וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע דקירות בצרפת: צעיר רצח מורה בתיכון בצפון המדינה

הדוקר, שמוצאו מהקווקז, פצע שני בני אדם נוספים בתיכון בעיר אראס ונעצר, כמו גם אחד מאחיו. בימים האחרונים הוגבר המעקב אחריו, אך לא היה מידע קונקרטי. מקרון, שביקר בזירה, תיאר זאת כ"טרור אסלאמי ברברי", ושר הפנים קישר בין הפיגוע למלחמה בין ישראל לחמאס

שוטרים מחוץ לתיכון שבו אירע פיגוע דקירה בעיר אראס, צרפת, 13 באוקטובר 2023. רויטרס
שר החינוך הודיע על הגברת האבטחה במוסדות החינוך במדינה. הזירה באראס, היום/רויטרס

צעיר בן 20 דקר למוות מורה ופצע קשה שני בני אדם נוספים בפיגוע בבית ספר בעיר אראס שבצפון צרפת, לפני שנעצר על ידי המשטרה - כך אמרו היום (שישי) גורמים רשמיים, והנשיא עמנואל מקרון תיאר את הפיגוע כ"טרור אסלאמי ברברי". שני הפצועים הם מורה נוסף ומאבטח.

שר הפנים ג'רלד דרמנין אמר כי צרפת נמצאת כעת בכוננות הגבוהה ביותר וכי נראה שהפיגוע באראס קשור להסלמה במזרח התיכון, שהחלה עם מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס בשבת והתגובה של ישראל נגד ארגון הטרור ברצועת עזה. דרמנין אמר כי מצב הכוננות לא הועלה בתגובה לאיום מסוים. אראס היא עיר בקצה הצפוני והלא מתועש של צרפת, אזור המגוון מבחינה אתנית ושבו יש לימין הקיצוני תמיכה הרבה.

בביקורו בזירת הפיגוע, מקרון חלק כבוד למורה שנרצח, דומיניק ברנרד, שגופתו הייתה עדיין מכוסה ומוקפת בשלולית דם. "הוא התערב וללא ספק הציל חיים רבים בעצמו", אמר מקרון על המורה שלימד צרפתית. "הבחירה שלנו היא לא להיכנע לטרור, לא לתת לשום דבר לפלג אותנו". רק אתמול קרא מקרון לצרפתים להישאר מאוחדים ולהימנע מזליגת הסכסוך בין ישראל לחמאס אל המדינה, שבה חיות הקהילות היהודיות והמוסלמיות הגדולות ביותר באירופה.

מקור משטרתי אמר כי הדוקר, שזוהה על ידי התובעים כמוחמד מ', היה תלמיד לשעבר בתיכון "גמבטה" שבו אירעה התקיפה. גם אחד מאחיו נעצר בקרבת מקום, והחקירה מנוהלת על ידי הרשות למאבק בטרור.

לדברי התובע ז'אן-פרנסואה ריקאר, עדי ראיה רבים שמעו את התוקף צועק "אללה אכבר". מקור במשטרה אמר כי הוא היה ברשימת מעקב שבה נמצאים אנשים הידועים כסיכון ביטחוני פוטנציאלי. הרשימה, המכונה "Fiche S", מכילה אלפי שמות ורק מספר קטן נמצאים במעקב פעיל של שירותי הביטחון.

דרמנין אמר כי שירותי המודיעין עקבו אחר האיש, וכי הטלפון שלו היה תחת ציתות בימים האחרונים מכיוון שהרשויות הבחינו בהתנהגות חשודה. עם זאת ,שר הפנים הבהיר כי לא היו אינדיקציות למתקפה מתוכננת של החשוד, שלפי הדיווחים היה מוסלמי ממוצא צ'צ'ני או אינוגשטי, שניהם מחוזות מוסלמיים ברוסיה.

מקור ביטחוני אמר כי אחיו הבכור של התוקף ריצה עונש מאסר בגין קשרים לרשתות טרור אסלאמיסטיות והאדרת פעולות טרור. צרפת הייתה מטרה של פיגועי טרור אסלאמיסטיים לאורך השנים, כשהקטלני שבהם היה המתקפה המשולבת של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ברחבי פריז בנובמבר 2015.

"שוב בית ספר נפגע מהברבריות של הטרור האסלאמי", אמר מקרון, בהתייחסו למקרה המזעזע של המורה סמואל פאטי, שראשו נערף ב-2020 על ידי נער צ'צ'ני שרצה לנקום את השימוש שלו בקריקטורות הלועגות לנביא מוחמד במהלך שיעור על חופש הביטוי.

בסרטון שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס נראו שלושה בני אדם - אחד מהם עם כיסא - מנסים לעצור את התוקף בחניון בית הספר ונפגעים ממנו. "יש לו סכין, יש לו סכין", אמר אחד הנוכחים בזירה.

עוד בוואלה!

זינוק באנטישמיות באירופה אחרי מתקפת חמאס, אבטחת מוסדות יהודיים תוגברה

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ובכירים אחרים בזירת הפיגוע בתיכון בעיר אראס, 13 באוקטובר 2023. רויטרס
"הבחירה שלנו היא לא להיכנע לטרור". מקרון בתיכון באראס, היום/רויטרס

המורה לפילוסופיה, מרטין דוסאו, סיפר כי התוקף רדף אחריו, אך הצליח להימלט ללא פגע לאחר שנעל את עצמו בחדר. לדבריו, לא נראה שהתוקף פעל ממניעים אישיים. "הוא חיפש מורה להיסטוריה", אמר דוסו לרויטרס. "זה מה שגורם לי לחשוב שזה לא היה נקמה אישית במורה".

התלמידים היו מרותקים לכיתותיהם במשך שעות. לואיס, בן 15, אמר כי התלמידים הניחו בתחילה שמדובר בתרגיל, ואז צלצלה האזעקה והם נאלצו להסתתר. "זה מראה שזה יכול לקרות בכל מקום", אמר לרויטרס.

בהמשך היום הופעלה התרעה ביטחונית בבית ספר אחר באראס, לפי אחד מאנשי הסגל שדיבר עם רויטרס. התקשורת המקומית דיווחה כי במהלך התקרית נעצר אדם עם ילקוט חשוד בכניסה לבית הספר. מקרון אמר כי מתקפה נוספת נמנעה ביום שישי באזור פריז, ושר החינוך גבריאל אטאל אמר כי האבטחה תתוגבר בבתי הספר ברחבי צרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully