וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן: "לא תהיה חזרה למצב לפני 7 באוקטובר"; נתניהו: "לא יהיו הפסקות אש זמניות"

עודכן לאחרונה: 3.11.2023 / 16:54

שר החוץ האמריקני הגיע לביקור רביעי בישראל מאז פרוץ המלחמה ואמר כי ארה"ב נחושה להשיב בבטחה את החטופים. כמו כן, התייחס רבות לסיוע הומניטרי בעזה, "הפלסטינים לא צריכים לשאת בהשלכות על חוסר האנושיות של חמאס". נתניהו: "מסרבים להפסקת אש שלא כוללת שחרור חטופים"

בווידאו: נאום נתניהו ובלינקן/צילום: לע"מ

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, הגיע היום (חמישי) לביקור שלישי בישראל מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ונועד בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם קבינט המלחמה. בלינקן התרכז בנאומו בסיוע ההומניטרי הניתן לעזה, ובפעולות הנעשות בכדי לשפר את הנושא. כמו כן, הדגיש כי "לא יכולה להיות חזרה לסטטוס קוו של לפני ה-7 באוקטובר, לא מקובל שחמאס יישאר בשלטון". נתניהו בתגובה: "ישראל מסרבת להפסקת אש זמנית שלא כוללת שחרור חטופים"

היום ה-28 למלחמה - כל העדכונים

בתגובה לנאומו של שר החוץ האמריקני, מסר היום ראש הממשלה כי הבהיר לבלינקן "שאנחנו ממשיכים בכל הכוח ושישראל מסרבת להפסקת אש זמנית שלא כוללת שחרור חטופים". כמו כן, מסר כי ישראל לא תאפשר הכנסת דלק לעזה ומתנגדת להעברת כספים לרצועה.

בנושא המערכה בעזה, אמר נתניהו כי ישראל לא תרפה עד להשלמת יעדיה - חיסול חמאס, השבת החטופים והשבת הביטחון לאזרחים. ביחס לצפון, הזהיר נתניהו את החיזבאללה "טעות תעלה לכם ביוקר - במחיר שאתם אפילו לא מדמייינים"

בנימין נתניהו. לע"מ, אתר רשמי
"טעות תעלה לכם ביוקר", נתניהו/אתר רשמי, לע"מ

מוקדם יותר, נשא דברים שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. השר פתח את דבריו ואמר כי ב-7 באוקטובר נרצחו 35 אזרחים אמריקנים, ויותר מ- 200 אזרחים זרים מ-35 מדינות. "חזרתי כדי לדאוג לעתיד אחר ושונה לישראלים ופלסטינים, כדי שמתוך הטרגדיה יצמח עתיד טוב יותר לאזור", מסר.

נושא מרכזי בנואמו של בלינקן היה הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה. "ראיתי גם תמונות של ילדים פלסטינים בהרס בעזה. כשאני רואה את זה ומסתכל לתוך עיניהם אני רואה את ילדיי שלי", אמר. שר החוץ גינה את חמאס, והכריז כי "לחמאס לא אכפת בכלל מרווחת העם הפלסטיני, הוא מנצל בציניות ומשתמש בהם כמגן אנושי". לעומת זאת, הבהיר שר החוץ כי הפלסטינים ברצועה לא צריכים לשאת בהשלכות של חוסר האנושיות של ארגון הטרור.

אנתוני בלינקן, 3 בנובמבר 2023. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
אנתוני בלינקן, 3 בנובמבר 2023/צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בלינקן אמר כי נתן לישראל עצות כדי למזער את ההרג, והתייחס לאלימות המתנחלים ביהודה ושומרון. "הגנה על האחרים צריכה להתרחש לא רק בעזה אלא גם בגדה, שם אלימות המתנחלים הקיצוניים חייבת להיפסק", אמר, והוסיף כי הבין שישראל פועלת בכדי להתמודד עם הנושא. "נעקוב מקרוב כדי לראות שחברינו יעמדו במחויבות הזו" אמר.

עוד בנושא הסיוע ההומניטרי, עדכן בלינקן כי ארצות הברית הגיע להסכם עם מצרים בנושא והגבירה את העברת המשלוחים דרך מעבר רפיח. אולם, הוסיף שר החוץ כי "זה עדיין לא מספיק". עוד אמר כי שוחח עם ההנהגה הישראלית על צעדי סיוע הומניטרי. בנושא הדלק, אמר בלינקן כי נמצא מנגנון להעברתו לבתי החולים, אך הוסיף כי החשש הישראלי כי הדלג יגנב על ידי חמאס מובן, וכי ארצות הברית שותפה לחשש זה.

"דנו גם על הפוגות הומניטריות עם ישראל אך השיחות בנושא יימשכו", אמר בלינקן והוסיף כי יש שיחות על שימוש בהפסקות אלו כדי לקדם שחרור החטופים. "הפוגות הומנטריות זו דרך להבטיח שעוד סיוע נכנס ולייצר אווירה שבה אפשר לשחרר חטופים", אמר, "יש לישראל הרבה מאוד שאלות פרקטיות בנוגע להפוגות הומנטריות שנמשיך לשוחח עליהם".

"הדרך היחידה - שתי מדינות לשני עמים"

עוד התייחס בלינקן לחשיבות במניעת התפשטות העימות לזירות אחרות, ואמר כי למדינות האזור יש תפקיד חשוב בנושא זה. שר החוץ התייחס לחיזבאללה ואיראן ואמר כי "היינו ברורים מהתחלה שאנחנו נחושים שלא תהיה חזית נוספת בעימות הזה. הנשיא ביידן הזהיר את כל מי שחשב לנצל את המצב". בלינקן הדגיש כי מילותיו של ביידן גובו במעשים וכי לאזור נשלחה נושאת מטוסים. עוד הזכיר את הטילים שנורו מתימן ואת ירוטם, ואת התקיפה של בסיסים אמריקנים בעיראק וסוריה. "אנחנו מחויבים להרתיע נגד תוקפנות מכל סוג", אמר.

בלינקן אמר והדגיש כי "לא יכולה להיות חזרה לסטטוס קוו של לפני ה-7 באוקטובר. זה לא מקובל על ידי ישראל ולא צריך להיות מקובל על ידי כל אחד אחר, כך שהרעיון החמאס יישאר אחראי לשלטון וביטחון וימשיך לאיים על ישראל ואזרחיה לא מקובל". מצד שני, אמר שר החוץ, ישראל לא יכולה לקחת אחריות ושליטה על עזה, והוסיף כי "ישראל גם הבהירה לנו שאין לה רצון או כוונה לעשות זאת".

בלינקן אמר כי ארצות הברית תמשיך לנהל שיחות עם מדינות האזור על מה שיקרה אחרי שהחמאס יוכנע, והוסיף כי יש כמה אפשרויות, אך מוקדם מדי להיכנס אליהן. "התמונה הגדולה היא איך להשיג שלום בר קיימא באזור. ארהב משוכנעת שהדרך הטובה ואולי היחידה היא שתי מדינות לשני עמים", הצהיר שר החוץ האמריקני והוסיף, "זו הדרך הצדיק להבטיח שישראל תהיה יהודית ודמוקרטית ושהפלסטינים יגשימו את שאיפותיהם למדינה משלהם"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. אבי קנר, אתר רשמי
נשיא המדינה יצחק הרצוג ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן/אתר רשמי, אבי קנר

בפגישתו מוקדם יותר עם הנשיא הרצוג בבסיס הקריה בתל אביב, אמר בלינקן כי ארצות הברית עומדת בסולידריות עם מדינת ישראל ומכירים "בזכותה ובחובתה" של ישראל להגן על עצמה, והדגיש את חשיבות ההגנה על אזרחים בלתי מעורבים במהלך המערכה בעזה.

"אנו עומדים איתנים באמירה שיש לישראל לא רק את הזכות, אלא גם החובה להגן על עצמה ולעשות כל שאפשר כדי לוודא שה-7 באוקטובר 2023 לא יחזור על עצמו", אמר בלינקן, "יחד עם זאת, חשובה גם הדרך בה ישראל עושה את זה. וחשוב מאוד שבכל הנוגע להגנה על אזרחים, הנקלעים לאש של חמאס, נעשה הכול כדי להגן עליהם ולסייע למי שנזקק לכך, ושאינו נמצא שם ושאינו אחראי למה שקרה ב-7 באוקטובר. על כך אנחנו עובדים ביחד". הוא הזכיר גם את חשיבות השבתם של החטופים מידי חמאס. "גם אנחנו חושבים כל רגע על בני הערובה שלנו - כל כך הרבה ישראלים, אמריקנים, אזרחים נוספים - אנחנו נחושים לעשות כל שביכולתנו כדי להשיב אותם בבטחה כדי להחזיר אותם למשפחותיהם וליקיריהם".

הנשיא הרצוג אמר בעניין זה כי ישראל שואפת לשחרר את החטופים באופן מיידי. "אנחנו שומעים מבחוץ את הפגנת משפחות החטופים - ליבנו יוצא אליהם, אנחנו מבינים אותם, ואנחנו רוצים בשחרורם המיידי", אמר הרצוג, שהדגיש מצידו כי ישראל מצייתת בפעולותיה לחוק הבינלאומי ועושה מאמצים גדולים כדי להזהיר אזרחים בעזה מפני התקיפות. "אנו מגנים על האזרחים המתפנים לאזור בטוח, נותנים להם את הסיוע ההומניטרי הנכון והדרוש ומאפשרים לנו להגן על עצמנו", אמר.

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן בדרך לישראל, 2 בנובמבר 23. רויטרס
שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן לפני המראתו לישראל, אתמול/רויטרס

בלינקן נועד גם עם ראש הממשלה נתניהו בארבע עיניים, ואחרי כן בפגישה מורחבת שבה נכחו גם חברי קבינט המלחמה הנוספים - שר הביטחון יואב גלנט, והשרים בני גנץ, גדי איזנקוט ורון דרמר - ובכירים נוספים כראש המל"ל צחי הנגבי, הרמטכ"ל הרצי הלוי, יו"ר ש"ס אריה דרעי, ראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן, מזכירו הצבאי אלוף אבי גיל והיועץ המדיני אופיר פלק. מהצד האמריקני נכחו העוזרת של שר החוץ בנושא המזרח התיכון ברברה ליף, היועץ המדיני דרק קולט, השליח המיוחד לנושאים הומניטריים במזה"ת דיוויד סטרפילד ושגריר ארה"ב בישראל המיועד ג'ק לו. בפתח הפגישה הוצגו חלקים מהסרט שהכין דובר צה"ל, המציג תיעוד של מעשי הזוועה של המחבלים ב-7 באוקטובר.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי נושא הכנסת דלק לרצועת עזה לא עלה בפגישה.

שר הביטחון יואב גלנט אמר לבלינקן במהלך פגישתו עם קבינט המלחמה, כי ישראל לא תסכים להפוגה בלחימה בעזה ללא החזרה של חטופים, כך לפי שני מקורות ישראלים שמעורים בתכני הפגישה. המקורות ציינו כי גלנט אמר לבלינקן כי הגדלה של סיוע הומניטרי לעזה היא דבר אחד וישראל מוכנה לעשות זאת ורואה עין בעין בנושא עם ארה"ב, אבל הפוגה בלחימה היא דבר אחר לגמרי.

"אני מדבר בעניין הזה בשם רבע מיליון חיילים והמשפחות שלהם - זה אומר מיליונים של ישראלים - זה מה שהם חושבים. הם רוצים שהחטופים ישוחררו", אמר גלנט לבלינקן.

המקורות ציינו כי הרמטכ"ל הרצי הלוי שסקר את מהלך הלחימה בפני בלינקן חזר גם כן על אותו המסר לגבי סירוב להפוגה שלא תכלול שחרור חטופים. שאר שרי קבינט המלחמה חזרו גם כן על המסר הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully