וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה ברורה ומיידית: שעון יום הדין הוזז קדימה ל-90 שניות לחצות

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 19:41

שעון יום הדין שמעריך מה הסיכוי למלחמה גרעינית, מורה על "פרק הזמן הקצר ביותר שהשעון כוון לפני חצות מאז 1947", אמרו המדענים שאחראים על השעון. הסיבה: האיומים של רוסיה להשתמש בנשק גרעיני במלחמה באוקראינה. לפני כן עמד השעון על 100 דקות לחצות

שעון יום הדין, שמעריך מה הסיכוי למלחמה גרעינית, הוזז היום (שלישי) - ומורה כעת על 90 שניות לחצות. זאת בעיקר כתוצאה של הפלישה של רוסיה לאוקראינה.

המדענים של ביטאון מדעני האטום ( The Bulletin of the Atomic Scientists) בשיקגו הזיזו את המחוגים קדימה בשנייה אחת, ל-90 שניות לפני חצות - פרק הזמן הקצר ביותר לפני חצות שהשעון הורה מאז הוצג ב-1947 כדי לבטא את הסכנות הקיומיות הגלובליות בשחר עידן הנשק הגרעינית.

רייצ'ל ברונסון, נשיאת ומנכ"לית הפאנל, אמרה כי השעון הוזז קדימה מ-100 שניות לחצות, השעה שהורה בשלוש השנים האחרונות, "בעיקר, אך לא רק, בשל הסכנות המתגברות במלחמה באוקראינה".
לדבריה, "אנחנו חיים בתקופה של סכנה חסרת תקדים, ושעון יום הדין משקף את המציאות הזאת. 90 שניות לחצות זה פרק הזמן הקצר ביותר שהשעון היה אי פעם לפני חצות, וזאת החלטה שהמומחים שלנו לא קיבלו בקלות".

המדענים אמרו בהצהרה כי "המלחמה של רוסיה באוקראינה העלתה שאלות משמעותיות לגבי האופן שבו מדינות מתקשרות, שחיקת נורמות של התנהלות בינלאומית שהיא הבסיס לתגובות המוצלחות למגוון סיכונים גלובליים. והגרוע מכל, האיומים של רוסיה להשתמש בנשק גרעיני מזכירים לעולם כי הסלמה של העימות - בטעות, בכוונה או בשל חישוב שגוי - היא סיכון נוראי".

עוד נכתב כי "הסיכוי שהעימות ייצא מכלל שליטה נותר גבוה", וכי הפלישה הרוסית הציבה את אתרי תחנות הכוח הגרעיניות בזפוריז'יה וצ'רנוביל במרכז אזור מלחמה, מתוך הפרה של פרוטוקלים בינלאומיים, מה שעשוי לגרום ל"שחרור נרחב של חומרים רדיואקטיביים".

המדענים שמכוונים את שעון יום הדין. טוויטר, צילום מסך
המדענים שמכוונים את השעון/צילום מסך, טוויטר
פטריה בשמי הירושימה, יפן, אחרי הטלת פצצת האטום, 6 באוגוסט 1945. רויטרס
פצצת האטום על הירושימה/רויטרס
תחנת הכוח זפוריז'יה, אוקראינה. רויטרס
תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה/רויטרס
מוזיאון צ'רנוביל בקייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מוזיאון צ'רנוביל בקייב/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

השיא הקודם היה כששעון יום הדין כוון ל-100 שניות לחצות ב-2020, והמדענים אמרו בזמנו כי ההחלטה התקבלה על רקע הסכנה לקריסה אזרחית במקרה של שימוש בנשק גרעיני ובשל משבר האקלים שנמצא בנקודה "לא יציבה" בהיסטוריה.

פרק הזמן הקצר ביותר שהשעון התקרב לחצות לפני כן היה בעיצומה של המלחמה הקרה - שתי דקות לחצות - ב-1953, לאחר הפיצוץ הראשון של פצצת המימן. במהלך משבר הטילים בקובה, מחוגי השעון הורו על שבע דקות לחצות. מחוגי השעון מכוונים מחדש בכל שנה על ידי מדעני הפאנל בתמיכת ועד נותני החסות, שכולל עשרה חתני פרס נובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully