וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן יום הזיכרון: מאות אלפים בעצרת פרו-פלסטינית בלונדון

עודכן לאחרונה: 12.11.2023 / 8:50

בעצרת המחאה הגדולה ביותר מאז פרוץ המלחמה בעזה השתתפו לפי המשטרה 300 אלף איש, שחלקם הזדהו עם חמאס: "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית". במקביל, מפגיני ימין שזעמו על קיום העצרת בזמן שבריטניה מתייחדת עם נופליה התעמתו עם שוטרים. יותר מ-120 איש נעצרו

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון, בריטניה, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
העצרת הגדולה ביותר מאז פרוץ המלחמה. מפגינים פרו-פלסטינים בלונדון, היום/רויטרס

יותר מ-300 אלף מפגינים פרו-פלסטינים צעדו היום (שבת) במרכז לונדון בזמן שבריטניה ציינה את יום הזיכרון לחלליה ממלחמת העולם הראשונה, בעוד שהמשטרה עצרה מפגיני נגד שניסו להתעמת עם משתתפי ההפגנה האנטי-ישראלית. בסך הכול, נעצרו 126 איש לאורך היום, רובם חברי קבוצות ימין קיצוני, בהם גם אוהדי כדורגל.

המשטרה מסרה כי יותר מ-300 אלף הצטרפו לעצרת הפרו-פלסטינית, בעוד המארגנים נקבו ב-800 אלף משתתפים. המפגינים קראו "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית", שמשמעותה היא חיסול מדינת ישראל. אחרים נשאו שלטים עליהם נכתב "פלסטין חופשית", "די לטבח" ו"די להפציץ את עזה". כמה מפגינים תועדו עונדים סרטים ירוקים בדומה לאלו של חמאס, והמשטרה אמרה כי היא מנסה לאתר אותם.

המשטרה מסרה כי כמה מאות מפגיני נגד התרכזו במרכז לונדון, ועימותים פרצו ליד אנדרטת המלחמה סנוטאף. "רוצים את המדינה שלנו בחזרה", קראו חלק ממפגיני הימין. מאט טוויסט, בכיר במשטרת לונדון, אמר כי נראה שמפגיני הנגד היו "נחושים לעימות ונערכים לאלימות".

התקריות נמשכו לאורך כל היום, כששוטרים עם אמצעים לפיזור הפגנות ניסו לבלום את מפגינים ליד בית הנבחרים, בתחנות רכבת וברחובות צדדיים. חלק מהמפגינים השליכו בקבוקים ומחסומי מתכת לעבר השוטרים, במה שהמשטרה תיארה כ"אלימות בלתי מתקבלת על הדעת".

ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, וראש ממשלת סקוטלנד, חומזה יוסף, האשימו את שרת הפנים סואלה ברוורמן בליבוי המתיחות ובחיזוק הימין הקיצוני. זאת לאחר שהאשימה את המשטרה במתן יחס מועדף ל"אספסוף פרו-פלסטיני" במהלך ההפגנות השבועיות בבריטניה.

מפגין ימין נעצר במהלך עצרת פרו-פלסטינית בלונדון, בריטניה, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
ראש עיריית לונדון האשים את שרת הפנים בליבוי המתיחות. מפגין נגד לאחר מעצרו, היום/רויטרס

ראש הממשלה רישי סונאק אמר בימים האחרונים כי אין זה מכובד לקיים את העצרת הפרו-פלסטינית ביום הזיכרון, ושרים קראו לבטל את הצעדה - הגדולה ביותר עד כה מהפגנות התמיכה בפלסטינים שנערכו בבירה הבריטית מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. המשטרה סירבה לבקשות השרים למנוע את ההפגנה, בטענה שאין לה אינדיקציות לכך שתהיה אלימות חמורה, וגרמה למתיחות ביחסים עם הממשלה.

סונאק גינה בשעות הערב את האלימות של מפגיני הימין בסמוך לאנדרטת הזיכרון ותקף גם את "תומכי חמאס" שהצטרפו לעצרת הגדולה יותר, "קראו קריאות אנטישמיות והניפו שלטים ולבשו בגדים בעד חמאס בהפגנה היום". הוא שוב קרא לנקיטת קו נוקשה יותר.

"כל עבריינות חייבת להיענות במלוא עוצמתו ובמהירות של החוק", מסר בהצהרה. "זה מה שאמרתי למפקד המשטרה ביום רביעי, על זה הם אחראים וזה מה שאני מצפה מהם".

טוויסט, הבכיר במשטרת לונדון, אמר כי "האלימות הקיצונית של מפגיני הימין כלפי המשטרה היום הייתה יוצאת דופן ומדאיגה מאוד". הוא הוסיף כי במהלך החיפושים נמצאו סכין ואגרופן. לדבריו, הוויכוח הסוער על המחאה ומדיניות המשטרה לקראת הצעדה הגבירה את המתחים בקהילה.

טוויסט ציין כי אף שבעצרת הפרו-פלסטינית הגדולה לא נרשמה אלימות פיזית, כמה קבוצות קטנות התנתקו מהצעדה המרכזית. לדבריו, כ-150 רעולי פנים ירו זיקוקים שפגעו בפניהם של השוטרים שעצרו חלק מהם. הוא הוסיף כי מתנהלות חקירות סביב מספר קטן של פשעי שנאה ותמיכה בארגונים אסורים.

עוד בוואלה!

מקרון: "ישראל חייבת להפסיק להרוג תינוקות ונשים בעזה"

לכתבה המלאה
הפגנה של פעילים פרו-פלסטינים בלונדון במהלך מלחמת חרבות ברזל, 11 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ההפגנה הפרו-פלסטינית בלונדון, היום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מאז מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, ישראל זכתה לתמיכה רבה מצד ממשלות מערביות, כולל זו בבריטניה, ושל אזרחים רבים. עם זאת, רבים אחרים מיהרו להטיל עליה את ההאשמה בפרוץ המלחמה בעזה והביעו הבנה לזוועות שביצע חמאס בתושבי הקיבוצים.

הפגנות פרו-פלסטיניות התקיימו גם בערים אחרות באירופה. בבריסל, בירת בלגיה, כ-21 אלף בני אדם השתתפו בעצרת כזו, ובפריז חברי פרלמנט מהשמאל היו בין כ-16 אלף מפגינים שצעדו עם דגלים וכרזות פרו-פלסטיניים בקריאה להפסקת אש בעזה.

כמה פוליטיקאים מהשמאל בצרפת בירכו על קריאתו של הנשיא עמנואל מקרון להפסקת אש, בין היתר בריאיון ל-BBC שפורסם אתמול ושבו טען כי ישראל הורגת "נשים ותינוקות" בעזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות לדבריו, וקרא לו לגנות את חמאס במקום את ישראל. מחר אמורה להתקיים עצרת נגד האנטישמיות בפריז, בהשתתפות פוליטיקאים בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully