וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין לכם מנדט על הכאב","קרקס על דם החטופים": חילופי דברים קשים בדיון על עונש מוות למחבלים

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 14:19

הוועדה לביטחון פנים דנה בהכנת הצעת חוק עונש מוות למחבלים לקריאה ראשונה. יו"ר הקואליציה אופיר כץ מסר כי החוק לא יעלה להצבעה במליאה לפני אישור הקבינט. המחלוקת בין משפחות החטופים לח"כים מעוצמה יהודית עלתה לטונים גבוהים: "תסירו את החוק אם יש לכם לב".

בווידאו: גיל, שבת דודתו חטופה בעזה, קרא לבן גביר לא לקדם את עונש מוות למחבלים: "אתם מסכנים את השבויים"/ערוץ הכנסת

הוועדה לביטחון לאומי דנה היום (שני) בחוק עונש מוות למחבלים, אותו פועל לקדם בכנסת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. במהלך הדיון, החלו ויכוחים בין ח"כים ממפלגת עוצמה יהודית, למשפחות החטופים, שביקשו שלא להעביר את החוק מחשש לחיי יקיריהם. ח"כ אלמוג כהן צעק על המשפחות: "אין לכם מנדט על כאב".

בפתח הדיון, דיברו נציגי משפחות החטופים וביקשו מיו"ר הוועדה ומהשר בן גביר להסיר את ההצעה מסדר היום, זאת מחשש לחיי החטופים. גיל דיקמן, שבת דודתו כרמל גת נחטפה, דיבר נחרצות נגד חברי הוועדה. "איך אתם יכולים? אתם מסכנים את השבויים זה לא הזמן", אמר, "אתם יודעים באיזה מצב רגיש המדינה נמצאת עכשיו, יש דרך לעשות את הדברים, בבקשה כל הדיון הזה. תסירו את הדבר הזה מסדר היום. אם יש לכם לב".

"אתם לא רוצים את הדם שלהם על הידים שלכם", מסרו במהלך הדיון נציגי משפחות החטופים בעודם מתחננים בפני חברי עוצמה יהודית שלא לקדם את החוק, " הצעת החוק הזאת נוגדת באופן מוחלט את שחרור החטופים באופן בריא ושלם. אנחנו מתמודדים עם מפלצות - למה אתם נותנים להם את הכלים?" עוד הוסיפה נציגה נוספת של משפחות החטופים ואמרה כי "הדרך היחידה כרגע להחזיר את הביטחון הלאומי זה להחזיר את החטופים והחטופות, תורידו את ההצעה הזו מהשולחן".

גיל דיקמן שקרובי משפחתו נחטפו ונרצחו ע"י חמאס, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נציגי המשפחות/פלאש 90, יונתן זינדל

"עונש המוות הוא נושא רגיש שצריך להיות נדון תחילה בדיונים סגורים בפורומים מקצועיים", נציגי מטה המשפחות הוסיפו ומסרו, "ממילא, הטלת עונש מוות אפשרית גם כיום ואינה מצריכה תיקוני חקיקה. בנסיבות אלה, לדיון היום לא יכולות להיות השלכות מעשיות. קיומו בעיתוי הזה מסכן את חיי יקירינו מעבר לסיכון הקיים ממילא וזאת מבלי שהדבר מקדם תכלית ציבורית כלשהי. לכן ההחלטה לקיימו אינה עניינית. הבאנו את עמדתנו בפני יו"ר הוועדה אך הדבר לא הביא לביטול הדיון".

השר בן גביר הגיב לדברי המשפחות. תחילה מסר להם כי הוא מבין את כאבם: "כשאני הולך לישון בלילה וקם בבוקר לא יוצאות מהתמונות האלה מהראש. כאילו סבתא יפה היא סבתא שלי. כאילו הילד כפיר הוא הילד שלי. זו הסיבה שהלכתי לפוליטיקה. זה לא משנה אם נסכים או לא נסכים המטרה שלי שיהיה לאנשים ביטחון אישי. וכשאני עובר בין כיתות הכווננות, שזו טעות היסטורית היתה לסגור אותם. אני רואה את כולם".

בהתייחס לביקורת על החוק, אמר בן גביר כי "אבל אני רוצה להבהיר שהחמאס הלכו לרצוח, לשחוט ולאנוס לא בגלל עונש חוק מוות למחבלים", אמר, "חמאס לא חיכו לדיון הזה, הם רוצחים וטובחים כי הם חמאס. כי הם האויב שלנו והתפיסה שלי הפוכה מכם, דווקא התמרון שאנחנו עושים מקדם החזרה של היקרים לכם. וחוק עונש מוות למחבלים מקדם את זה". בתגובה לדבריו של בן גביר מסרו המשפחות מסרו כי "החוק מקדם מקדם את המוות שלהם".

אלמוג כהן, לימור סון הר מלך, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
אלמוג כהן בדיון עם משפחות החטופים/פלאש 90, יונתן זינדל

במהלך חילופי הדברים, החל להתלהט וויכוח בין חברי הכנסת של עוצמה יהודית לבין נציגי המשפחות. בין היתר, צעק ח"כ אלמוג כהן על נציגי המשפחות כי "אם אתם רוצים שנקשיב לכם - תדברו". משפחות החטופים זעקו אל עבר הח"כים כי "הרגתם מספיק ערבים", כהן הגיב לאמירה וצעק לעברם כי "אין לכם מנדט על הכאב, גם אני קברתי חברים".

עוד השתתפה בחילופי הדברים הקולניים גם לימור סון הר מלך, שצעקה אל עבר אחת מנציגות המשפחות: "מה נראה לך? שאני לא רוצה להחזיר אותם?". נציגי המשפחות הגיבו והאשימו את חברי הכנסת כי "כל כך הרבה מתו במשמרת שלכם".

נציגי המשפחות המשיכו להתחנן בפני חברי הכנסת לסיים את הדיון, וחלקם אף יצאו מאולם הוועדה בבכי. "אתם עושים לנו טרור כל רגע שהדיון הזה מתקיים", הם זעקו, "האם אפשר להפחיג במוות אנשים שלא מפחדים ממוות? מה שקורה פה זה קרקס על הדם על המשפחה שלי, על החטופים. כל מה שאתם יודעים לעשות זה תקשורת".

חן אביגדורי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
חן אביגדורי, נציג משפחות החטופים/פלאש 90, יונתן זינדל

ביקורת על אופי הדיון והתזמון שלו נשמעו מכל צידי המפה הפוליטית, ויו"ר הקואליציה אופיר כ"ץ הבהיר כי הצעת החוק לא תעלה להצבעה במליאה לפני דיון ואישור בקבינט הבטחוני. מטה המשפחות מסר בתגובה לדיון כי "הצעקות של ח"כ אלמוג כהן על משפחות החטופים הם חציית כל הקווים האדומים. הדיון שמתנהל כרגע בכנסת הוא מופקר וחסר אחריות שעלול להעמיד את חייהם של החטופים בסכנת חיים. עצוב מאד שבמקום לפעול להחזרתם הביתה, ישנם חברי כנסת מופקרים שמעדיפים לסכן חיי אדם ולעסוק בפוליטיקה צינית על גבן וכאבן של המשפחות החרדות לגורל יקיריהם".

שר החינוך יואב קיש הגיב לדיון בכנסת ומסר כי "חוק עונש מוות למחבלים לא יעבור עכשיו.‏ זה ברור לכולם". שר החינוך הוסיף ומסר כי "התמונות היום מהכנסת הן מיותרות, פוגעות במאמץ המלחמתי ובעיקר פוגעות במשפחות החטופים שנמצאות בשעה הכי קשה שלהן. ‏תחדלו מהעיסוק בפוליטיקה קטנה".

עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הביע גם הוא את התנגדותו לקיום הדיון בחוק עונש מוות וטען כי "גם אם יחוקק החוק הוא לא יחול על המקרה הזה, מפני שלא ניתן יהיה להחיל אותו על עבירה שנעשתה". לדבריו, יש חוק קיים למניעת והשמדת עם, ולא צריך חוק נוסף. "יש חוק שמתאים לאירוע הזה, הסברנו למה זה רצח עם", מסר.

אופיר כץ, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
הבהיר כי הצעת החוק לא תעלה למליאה לפני אישור קבינט. אופיר כ"ץ/ראובן קסטרו

גם השר מיקי זוהר מסר כי "מאז ומעולם תמכתי בחוק עונש מוות למחבלים אך העיסוק בזה כעת בזמן שבנינו ובנותינו בידי המרצחים הנאצים, הוא טעות חמורה שפוגעת במשפחות החטופים. די עם הפוליטיקה הזו עכשיו, אנחנו חייבים להתמקד רק בניצחון במלחמה ובהחזרת החטופים הביתה".

עוד מתחו ביקורת גם השר חילי טרופר יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין. "לב כל עם ישראל עם משפחות החטופים בימים אלה. מצער ומבייש שיש חברי הכנסת שבחרו לקיים דיון מיותר ולתקוף אותם ולהכאיב להם עוד קצת בימים כה קשים. זה לא הזמן לדיונים פופוליסטיים, זה לא הזמן להכאיב למי שאין להם יום ואין להם לילה. זה זמן של חיבוק גדול למשפחות", מספר טרופר.

"יש דרכים לדון על חוקים, יש דרכים לחוקק חוקים. הכנסת היא אינה במה למופעים - ודאי שלא בעת הזו", מסר אדלשטיין, "כולנו פועלים תחת האקסיומה שלא מתעסקים בפוליטיקה, אז ודאי שלא מתעסקים בפופוליזם.

ביקורות קשות המשיכו להימתח על ידי שלל חברי כנסת בנוגע הצעת החוק והדיון בוועדה. בן גביר הגיב לאותן ביקורות ומסר כי "הקונספציה המסוכנת של ניסיון לרצות יחיא סינוואר וחבריו בשקט ובמזוודות של כסף מזומן, שקרסה מול עינינו בשבעה באוקטובר, ממשיכה להוביל כעת את הקבינט המצומצם".

"יש לנו אחריות רבה לחטופים ומשפחותיהם, ודווקא משום כך, האחריות הזו כוללת גם אחריות לקורבנות הפיגועים הבאים ובני משפחותיהם. אמר בן גביר והוסיף כי "החמאס לא מחפש תירוצים לרצוח יהודים". השר לביטחון לאומי טען כי גם לפני התמרון הקרקעי, היו שחששו מכניסה לרצועה בשל חשש לפגיעה בחטופים, אולם "התמרון הגדיל את הסיכוי להשבת החטופים". "עלינו להראות להם שאנו אלו שמורידים את ארגון הטרור הרצחני הזה על הברכיים, ולא חלילה להפך", מסר בן גביר.

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"הקונספציה המסוכנת ממשיכה להוביל", בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

בן גביר מנסה לקדם את חוק עונש מוות למחבלים מאז הקמת הממשלה, ובמסגרת ההסכמים הקואליציוניים ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב להעביר את החוק עד העברת תקציב המדינה. בפועל, החוק עבר רק בקריאה טרומית, ובשל התנגדויות משפטיות, ביטחוניות וחרדיות לקידומו הוחלט כי יקודם רק לאחר דיון בקבינט המדיני ביטחוני, שמעולם לא התקיים.

אחרי טבח ה-7 באוקטובר בן גביר החל לקדם את החוק בכל מקרה, והבוקר התקיים דיון ראשון לקראת הכנתו לקריאה ראשונה. ואולם, ללא הסכמה של הנהלת הקואליציה הוא לא צפוי להגיע למליאה, והוא עשוי לעורר התנגדויות גם בקרב חברי המחנה הממלכתי, שאחד מהתנאים להצטרפותם לממשלת החירום היה דרישה שתקודם רק חקיקה בהסכמה.

בן גביר ירש את חוק עונש מוות למחבלים מיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שניסה לקדם את החוק במשך שנים, אך נתניהו עיכב ומיסמס את העברתו. חוק עונש מוות למחבלים מעורר באופן מסורתי התנגדות נחרצת גם מהצד המשפטי וגם מהצד הביטחוני - בשב"כ ובצה"ל טוענים כי לא הוכח שהחוק יגביר את ההרתעה למחבלים ובמשרד המשפטים מזהירים שהחוק מעורר קשיים משמעותיים במשפט הבינלאומי ושרוב מדינות העולם המערבי הוציאו את עונש המוות מספר החוקים.

לימור סון הר מלך וחברי עוצמה יהודית בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
מקדמת גם כן את החוק, סון הר מלך/ראובן קסטרו

בנוסף, כבר כיום, החוק מאפשר לבית דין צבאי בהרכב של שלושה שופטים לגזור פה אחד עונש מוות למי שהורשע בטרור. כמו כן, חוק נוסף בדבר מניעתו וענישתו של פשע השמדת עם שחוקק ב-1950 מאפשר להטיל עונש מוות, אבל השימוש בעונש ובחקיקה זו כפוף להחלטת מדיניות בדבר שימוש בעונש מוות בישראל.

בן גביר אמר הבוקר לקראת הדיון כי "עונש מוות הוא הדבר הראוי והמוסרי ביותר אשר אותם מחבלי חמאס-דאעש צריכים לקבל. דווקא בימים אלו אין יותר חיוני, הגיוני וטבעי מלהעביר את החוק הזה, קודם כל בשביל הנרצחים והנופלים ולא פחות מכך, בכדי שלא יהיו יותר חטופים. מצופה מכל קצוות המשכן, קואליציה והאופוזיציה יחד לתמוך בחוק החשוב הזה".

במקביל, הוועדה לביטחון לאומי תדון גם בהצעת החוק החדשה של חברת הכנסת לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) וחבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), לפיה בית המשפט יחויב לגזור עונש מוות על מי שגורם, בכוונה או באדישות, למותו של אזרח ישראל מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור ומתוך מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully