וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעון יום הדין מזהיר את העולם מפני קטסטרופה ב-2024

27.11.2023 / 0:10

"שעון יום הדין", שמודד את הסיכויים להשמדה של המין האנושי, נמצא כעת על 90 שניות לפני חצות - השעה שמסמנת את סוף העולם. האם ב-2024 נהיה קרובים יותר לחצות? הנה ההסבר המלא

בווידאו: הטלת פצצת האטום על הירושימה ונגסקי/צולם ונתרם ע"י ג'נג'יירו קוואסאקי, באדיבות: מוזיאון השלום של הירושימה

מחוגיו של שעון יום הדין הגיעו הכי קרוב אי פעם לחצות ("יום הדין"). השעון הוא מכשיר סמלי שנועד להזהיר את העולם מכמה קרוב הוא לאסון אמיתי, כשהשעה חצות מייצגת את הנקודה שבה כדור הארץ הופך לבלתי ניתן למגורים על ידי האנושות.

השעון החל לתקתק בימים הראשונים של המלחמה הקרה. הוא נוצר כמאפיין אינטגרלי של כתב עת בשם "עלון מדעני האטום" והוקם בשנת 1947 על ידי אותם מדענים ומהנדסים של פרויקט מנהטן שהיו קשורים קשר הדוק לפיתוח פצצת האטום. הם היו מודאגים מ"מחריב העולמות" שהם יצרו. מאמרים בעלון הוקדשו במידה רבה - כפי שהם עדיין היום - להדגשת הסכנות של נשק גרעיני.

כבר בתחילת 2023 המחוגים של שעון יום הדין היו מכוונים על 90 שניות בלבד לחצות, הכי קרוב שהיה אי פעם לשעת יום הדין. אין סיבה כללית אחת למהלך הזה. כמובן, כששינויי האקלים כיום הם גורם מרכזי באיום על האנושות, השעון צריך לשקף זאת - וכך הוא עושה. אולם, גורמים אחרים מיידיים יותר הם אלה שגרמו במידה רבה להזזת השעון קדימה.

על פי מאמר שפורסם ב-theconversation, ההשפעה המשמעותית ביותר הייתה המלחמה באוקראינה ובמיוחד האיום הרוסי "שעלול להביא להסלמה שתביא לאי הסלמה". הרעיון כאן הוא שאם הכוחות הרוסיים היו עומדים לספוג תבוסה גדולה באוקראינה, הם היו משתמשים בנשק גרעיני טקטי (תפוקה נמוכה) בשדה הקרב (כלומר, כדי "להסלים" את המלחמה). זה יצור הפסקה רצינית בקרב אותן מעצמות מערביות שתמכו בקייב. הן ישתכנעו, לפי ההיגיון, לסגת מהתמיכה הזו, משום שהן לא היו רוצות להסתכן במלחמה רחבה יותר עם רוסיה שעשויה לכלול שימוש בנשק גרעיני אסטרטגי. אז מוסקבה "תנצח" במלחמה נגד אוקראינה, לה חסרה כעת העזרה המערבית וזה יוביל לסוף המלחמה.

מעבר למה שעשוי לקרות בשדות הקרב האמיתיים באוקראינה, המתח הגובר בין וושינגטון למוסקבה תרם גם הוא למיקום הנוכחי של מחוגי השעון. האמנות הבילטרליות שבעבר עצרו את ההתפתחויות בתחום הנשק הגרעיני נעלמו כעת במידה רבה. ארה"ב עצמה פרשה מאמנת הטילים האנטי-בליסטיים (ABM) בשנת 2001 ומהסכם פירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני (INF) בשנת 2019. בעוד שלסיומם של ההסכמים הללו היה חלק בקביעת מיקום מחוגי השעון על 90 שניות לפני חצות בתחילת שנת 2023, היו מהלכים נוספים שגרמו להם לתזוזה נופסת במהלך 2023.

בפברואר 2023 פרשה רוסיה מאמנת סטארט החדש (_הסכם לצמצום נשק גרעיני שנחתם בין רוסיה וארצות הברית) ובתחילת נובמבר הוכרז שהיא תפרוש גם מהאמנה למניעת ניסויים גרעיניים - מה שאומר שכל ההסכמים הקשורים להגבלת הנשק הגרעיני שבעבר הרחיקו את המחוגים מחצות, נעלמו כעת.

עוד בנושא:
מחשב על גילה: "זה התאריך שהאנושות כולה תושמד בו ויבשת על חדשה תיווצר"

תמונות קשות לצפייה: כך ייראה היום האחרון של האנושות?

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

איך הכל התחיל?

מאז 1947, ניקום מחוגי השעון נקבעו בתחילת כל שנה על ידי מומחי העלון. במקור, השעון עסק באיום של מלחמה גרעינית ממשית בין מעצמות המלחמה הקרה, ארה"ב וברית המועצות. אולם לאחרונה השעון גם כולל ומשקף את האיום העולמי משינויי האקלים, שנכלל לראשונה כגורם ב-2007. בנקודות שונות במהלך השנים, השעון הותאם להגיב לאירועים בעולם. בשנת 1947, המיקום המקורי שלו היה שבע דקות לחצות. זה עלה לשתי דקות בלבד בשנת 1953 כאשר גם ארה"ב וגם ברית המועצות ניסו את פצצות המימן החדשות וההרסניות יותר שלהן. עם זאת, השעון מעולם לא התקרב שוב לחצות במהלך המלחמה הקרה.

בכל פעם שהמחוגים זזו קדימה, הם נטו לחזור לאחור מאוחר יותר כדי לשקף התחממות ביחסים בין וושינגטון למוסקבה - כמו בזמן הדטאנט של תחילת שנות ה-70 או בעקבות חתימת הסכמי הגבלת נשק שונים. מאז 1991 מחוגי שעון יום הדין התרחקו משעת חצות יותר מאשר בכל נקודה אחרת בזמן מאז 1947: הם עמדו על מספר מנחם של 17 דקות לחצות.

אולם המצב השתנה ובשנת 2023, העולם, כך נראה, אינו במקום טוב. אולם השעון הזה הוא רק מכשיר אזהרה, אם כי סמלי. ככזה, יש לקוות שהוא יכול לשמש כקריאת השכמה לפעולה שתמנע את האסון (בין אם גרעיני או אקלימי) שמייסדי השעון תכננו למנוע - ולהחזיר את המחוגים לאחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully