וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך סתמו לסמב"ציות את הפה: מנגנון ההשתקה שהוביל לטבח ה-7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 16:48

החיילות בגזרה לא הפסיקו להתריע בימים שלפני הטבח, אלא שהמפקדים אמרו להן בתגובה: "אסור לכן לדבר ישירות עם המח"ט". קצינים בפיקוד הדרום בביקורת חריפה: "התרבות באוגדת עזה נטרלה עיניים ואוזניים". צה"ל: "נקיים תחקיר נוקב בסיום המלחמה"

בווידאו: תיעוד ממצלמות האבטחה: המחבלים נכנסים לקיבוץ בארי/מצלמות אבטחה

הורי חיילים וחיילות וקצינים מפיקוד הדרום, מתחו ביקורת חריפה וטענו כי מפקדים בכירים באוגדת עזה שיתקו את העצמאות המקצועית של תצפיתניות וסמב"ציות, והיכולת שלהן להשפיע על הגזרות השונות.

במסגרת התחקירים הראשוניים של קציני מילואים מפיקוד דרום באוגדת עזה, התברר למשל כי בחטיבה הצפונית השתרשה הנחיה כי אסור לסמב"ציות לדבר במהלך היום ישירות עם מפקד חטיבה מרחבית ולדווח לו על אירועים חריגים. לפי ההנחיה עליהן לדווח רק לקמב"צית ההמונה עליהן, או במקרה חריג מאוד עם קצין האג"מ של החטיבה.

חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023/דובר צה"ל

הסמב"ציות, כמו התצפיתניות, המשיכו להתריע בחודשים שקדמו לפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר על אירועים חריגים סמוך לגבול, התקרבות של בכירים בחמאס, תצפיות, תרגילים, תגבור כוחות ותנועות חשודות בשעות חריגות וניסיונות לאסוף מודיעין ומגעים עם הקרקע. אך לדברי הקצינים מפיקוד הדרום, במקום להתייחס בכובד ראש לדיווחים, החליטו מפקדים באוגדת עזה להחריף את ההנחיה ולאסור באופן מוחלט על הסמב"ציות בחמ"ל החטיבתי לדבר ישירות עם המח"ט.

הקצינים הדגישו כי נוצר מצב של נטרול ההשפעה של הסמב"ציות: "התרבות הארגונית של מפקדים באוגדת עזה נטרלה אוזניים ועיניים מהשטח. במקרה הזה למשל מדובר בסמב"ציות שרואות את אותה תמונה של התצפיתניות אבל יודעות לנתב כוחות, להבין מה קורה, יש להן זיכרון ארגוני מעולה, הן מכירות את המפקדים ואת הכוחות. זו הייתה טעות גדולה. מסתבר שבעבר ניתן היה להן להשפיע על כל הדרגות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ההרס בזירת הטבח בקיבוץ בארי. 17באוקטובר 2023. רויטרס | רונן זבולון, עיבוד תמונה
ההרס בזירת הטבח בקיבוץ בארי. 17באוקטובר 2023/עיבוד תמונה, רויטרס | רונן זבולון

מסתבר שבלילה שקדם למלחמה סמוך לשעה 02:30 התריעו הסמב"ציות במקביל לתצפיתניות, כי הן רואות במסכים תנועות חשודות חריגות ביותר. הדיווחים שלהם התיישבו עם המידע הראשוני שהגיע אל השב"כ ואל הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום. מפקד החטיבה הצפונית, אל"מ חיים כהן, הוקפץ מביתו אל האוגדה מחופשת החג. לדברי גורמי צבא מפקדי פלוגות הוקפצו אך כל אלו לא סייעו להדוף התקפה רחבה ב-28 מוקדים יבשתיים שונים לאורך כל רצועת עזה, לא כולל ים ואוויר.

לדברי הקצינים, "זלזלו בידע ובמוטיבציה של הסמב"ציות לאורך זמן. היו צריכים כמו שאר גורמי המקצוע להוציא אותן לשטח, לתת משקל גדול לעובדה שהן מכירות היטב את הגזרה ואת ההתרחשות, את היכולת שלהן להשפיע על אופן הסריקה של התצפיתניות. הצטברות של אירועים שמצביעים על שאננות. אין לנו ספק שאם המח"טים היו שומעים את הסמב"ציות בתקופה ההיא ובטח בלילה שקדם להתקפה? הוא היה מקפיץ את כל צה"ל. צריך לשנות את התרבות הארגונית שם. גרמו להם לא להגדיל ראש. ועל מה שקרה לאחר ההתקפה? זה כבר תחקיר אחר".

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

תגובת דובר צה"ל: צה"ל טרם תחקר את האירועים שקדמו להתקפה בשבעה באוקטובר וכן את אירועי היום עצמו, מתוך המחויבות להתמקד כעת אך ורק במלחמה המתנהלת ובניצחון בה. בסיום המלחמה ייערך תחקיר מפורט ונוקב בנושא לבירור הפרטים עד תם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully