וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי הבהיר להנייה: "לא הזהרתם אותנו ב-7 באוקטובר, לא נילחם עבורכם"

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 18:15

גורמים איראניים ובחמאס אמרו לרויטרס כי המנהיג העליון אמר למנהיג חמאס בפגישתם האחרונה כי טהראן תמשיך לתמוך בארגון, אך לא תתערב ישירות במלחמה. חמינאי גם לחץ עליו להשתיק את הקולות הקוראים לאיראן ולחיזבאללה להצטרף באופן מלא למלחמה

בווידאו: צה"ל סורק את בית החולים שיפא ומחפש תשתיות טרור ובמקביל מכניס ציוד הומינטרי/צילום: דובר צה"ל

המנהיג העליון של איראן העביר מסר ברור למנהיג חמאס בפגישתם בטהראן בתחילת נובמבר, לדברי שלושה בכירים: לא נתת לנו שום אזהרה על המתקפה שלכם על ישראל ב-7 באוקטובר - ולא ניכנס למלחמה עבורכם.

האייתוללה עלי חמינאי אמר לאסמאעיל הנייה כי איראן - תומכת ותיקה של חמאס - תמשיך להעניק לארגון את תמיכתו הפוליטית והמורלית, אך לא תתערב ישירות, כך אמרו בכירים איראנים וחמאס המעורים בדיונים, שביקשו להישאר בעילום שם כדי לדבר בחופשיות.

המנהיג העליון לחץ על הנייה להשתיק את הקולות הללו בארגון הפלסטיני הקוראים בפומבי לאיראן ולבעלת בריתה הלבנונית החזקה חיזבאללה להצטרף למערכה נגד ישראל במלוא עוצמתה, כך אמר גורם רשמי בחמאס לרויטרס.

גם חיזבאללה הופתע מהמתקפה ההרסנית של חמאס בחודש שעבר, שבה נרצחו 1,200 ישראלים. לוחמיו אפילו לא היו בכוננות בכפרים הסמוכים לגבול שהיו בקו החזית במלחמתו עם ישראל ב-2006, והיה צורך לגייס אותם במהירות, אמרו שלושה מקורות המקורבים לארגון הלבנוני.

"התעוררנו למלחמה", אמר מפקד בחיזבאללה.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ומנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישה בלשכתו בטהראן, 21 ביוני 2023. רויטרס
חמינאי והנייה/רויטרס

המשבר המתגלגל הוא הפעם הראשונה שבה "ציר ההתנגדות" התגייס בכמה חזיתות נגד ישראל וארצות הברית בו-זמנית. חיזבאללה מנהל את הקרבות הקשים ביותר עם ישראל אז מלחמת לבנון השנייה ב-2006, ומיליציות הנתמכות על ידי איראן תוקפות ללא הפסקה את הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה. במקביל, החות'ים בתימן שיגרו טילים ומל"טים לעבר ישראל.

הסכסוך בוחן גם את גבולותיה של הקואליציה האזורית שלחבריה - הכוללים את ממשלת סוריה, חיזבאללה, חמאס ומיליציות אחרות מעיראק ועד תימן - יש סדרי עדיפויות שונים ואתגרים פנימיים אחרים. כל זאת בעוד שחמאס מנהל קרב על הישרדותו מול ישראל, שנשבעה למחוק אותו ופתחה במלחמה כוללת בעזה, שבה נהרגו עד כה יותר מ-11 אלף פלסטינים.

בבוקר המתקפה ב-7 באוקטובר, קרא מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, לבעלי בריתו של הארגון במדינות הציר להצטרף למאבק. "אחינו בהתנגדות האסלאמית בלבנון, איראן, תימן, עיראק וסוריה, זהו היום שבו ההתנגדות שלכם תתאחד עם עמכם בפלסטין", אמר דף במסר קולי.

עוד בוואלה!

האיראנים מתקשים להתעניין, ועזה נותרה נושא לוויכוח בין הפוליטיקאים

לכתבה המלאה
תומכי חיזבאללה צופים בנאומו של חסן נסראללה בפרברי ביירות, לבנון, 3 בנובמבר 2023. רויטרס
"התעוררנו למלחמה". תומכי חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בביירות, החודש/רויטרס

רמזים לתסכול של חמאס עלו בהתבטאויות פומביות של מנהיגי חמאס עם התמשכות המלחמה. חאלד משעל, למשל, הודה בריאיון טלוויזיוני ב-16 באוקטובר לחיזבאללה על פעולותיו - אך אמר כי "המערכה דורשת יותר". ואולם, שישה גורמים רשמיים המעורים בהלך החשיבה של טהראן אמרו לרויטרס כי חמינאי לא יתערב ישירות במלחמה אלא אם איראן עצמה תותקף על ידי ישראל וארצות הברית. הגורמים דיברו בעילום שם בשל רגישות הנושא.

במקום זאת, אמרו הבכירים, מנהיגי איראן מתכננים להמשיך להשתמש ברשת השלוחים שלהם, כולל חיזבאללה, כדי לשגר טילים ומל"טים על מטרות ישראליות ואמריקניות ברחבי המזרח התיכון. הם הוסיפו כי האסטרטגיה שלהם היא מאמץ משולב להפגין סולידריות עם חמאס בעזה ולמתוח את היכולות של צה"ל, מבלי להיכנס לעימות ישיר עם ישראל שעלול למשוך את ארצות הברית.

וושינגטון פרסה באזור שתי נושאות מטוסים, ספינות קרב וחיילים נוספים כדי להרתיע את טהראן ובעלי בריתה. איראן טוענת כי כל חברות הציר מקבלות את החלטותיהן "באופן עצמאי".

באיראן, חמאס וחיזבאללה לא הגיבו באופן רשמי לפניות של רויטרס לתגובה על תוכן הפגישה בין חמינאי להנייה.

כוחות מילואים של צה"ל בגבול הצפון 25 באוקטובר 2023. רויטרס
בישראל נערכים גם לחזית הזו. כוחות מילואים בגבול הצפון/רויטרס

חיזבאללה, הארגון החזק ביותר בציר ההתנגדות, איבד יותר מ-70 לוחמים מאז פרוץ הלחימה המתנהלת מדי יום בגבול הצפון. למרות ההסלמה שחלה בימים האחרונים לפי שלושה מקורות המעורים בהלך הרוח שלו, התקיפות של הארגון השיעי הלבנוני נותרו מוגבלות בהשוואה ליכולותיו המלאות.

לפי אחד המקורות, חמאס רצה שחיזבאללה יתקוף לעומק ישראל עם ארסנל הרקטות העצום שלו, אך הארגון האמין שהדבר יוביל את ישראל להכות קשות את לבנון מבלי להפסיק את המתקפה על עזה. חיזבאללה, שהוא גם מפלגה פוליטית, מודע לכך שהמדינה החווה קריסה כלכלית אינה יכולה להרשות לעצמה מלחמה נוספת.

ללבנון לקח שנים להשתקם מהמלחמה ב-2006, שבמהלכה ישראל זרעה הרס רב במעוזי חיזבאללה בדרום המדינה ובפרבריה הדרומיים של הבירה ביירות.

מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, אמר בנאומו ב-3 בנובמבר, כי חמאס שמר המתקפה על ישראל בסוד מבעלי בריתה, מה שהבטיח את הצלחתה ולא "הרגיז אף אחד" בציר. לדבריו, התקפות חיזבאללה בגבול ישראל היו חסרות תקדים והסתכמו ב"קרב אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully