וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה איראנית נפלה לתרדמת בתחנת רכבת תחתית: "הוכתה על ידי משטרת המוסר"

4.10.2023 / 10:36

שנה אחרי מות מהסא אמיני, ארמיטה גארוואנד בת 16 תועדה מפונה ללא הכרה מקרון בבירה. לפי ארגון זכויות אדם, היא הותקפה בשל הפרת חוק החיג'אב, אך לפי הגרסה הרשמית היא התעלפה ונחבלה בראשה. "זו הייתה תאונה", אמר אביה, אך המשטר כבר אילץ בעבר הודאות דומות מבני משפחה

נערה איראנית שנפלה לתרדמת בתחנת רכבת תחתית/טוויטר

נערה איראנית בת 16 נפלה לתרדמת אחרי שהוכתה על ידי משטרת המוסר הידועה לשמצה - כך אמרו ארגונים ופעילים לזכויות אדם, כשנה לאחר שמותה של הצעירה מהסא אמיני בנסיבות דומות הצית גל של מחאות ברחבי המדינה.

בתיעוד מהתקרית נראתה ארמיטה גארוואנד נישאת מקרון רכבת תחתית בטהראן על ידי נערות אחרות ומונחת על הרציף, שם היא נשארת דוממת, ככל הנראה כשהיא מחוסרת הכרה. הסרטון לא מראה מה קרה בתוך הרכבת, ולא ברור איזה כיסוי ראש, אם בכלל, היא חבשה. בתמונות שפרסמה ארמיטה ברשתות החברתיות היא הצטלמה ללא כיסוי ראש.

לדברי ארגון זכויות האדם הכורדי "הנגאו", הנערה ספגה "תקיפה פיזית חמורה" מצד משטרת המוסר על הפרת חוקי החיג'אב. כלי תקשורת רשמיים באיראן, מנגד, טענו מנגד שהיא התעלפה לאחר ירידה בלחץ הדם ובעקבות זאת היא נחבלה בראשה.

נערה מחוסרת הכרה מפונה מרכבת תחתית באיראן. טוויטר, צילום מסך
הנערה מפונה מהקרון בטהראן/צילום מסך, טוויטר

סוכנות הידיעות הרשמית פארס פרסמה ריאיון עם הוריה של הנערה, שבו הם אמרו כי היא לא הותקפה. "בדקנו את כל הסרטונים וקיבלנו הוכחה שהתקרית הזו הייתה תאונה. אנחנו מבקשים להתפלל עבור החלמתה של ילדתנו", אמר האב. עם זאת, הרשויות האיראניות כבר פרסמו בעבר ריאיונות כפויים עם בני משפחה, וברשתות נטען כי הוריה של ארמיטה אולצו לדבר.

עיתונאי מעיתון רפורמיסטי שניסה לכסות את הסיפור ולהגיע לבית החולים שבו מאושפזת ארמיטה נעצר לזמן קצר, ומאז המשטרה הגבילה את הגישה לבית החולים. ברשתות החברתיות פורסמו תמונות שבהן נראתה לכאורה ארמיטה מאושפזת בתרדמת בבית החולים, בדומה לאלו של מהסא אמיני לפני מותה.

עוד בוואלה!

10 שנות מאסר על לבוש "לא ראוי": הפרלמנט באיראן אישר את חוק החיג'אב

לכתבה המלאה

התקרית, וההסברים הסותרים שניתנו לה, מזכירה את האירועים שקדמו למותה של אמיני לפני שנה. הרשויות התעקשו אז כי לצעירה הכורדית הייתה הפרה ניורולוגית שהובילה לקריסתה בתחנת המשטרה, שאליה הובאה אחרי שלא צייתה לחוק החיג'אב. עם זאת, משפחתה מעולם לא קיבלה את ההסבר על מותה, ואמרה כי היא לא קיבלה את הזכות לבחור את הרופא שיבצע את הניתוח שלאחר המוות.

מותה עורר הפגנות זעם נגד המשטר האסלאמי, שדיכא אותן באלימות רבה. מאז, הרשויות ניסו לאכוף מחדש את חוקי החיג'אב, בין היתר באמצעות החרפת הענישה, אך נשים רבות מתעלמות מהם. שוטרים נראים לעתים קרובות מסיירים בתחנות רכבת בבירה טהראן.

המשטר הידק מאז מותה של אמיני את הצנזורה על התקשורת ושתי עיתונאיות שדיווחו על המקרה נותרו במאסר באשמת שיתוף פעולה עם גורמים זרים, וכמה עיתונים רפורמיסטים נסגרו. בנוסף לכך, עורך דינה של אמיני עומד למשפט על "תעמולה נגד המשטרה", בין היתר בשל פקפוק בדוחות הפורנזיים הרשמים בנוגע למותה ועל ששוחח עם התקשורת המקומית והזרה על המדינה.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully