים פרוסים כדי למנוע עימותים סביב הרצח של הנער תומאס ברומנס-סור-איזר, צרפת, 26 בנובמבר 2023. רויטרס
"אסור לאף אחד לקחת את החוק לידיים". שוטרים ברומנס-סור-איזר, אתמול/רויטרס

מקור משטרתי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי כמאה פעילי ימין קיצוני הגיעו ביום שבת לעיירה הסמוכה רומנס-סור-איזר, במטרה להתעמת עם צעירים מהשכונה לה מוני, שבה רבים מהחשודים ברצח מתגוררים. ביום ראשון, המשטרה פיזרה התכנסות דומה של הימין הקיצוני בעיירה.

התובע לורן דה קאיני הזהיר כי "אסור לאף אחד לקחת את החוק לידיים", אחרי ש-24 איש נעצרו בקשר למעורבות באותם עימותים מאז יום שישי האחרון. "מי שמתנגד לכך באלימות לא לגיטימית ייענש על כך", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אף שהרקע לאירוע נותר לא ברור, פוליטיקאים שמרנים ומהימין הקיצוני מיהרו לצבוע את הקטטה הקטלנית ככזו המעידה על הסכנה הנשקפת לטענתם מצד מהגרים ומיעוטים.

"הגזענות נגד לבנים מכה עכשיו באזורים הכפריים שלנו", טענה אשת הימין הקיצוני מריון מרשל, שצפויה לזכות במושב בפרלמנט האירופי בבחירות בשנה הבאה. מרשל היא אחייניתה של המועמדת לנשיאות מרין לה פן, שלפי הסקרים הייתה זוכה בבחירות אילו הן היו מתקיימות היום.

שפה עוינת "כלפי לבנים"

התובע דה קאיני אמר כי נראה שהאלימות פרצה מסיבות סתמיות של ממש, ייתכן שבשל הערה על תסרוקת של אחד הנוכחים במסיבה - ולא מתוך התקפה מתוכננת המבוססת על "גזע, מוצא אתני, לאומי או דתי". עם זאת, התובעים הוסיפו כי תשעה מתוך 104 העדים שתושאלו דיווחו כי שמעו שפה עוינת "כלפי אנשים לבנים" במהלך התגרה. בנוסף לתומאס, תשעה בני אדם נפצעו באירוע, ארבעה מהם באורח קשה.

צרפת כבר הייתה על הקצה עוד לפני הרצח בקרפול, לאור המתיחות סביב המלחמה ברצועת עזה. בחודש שעבר, מורה נרצח בבית ספר על ידי תלמיד מוסלמי לשעבר, בפיגוע שליבה את המתיחות במדינה, שבה חיות הקהילות היהודיות והמוסלמיות הגדולות ביותר באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully