וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מתחיל לשחרר מילואים - למה הפעולה הקרקעית הגדולה מתעכבת?

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 16:23

כבר 13 ימים ממתינים חיילי המילואים לפקודה להכנס קרקעית לעזה - אולם זו אינה מגיעה. מהן הדילמות של קבינט המלחמה ומדוע החלו לשחרר חיילים הביתה?

הרמטכ"ל פוגש חיילים/צילום: דו"צ

13 ימים לאחר מתקפת הפתע של 7 באוקטובר בה מחבלי חמאס טבחו בכ-1,400 ישראלים ולאחר ימים של היערכות בשטח - ממשיך קבינט המלחמה לעכב את התמרון הקרקעי הרחב לרצועת עזה ממגוון שיקולים.

השיקול הראשון היה טיהור היישובים והמוצבים ממחבלים, ייצוב קו הגבול ושיפור ההגנה, וכשירות כוחות הסדיר ליציאה להתקפה אחר רצח מאות החיילים ופציעתם של למעלה מ-1,000 מהם. חרף ההתמהמהות בשלבים הראשונים הוחלט על גיוס כללי של מערך המילואים באוויר, ביבשה ובים ותחילת חלוקת ציוד, רענון הכוחות, והעברת כלים (טנקים, נגמ"שים, סוללות ארטילריה ועוד) לגזרות הפעולה השונות בדרום בצפון ובמרכז. לאחר מכן, התקבלה החלטה בממשלה, תחת לחץ אמריקאי, להסדיר את הסוגיות ההומניטריות ברצועת עזה ורק לאחר מכן להתחיל בפעולה הקרקעית.

מועד תחילת התמרון הקרקעי מתעכב - ממגוון רחב של שיקולים נוספים. בתחילה בגלל תכנון התוכניות המבצעיות בהתאם למטרות המלחמה עליהן החליט הקבינט, צבירת לגיטימציה בזירה הבינלאומית לפעולה רחבה בשטחים אורבניים רווי אוכלוסייה, ולבסוף ההחלטה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להגיע לישראל. הלחץ של ביידן לדאוג לאוכלוסייה הפלסטינית חרף ההודעות של צה"ל על פינוי אזרחים פלסטינים מצפון רצועת עזה לדרום הרצועה, הוביל לדחייה נוספת.

חיילי מילואים בשטח כינוס חוף עזה, 12 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
חיילי מילואים בשטח כינוס חוף עזה, 12 באוקטובר 2023/ראובן קסטרו

שיקול נוסף בתהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני כולל את הלחץ שמפעיל חיזבאלללה בגבול הצפון. בצה"ל רצו להשלים את ההיערכות לאפשרות של הידרדרות הרבה יותר רחבה מול חיזבאללה ורק אז להכריע בשאלת התמרון. משהושלמה ההיערכות בגבול הצפון האופציות פתוחות לדרג המדיני לקבל כל החלטה על תמרון.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי צה"ל ערוך לתמרון - אך ייתכן כי ההחלטה של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק להגיע לישראל התערבבה בשיקולים לקבלת ההחלטה. ללגיטימציה הבינלאומית על ביטחונה של ישראל והיציאה לפעולה רחבה יש השפעה לא רק על עצם התמרון, אלא על מדינות האזור בפרט והעולם הערבי בכלל.

גורמים במערכת הביטחון אמרו לוואלה! שלצה"ל יש יתרון משמעותי כעת, במיוחד עם הפעלת אש אווירית וקרקעית מדויקת לעבר מטרות ברצועת עזה. "כל שעה שעוברת נהרגים עוד פעילי נוח'בה, מושמדות עוד תשתיות, ועוד בכירים עושים טעויות ומחוסלים. אנחנו שוחקים אותם ובמקביל נערכים לתמרון. הפעולות שאנחנו מבצעים כעת יקלו על התמרון הקרקעי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בווידאו: תקיפות מרכז האש של פיקוד דרום/צילום: דובר צה"ל

דחיית התמרון הקרקעי יכולה לפגוע במורל של הכוחות בשטח

מנגד, יש לא מעט ביקורת בקרב כוחות היבשה על ההחלטה לעכב את התמרון הקרקעי יכולה לפגוע במורל של הכוחות בשטח, שכן מרביתם סיימו את ההכנות והאימונים וחזרת הכשירות במרכזי האימונים השונים. כמוכן, הוחלט על שחרור חיילי מילואים, כשבשלב זה לא ברורים עדיין היקפי השחרור. "לחיילי מילואים יש עסקים ומקומות עבודה - המשק סובל מזה. המורל הוא גבוה אבל צריך להביט קדימה. זה הולך להיות ארוך לפי מה שאנחנו מבינים ומתכננים", הסביר הגורם הביטחוני הבכיר.

לוואלה נודע שצה"ל החל לשחרר הביתה חיילי מילואים עם מדים - בכפוף שיהיו זמינים להקפצה. רבים מהחיילים מותחים ביקורת על ההחלטה, כי מעבר לעיכוב בפעולה הקרקעית קיימת אי בהירות בנושא תנאי השירות. אחד החיילים אמר: "הודיעו לנו שמקצצים בכוח אדם, אז משחררים עכשיו הרבה אנשים לבית, אבל מבקשים שנהיה מוכנים ב'דקת קריאה' - זה אומר שמצד אחד מסיימים לנו את המילואים, אבל מצד שני - אם קוראים לנו אנחנו צריכים להגיע באותו יום, או מקסימום יום אחרי", אותו חייל המשיך ותהה: "הדבר הזה חוקי בכלל? איך אני יכול לעבוד כשאני יודע שכל רגע עלולים לקרוא לי? אין לי בעיה להישאר במילואים, אבל משאירים אותי במצב שאני גם לא במילואים וגם לא יכול לעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully