וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנערה האיראנית שנפלה לתרדמת אחרי היתקלות במשטרת המוסר סובלת ממוות מוחי

עודכן לאחרונה: 22.10.2023 / 15:46

התקשורת הרשמית במדינה דיווחה על התדרדרות במצבה של ארמיטה גרוואנד בת ה-16, שהתמוטטה במטרו בטהראן בתחילת החודש. לטענת ארגוני זכויות אדם היא הותקפה על ידי משטרת המוסר, אך המשטר מכחיש. המקרה של מזכיר את מהסא אמיני, שמותה אשתקד הצית את מחאות החיג'אב

נערה איראנית שנפלה לתרדמת בתחנת רכבת תחתית/טוויטר

ארמיטה גרוואנד, הנערה האיראנית שנפלה לתרדמת בתחילת החודש אחרי שלפי דיווחים שונים היא נתקלה במשטרת המוסר ברכבת התחתית בטהראן, סובלת ממוות מוחי - כך דיווחה היום (ראשון) התקשורת הרשמית באיראן. התקרית מזכירה את המקרה של מהסא אמיני, הצעירה הכורדית שלפני שנה מתה במעצר משטרת המוסר שחקרה אותה בשל הפרת חוקי החיג'אב.

הרשויות באיראן הכחישו את הטענות שהעלו כמה ארגוני זכויות אדם ופעילי אופוזיציה שלפיהן גרוואנד בת ה-16 נפצעה בעימות עם משטרת המוסר ב-1 באוקטובר. סרטון שפורסם מהמטרו בטהראן לא מצליח להבהיר כיצד נפלה הנערה, ומותה האפשרי עלול להבעיר מחדש את הרחובות באיראן, שנה אחרי פרוץ מחאות החיג'אב בעקבות מותה של אמיני.

"העדכונים על מצבה הבריאותי האחרון של גרבנד מצביעים על כך שהיא כמעט בוודאות תהיה במוות למרות מאמצי הצוות הרפואי", דיווחה התקשורת הרשמית באיראן. אחרי העימות בין הנערה לבין משטרת המוסר, רמזו כלי התקשורת של המשטר כי היא סבלה מ"בעיה רפואית" קודמת, בדומה לגרסה שניתנה למקרה של אמיני.

לאחר המקרה, סוכנות הידיעות הרשמית פארס פרסמה ריאיון עם הוריה של הנערה, שבו הם אמרו כי היא לא הותקפה. "בדקנו את כל הסרטונים וקיבלנו הוכחה שהתקרית הזו הייתה תאונה. אנחנו מבקשים להתפלל עבור החלמתה של ילדתנו", אמר האב. עם זאת, הרשויות האיראניות כבר פרסמו בעבר ריאיונות כפויים עם בני משפחה, וברשתות נטען כי הוריה של ארמיטה אולצו לדבר.

בנוסף לכך, עיתונאי מעיתון רפורמיסטי שניסה לכסות את הסיפור ולהגיע לבית החולים שבו מאושפזת ארמיטה נעצר לזמן קצר, ומאז המשטרה הגבילה את הגישה לבית החולים. ברשתות החברתיות פורסמו תמונות שבהן נראתה לכאורה ארמיטה מאושפזת בתרדמת בבית החולים, בדומה לאלו של אמיני לפני מותה.

השלטון התיאוקרטי באיראן הטיל הגבלות על לבושן של נשים מאז המהפכה שהדיחה את השאה החילוני הפרו-מערבי ב-1979. מאז, נשים נדרשות על פי חוק לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים.
אלו המפרות זאת עומדות בפני נזיפה ציבורית, קנסות או מעצר.

אך על אף קוד הלבוש האסלאמי הנוקשה, יותר ויותר נשים מופיעות ללא כיסוי במקומות ציבוריים כמו קניונים, מסעדות וחנויות ברחבי המדינה מאז מותה של אמיני. לאחרונה העביר הפרלמנט בטהראן חוק שמגביר את הענישה על נשים שיפרו את קוד הלבוש עד כדי מאסר של עשר שנים.

עוד בוואלה!

פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה נרגס מוחמדי זכתה בפרס נובל לשלום

לכתבה המלאה
הפגנה לזכר הצעירה האיראנית מהסא אמיני בוושינגטון, ארה"ב, 16 בספטמבר 2023. רויטרס
הפגנה לזכר הצעירה האיראנית מהסא אמיני בוושינגטון, ארה"ב, 16 בספטמבר 2023/רויטרס

במקביל לדיווחים על התדרדרות במצה של ארמיטה, התקשורת באיראן דיווחה כי בית משפט מהפכני גזר עונשי מאסר ארוכים על שתי עיתונאיות שסיקרו את מותה של אמיני בשנה שעברה. סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה כי נילופר חמדי ואלהה מוחמדי נידונו ל-13 ו-12 שנות מאסר בהתאמה בעקבות הרשעתן בעבירות הכוללות שיתוף פעולה עם ממשלת ארצות הברית ופעולה נגד הביטחון הלאומי.

עורכי דינן של שני העיתונאים דחו את ההאשמות נגדן. "הן קיבלו שבע שנים ושש שנים כל אחת בהתאמה על שיתוף פעולה עם הממשל האמריקני העוין. בנוסף לכך, הן קיבלו חמש שנות מאסר על פעולה נגד הביטחון הלאומי ושנת מאסר על תעמולה נגד המערכת", דיווחה אירנ"א.

חמדי נעצרה לאחר שצילמה את הוריה של אמיני מתחבקים זה עם זה בבית חולים בטהראן, שם שכבה בתם בתרדמת, ואת מוחמדי לאחר שסיקרה את הלווייתה של אמיני בעיר הולדתה הכורדית סאקז, שבהפ רצו מחאות החיג'אב. אירנ"א ציינה כי הן יכולות לערער על גזרי הדין.

לפי סוכנות הידיעות מיזאן של הרשות השופטת, אם עונשן יאושרר, התקופה שבה השתיים כבר שהו בכלא אווין, שבו מוחזקות רוב האסירות הפוליטיות, ינוכה מגזר הדין.

בהודעה שפרסם משרד המודיעין האיראני באוקטובר שעברה הואשמו השתיים בהיותן סוכנות של סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA). "יש ראיות מתועדות לקשרים מכוונים של חמדי ומוחמדי עם ישויות ואנשים מסוימים הקשורים לממשלת ארצות הברית", דיווח מיזאן.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully