וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש יולי הנוכחי - החם ביותר אי-פעם: "עידן הרתיחה הגלובלי החל"

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 19:17

אף שנותרו כמה ימים לסיום החודש, המומחים משוכנעים כי לאור הטמפרטורה הממוצעת הנוכחית - 16.95 מעלות - השיא שנקבע ביולי 2019 יישבר. חלקים אף סבורים כי זהו החודש החם ביותר בכדור הארץ ב-125 אלף השנים האחרונות

מטוס כיבוי מתרסק באי אוויה ביוון/טוויטר

חודש יולי הנוכחי עומד להיות החודש החם ביותר שאי-פעם נמדד בהיסטוריה העולמית - כך אמרו היום (חמישי) מדענים, ברקע גלי החום החורכים את אזורים רבים בכדור הארץ. אף שנותרו עד כמה ימים לסיום החודש, הם משוכנעים שהשיא שנקבע ב-2019 יישבר. כמה מומחים אף מאמינים שיולי עשוי להיות החודש החם ביותר ב-120 אלף השנים האחרונות, והדעה הרווחת היא שגלי החום הקיצוניים נובעים בעיקר מהשימוש בדלקים מאובנים.

על פי שירות שינויי האקלים של קופרניקוס, היום החם ביותר בהיסטוריה העולמית היה ב-6 ביולי, ו-23 הימים החמים ביותר שתועדו אי-פעם היו כולם במהלך החודש החולף. הטמפרטורה הממוצעת ב-25 הימים הראשונים של החודש הייתה לפי מדידות זמניות 16.95 מעלות, נתון גבוה בהרבה מהשיא הקודם של 16.63 מעלות ממוצעות ביולי 2019.

בתגובה לנתונים המדאיגים, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי עידן ההתחממות הגלובלית הסתיים, ועידן "הרתיחה הגלובלית" התחיל. הוא קרא לפעול באופן דחוף כדי להגביל את עליית הטמפרטורות בעולם ולהימנע מההשלכות החמורות ביותר של משבר האקלים, המורגש היטב בכל יבשת.

עשן עולה משריפה באי רודוס, יוון, 22 ביולי 2023. רויטרס
שריפות ברודוס, השבוע/רויטרס
בריקסדל, הקרחונים הנעלמים בנרווגיה, יולי 23. ראובן קסטרו
קרחון בריקסדל נמס בנורווגיה/ראובן קסטרו

מזכ"ל האו"ם אמר כי "שינויי האקלים הם כאן, זה מפחיד וזאת רק ההתחלה". לדבריו, חברות האנרגיה חייבות להתחיל להשקיע במקורות אנרגיה מתחדשת. "צריך להפסיק עם הגרינוושינג וההונאה", תקף גוטרש את ההתחמקויות של חברות הנפט והגז הגדולות מלעמוד בהבטחותיהן. הוא קרא לחברות ארגון G20 להציב יעדים שאפתניים חדשים לצמצום פליטות הגזים המזהמים.

הוא הוסיף כי אנחנו זקוקים לתוכניות אמינות להפסקת השימוש בפחם עבור יצור חשמל עד 2030 עבור מדינות ה-OECD, בעוד ששאר העולם צריך לעשות זאת עד 2040. גוטרש הפציר גם במוסדות הפיננסיים הבינלאומים לחדול מהלוואות והשקעות בתחום הדלקים המאובנים ולעבור לאנרגיה מתחדשת.

בהמשך דבריו, הוא ציין את הצורך בהסתגלות להשפעות שינויי האקלים, בין היתר באמצעות הקמת מכשולים בפני שיטפונות ותכנון ערים כך שיוכלו להתמודד עם חום קיצוני. הוא קרא למדינות המפותחות להוביל את הדרך ולהציג מפת דרכים להכפלת המימון להסתגלות עד 2025.

לדבריו, "הראיות נמצאות בכל מקום". אף ש"האנושות שחררה הרס", אמר, מזכ"ל האו"ם הוסיף כי אסור ליפול לייאוש, אלא לפעול. "אנחנו יכולים למנוע את הגרוע מכל, אבל כדי לעשות זאת עלינו להפוך שנה של חום בוער לשנה של שאפתנות יוקדת ולהאיץ את המאבק באקלים עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully