וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיכוב בעסקה - בגלל אי הסכמה על תנועה ומיקום כלים של צה"ל במהלך ההפוגה

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 15:00

המחלוקת: סעיף בהסכם על יכולת התנועה של כלי הרכב הצה"ליים. בהודעת חמאס נכתב כי תופסק תנועתם ברצועה בזמן ההפוגה, אך ישראל חידדה מול קטאר: הכוונה ל"יימנע מתנועה התקפית", כלומר לא ישתלט על שטח נוסף - מה שמתיר תנועה לצרכים הגנתיים או לוגיסטיים

בווידאו: נתניהו על העסקה לשחרור חטופים: "מאמין בכל ליבי שההחלטה נכונה" 22.11.23/לעמ

העיכוב בהשלמת ההסכם לשחרור החטופים נגע לדרישות חמאס לגבי תנועה ומיקום של כלים צבאיים של צה"ל במהלך ההפוגה - כך אומרים ל"וואלה" גורמים מדיניים. למרות העיכוב, בישראל מעריכים עדיין באופטימיות זהירה שההסכם יושלם היום (חמישי). מקור שמעורה בפרטי המו"מ אמר כי "הדברים חזרו למסלולם ובקרוב קטאר תפרסם הודעה בנושא".

ישראל, לפי מקור המעורה בפרטים, ראתה שבהודעת חמאס על הסכם החטופים נכתב כי תופסק תנועת כלי רכב צבאיים ישראלים ברצועה בזמן ההפוגה. המשפט הזה היה שונה מעט מנוסח ההסכם. המקור ציין כי במהלך ביקור ראש המוסד והאלוף ניצן אלון בדוחא, ישראל חידדה בפני הקטארים שמה שנכתב בהסכם הוא שצה"ל "יימנע מתנועה התקפית" של כלי רכב צבאיים, כלומר לא ינסה להשתלט על עוד שטח ברצועה. ישראל הבהירה כי מבחינתה, נוסח ההסכם מאפשר תנועה של כלי רכב צבאיים לצורך הגנתי או לצורכי לוגיסטיקה.

הבוקר התייחסה דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן לדחייה של שחרור החטופים, ואמרה כי בבית הלבן מקווים שיישום ההסכם יחל מחר. "הצדדים עובדים על פרטים לוגיסטיים אחרונים, במיוחד בכל הנוגע ליום הראשון של יישום ההסכם", אמרה הדוברת. "אנחנו סבורים שאסור להשאיר שום דבר ליד המקרה בכל הנוגע לתהליך, אנחנו רוצים להבטיח שהחטופים יחזרו הביתה בשלום".

לכל העדכונים על המלחמה

דובר משרד החוץ של קטאר מאג'ד אל-אנסרי גם התייחס לעיכוב ומסר: "השיחות שמקיימות קטאר ומצרים עם ישראל וחמאס על התוכנית המבצעית ליישום הסכם ההפוגה נמשכות ומתנהלות באופן חיובי. נודיע בתוך כמה שעות על המועד בו יתחיל יישום ההסכם. אנחנו עובדים עם שותפינו בארצות הברית ומצרים, כדי לוודא שההסכם מיושם במהירות ושהצדדים עומדים בהתחייבויותיהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו , שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בהצהרה לתקשורת, 18 בנובמבר 2023
אסמאעיל הניה, יחיא סינוואר. ראובן קסטרו, רויטרס, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו , שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בהצהרה לתקשורת, 18 בנובמבר 2023 אסמאעיל הניה, יחיא סינוואר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, רויטרס

הלילה נודע כי יישום ההסכם יתעכב, ראש המל"ל צחי הנגבי אמר בהודעה שפרסם כי המגעים לשחרור החטופים עדיין נמשכים וציין כי "תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי". גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש: "מעריכים באופטימיות זהירה שההסכם ייסגר תוך 24 שעות. עד אז אין הפוגת אש המלחמה נמשכת כרגיל".

בכירים ישראלים אמרו כי ישראל ציפתה לקבל אמש רשימה של החטופים שאמורים להשתחרר למחרת, אולם חמאס לא העביר רשימה כזו. שני מקורות שמעורים בפרטי המשא ומתן בין ישראל לחמאס אמרו כי נותרו כמה קצוות פתוחים לסגור לפני שניתן יהיה ליישם את העסקה, במיוחד בכל הקשור לפרטים המבצעיים של תהליך שחרור החטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully