וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 שנות מאסר על לבוש "לא ראוי": הפרלמנט באיראן אישר את חוק החיג'אב

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 16:41

שנה אחרי מותה של מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר, המחוקקים החליטו להחמיר את הענישה כדי להרתיע נשים שמסתובבות לא כיסוי ראש. חוק "החיג'אב והצניעות", שזקוק עוד לאישור סופי, קובע גם קנסות ואיסור יציאה על מי ש"ילעג" לכיסוי הראש, שאכיפתו הוחמרה בחודשים האחרונים

ארדן הניף שלט מחאה בזמן נאום ראיסי באו"ם – והוצא מהאולם/ללא

הפרלמנט של איראן אישר היום (רביעי) את החמרת העונשים על נשים שיפרו את קוד הלבוש של הרפובליקה האסלאמית. זאת ימים אחרי יום השנה הראשון לציון מותה של הצעירה מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר, שעורר מחאות נרחבות נגד חובת כיסוי הראש במדינה.

אתר החדשות של הרשות השופטת, מיזאן, דיווח כי החוק אושר לתקופת מבחן של שלוש שנים, בתמיכתם של 152 חברי מג'לס לעומת 34 מתנגדים ושבעה נמנעים. החוק צריך לקבל עוד את אישור מועצת שומרי החוקה, שברובה נמצאת תחת שליטתו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

לפי חוק "החג'אב והצניעות" הכולל 70 סעיפים שונים, נשים שלא יכסו את ראשן או לא יתלבשו כנדרש, "תוף שיתוף פעולה עם ממשלות, כלי תקשורת, קבוצות וארגונים זרים או עוינים", עומדות בפני עונשי מאסר של חמש עד עשר שנים. בנוסף לכך, כל מי ש"ילעג" לחיג'אב ברשתות החברתיות או במקומות אחרים מסתכן בקנסות ובאיסור יציאה מהמדינה למשך שנתיים.

נשים מפגינות על מותה של מחסה אמיני באיראן. רויטרס
נשים מפגינות על מותה של מחסה אמיני באיראן/רויטרס

החוק קודם אחרי חודשים של הפגנות עממיות, שכונו "מחאות החיג'אב" והובילו נשים רבות להפר באופן מופגן את חובת כיסוי הראש שלהן. המחאות, שהיו בין האתגרים הגדולים ביותר לשלטון אנשי הדת השיעים מאז המהפכה שהפילה את השאה ב-1979, דוכאו באלימות רבה והמשטר נערך בכוחות מתוגברים כדי למנוע את התחדשותן בסוף השבוע.

בחודשים האחרונים הציג המשטר כמה חוקים חדשים להגבלת חירותן של נשים, כולל איסור כניסה לנשים ללא חיג'אב לאוניברסיטאות ולמקומות העבודה שלהן. הרשויות אף החרימו מכוניות מנשים שנהגו ללא חיג'אב באמצעות מצלמות מעקב שהותקנו כדי לעקוב אחר נהגות בתוך המכוניות שלהן.

מומחים של האו"ם אמרו כי החוק "מטיל עונשים חמורים על נשים ונערות על אי-ציות שעשויים להוביל לאכיפה אלימה שלו". הם וארגוני זכויות אדם רואים בחוק "אפרטהייד מגדרי".

נשים ברחבי איראן דיווחו לאחרונה על סיורים מוגברים של משטרת המוסר, ששבה לרחובות אחרי שנעלמה מהם ברובה בעקבות מותה של אמיני וההפגנות הסוערות. לפי העיתון The National היוצא לאור בשפה האנגלית באבו דאבי, על נשים ללא חיג'אב נמנע גם מלבקר במרפאות או בבתי קברות. בחודש שעבר הרשויות סגרו פארק מים בעקבות הפרת חוקי החיג'אב, ונשים ללא כיסוי ראש אף הורחקו מהרכבת התחתית של טהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully