וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה נרגס מוחמדי זכתה בפרס נובל לשלום

עודכן לאחרונה: 6.10.2023 / 22:25

כשנה אחרי מחאות החיג'אב, החליטה ועדת הפרס להוקיר את מאבקן של נשות איראן למען חירות ונתנה אותו לפעילה הוותיקה, שמרצה עונש מאסר על "הפצת תעמולה". "אמשיך להילחם נגד הדיכוי הבלתי-פוסק, הרודנות והדיכוי המגדרי", אמרה מהכלא

נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023. רויטרס
"אמשיך להילחם". נרגס מוחמדי/רויטרס

נרגס מוחמדי, פעילה איראנית למען זכויות אדם הנמצאת במאסר, זכתה היום (שישי) בפרס נובל לשלום על מאבקה בדיכוי הנשים בארצה, והבטיחה להמשיך ולהילחם בהצהרה שמסרה בעקבות ניצחונה. הזכייה הוכרזה כשנה לאחר פרוץ מהומות החיג'אב באיראן בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני שנעצרה על ידי משטרת המוסר.

"ועדת נובל הנורבגית החליטה להעניק את פרס נובל לשלום לשנת 2023 לנרגס מוחמדי, על מאבקה בדיכוי הנשים באיראן ומאבקה לקידום זכויות אדם וחירות לכולם", נכתב בהחלטת הוועדה, שאותה הקריא יושבת הראש בריט ריס-אנדרסן, שפתחה את ההכרזה על זכייתה בסיסמת מאבק הנשים באיראן, ואמרה זאת בפרסית: "אישה, חיים, חירות".

מוחמדי, בת 51, היא אחת מפעילות זכויות האדם הבולטות באיראן, שפועלת למען זכויותיהן של נשים ולביטול עונש המוות. היא מרצה שורת עונשי מאסר בבית הכלא אווין הידוע לשמצה, שמסתמכים בכ-12 שנה, לפי ארגון זכויות האדם Front Line Defenders. היא בילתה במשך שנים ארוכות מאחורי הסורגים, וכעת היא מרצה עונש על "הפצת תעמולה" נגד המדינה.

"אני אמשיך להילחם נגד הדיכוי הבלתי-פוסק, הרודנות והדיכוי המגדרי של הממשלה הדתית הדכאנית עד שהנשים ישוחררו", מסרה מוחמדי בהצהרה מהכלא, שפורסמה בניו יורק טיימס.

גורמים רשמיים באיראן לא התייחסו עוד לזכייתה בפרס, אך בסוכנות הידיעות פארס דווח כי מוחמדי קיבלה את הפרס "מהמערביים על פעולותיה נגד הביטחון הלאומי של איראן". עוד היא תוארה בתור מי ש"עלתה לכותרות פעמים רבות בשל מעשיה נגד הביטחון הלאומי".

יו"ר ועדת פרס נובל לשלום תיארה את מוחמדי כ"לוחמת חופש" ששילמה "מחיר אישי עצום" על "מאבקה האמיץ". "בסך הכול, המשטר עצרה אותה 13 פעמים, הרשיע אותה חמש פעמים וגזרה עליה בסך הכול 31 שנות מאסר. היא עדיין בכלא, בעודי מדברת", אמרה יו"ר ועדת הפרס.

לדבריה, "היא נלחמה למען נשים נגד אפליה ודיכוי שיטתיים". היא הוסיפה כי מוחמדי תומכת במאבקן של נשים לחיות "חיים שלמים ומכובדים". היא הביעה תקווה שהרשויות באיראן ישחררו אותה כדי שתוכל להשתתף בטקס באוסלו בדצמבר.

מוחמדי משמשת סגנית ראש מרכז מגני זכויות האדם, ארגון לא-ממשלתי שבראשה עומדת שירין עבאדי, שזכתה בפרס נובל לשלום ב-2003. היא בסך הכול האישה ה-19 שזוכה בפרס לאורך 122 השנים שבהן הוא מחולק, ונכללה בעבר ברשימת מאה הנשים המשפיעות ומעוררות השראה של BBC.

פרס נובל לשלום, בניגוד ליתר פרסי נובל, מחולק באוסלו, נורבגיה. הוא יוענק ב-10 בדצמבר, והזוכה בו מקבל כ-11 מיליון כתר שבדי, כמיליון דולר. לא ברור מי יקבל מטעמה של מוחמדי הכלואה את הפרס.

עוד בוואלה!

נערה איראנית נפלה לתרדמת בתחנת רכבת תחתית: "הוכתה על ידי משטרת המוסר"

לכתבה המלאה
תגי רחמנאי, בעלה של כלת פרס נובל לשלום נגרס מוחמדי הכלואה באיראן, מציגה תמונה שלהם יחד מביתו בפריז, צרפת, 6 באוקטובר 2023. רויטרס
"פרס עבור תנועת 'נשים, חיים וחירות'". בעלה של מוחמדי אחרי ההכרזה, היום/רויטרס

משפחתה של מוחמדי אמרה כי הפרס "הוא היסטורי ורגע מכונן במאבק של איראן למען חירות", היא הוסיפה כי היא מצרה על כך שהיא לא תוכל לחלוק את "הרגע יוצא הדופן" הזה. משפחתה, שפרסמה את ההודעה בחשבון האינסטגרם שלה שאותו היא פעילה בעודה כלואה, מסרה כי הכבוד בפרס שייך לכל האיראנים, "ובמיוחד לנשים ולנערות האמיצות של איראן ששבו את העולם בגבורתן במאבקן למען חירות ושוויון".

בעלה של מוחמדי, תגהי רחמני, אמר לרויטרס מביתו בפריז כי הפרס "יחזק את מאבקה של נרגס למען זכויות אדם, אבל חשוב יותר, זהו למעשה פרס עבור תנועת 'נשים, חיים וחירות'". מוחמדי לא ראתה אותו כבר 15 שנים, ואת ילדה במשך שבע שנים.

רבים בעולם בירכו את מוחמדי. האו"ם קרא לשחרר אותה מידית ואמר כי ניצחונה הוא מחווה לאומץ לבן של הנשים האיראניות מול האיומים, הרדיפות, האלימות והמעצרים של השלטונות.

אלכסנדרה מטביצ'וק, ראש המרכז לזכויות אזרח של אוקראינה - שקיבל את פרס נובל לשלום בשנה שעברה יחד עם פעיל זכויות אדם בלארוסי וארגון זכויות אדם רוסיה - קשרה בין המצב באיראן למצב בארצה. "אנחנו חיים בעולם מחובר מאוד. ברגעים אלו, אנשים באיראן נאבקים למען החירות. העתיד שלנו תלוי בהצלחה שלהם", היא כתבה ב-X.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully