וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשקם את היישובים מחדש, זה תפקידה של מדינת ישראל"

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 22:01

מאות הרוגים, בתים שעלו באש, ושכונות שנהרסו עד היסוד. חברי התנועה הקיבוצית המומים מהטבח הנוראי שאירע בשבת, ודורשים מהמדינה לשקם את חבל הארץ: "נרעיד שמים וארץ אם זה לא יקרה"

בווידאו: תיעוד החורבן בקיבוץ חולית/צילום: רויטרס

בסוף השבוע חגגו הקיבוצים נחל עוז ובארי את חגי המשק; בארי ציינה 77 שנים לעלייה על הקרקע במסגרת מבצע עליית 11 נקודות ישוב בנגב, נחל עוז עמד לחגוג בשבת 70 שנה לייסוד הקיבוץ.

בארי קיבוץ משגשג וחזק. נחל עוז ידע לפני 25 שנים משבר כלכלי, מאז התאושש, קלט חברים חדשים וצמח. "היינו בנקודה הכי גבוהה שידעו הקיבוצים שלנו בחבל הארץ הזה, ותוך שמונה שעות נפלנו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא", אמר היום ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית.

אלפי חברי ובני קיבוצים בכל רחבי הארץ מתכנסים לזכר נרצחי מתקפת הטרור שהתרחשה בעוטף עזה. דגל ישראל הורד לחצי התורן בכל הקיבוצים.12 באוקטובר 2023. התנועה הקיבוצית, אתר רשמי
אלפי חברי ובני קיבוצים בכל רחבי הארץ מתכנסים לזכר נרצחי מתקפת הטרור שהתרחשה בעוטף עזה. דגל ישראל הורד לחצי התורן בכל הקיבוצים.12 באוקטובר 2023/אתר רשמי, התנועה הקיבוצית
אלפי חברי ובני קיבוצים בכל רחבי הארץ מתכנסים לזכר נרצחי מתקפת הטרור שהתרחשה בעוטף עזה. דגל ישראל הורד לחצי התורן בכל הקיבוצים.12 באוקטובר 2023. התנועה הקיבוצית, אתר רשמי
אלפי חברי ובני קיבוצים בכל רחבי הארץ מתכנסים לזכר נרצחי מתקפת הטרור שהתרחשה בעוטף עזה. דגל ישראל הורד לחצי התורן בכל הקיבוצים.12 באוקטובר 2023/אתר רשמי, התנועה הקיבוצית

מאז יום ראשון עובר מאיר ברחבי ישראל ופוגש את קהילות הקיבוצים בעוטף עזה שנחרבו בסוף השבוע. הניצולים מתארחים בקיבוצים שפיים, מזרע, עין גדי ובבתי מלון. כמאתיים מתושבי הקיבוצים נהרגו, בתים עלו באש, שכונות נהרסו עד היסוד ותשתיות נחרבו. "אנשים בטראומה ונמצאים בהלם מאד עמוק, מדוכאים ונמצאים במצב חוסר ודאות", אמר מאיר.

לדבריו יש נעדרים רבים, בני כל הגילאים - מתינוקות ועד זקנים - וכולם חרדים לגורלם. "פגשתי היום את אנשי גבים שלמרבה המזל לא ספגו אבידות כמו קיבוצים אחרים, אבל מה שהם עברו הוא בהחלט טראומטי - הם היו שעות ארוכות תחת התקפה ונכנסו לממדים, חברים נחטפו ונפצעו. קשה להתאושש אחרי דבר כזה".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, פוגש את חברי כפר עזה שהמצאים עכשיו בקיבוץ שפיים 12 באוקטובר 2023. התנועה הקיבוצית, אתר רשמי
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, פוגש את חברי כפר עזה שהמצאים עכשיו בקיבוץ שפיים 12 באוקטובר 2023/אתר רשמי, התנועה הקיבוצית

לקהילתיות יש כוח והיא מקנה חוסן לחבריה, אבל מאיר מסביר שהצד השני של המטבע היא "שמותם של חברי הקהילה הוא כמו מות בני משפחה, ובאסונות שפקדו את הקיבוצים, חברים למעשה איבדו עשרות בני משפחה".

בתנועה הקיבוצית יש מאתיים קיבוצים (ועוד 73 בתנועת הקיבוץ הדתי), אבל מאיר אומר שלקיבוצי עוטף עזה יש לו קשר עמוק במיוחד. במלחמת ששת הימים הוביל אביו, רב-סרן אריה מאיר, את ראשית ההתקפה על עזה. הוא נהרג בקרב ולאחר מותו הוענק לו אות הגבורה.

"לילה קודם הוא עוד התארח אצל חברים בנחל עוז", מספר מאיר, סא"ל במילואים. לדבריו ב-1999 סגר מעגל כשמונה לתפקיד יו"ר נחל עוז. בהמשך היה יושב ראש בקיבוצים נוספים באזור וגם כמנהל הארגונים הכלכליים של התנועה הקיבוצית ליווה אותם. "יש לי פה חברי נפש, הכרתי עשרות מההרוגים. בשבילי נחרב הבית, אבל עכשיו אנחנו עובדים ועוד יהיה לי זמן להתאבל", הבהיר.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, נורית מורן שריג מקיבוץ בית השיטה, ובנה פלג, האנדרטה המנציחה את בני הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. התנועה הקיבוצית, אתר רשמי
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, נורית מורן שריג מקיבוץ בית השיטה, ובנה פלג, האנדרטה המנציחה את בני הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל/אתר רשמי, התנועה הקיבוצית

בשעה שמאיר ביקר את ניצולי ההתקפות צצו שמועות שונות על תרחיש שבו חברי הקיבוצים לא ישובו לבתיהם. שאם בתנועה הקיבוצית מיהרו להוציא הודעה ובה נכתב כי הם "מבהירים באופן חד משמעי: כל הקיבוצים יאוישו מחדש. אם יש כל מיני גורמים שחושבים שהם ינצלו את ההזדמנות וישתלטו - שיסירו את הידיים שלהם. אף גורם ציני, מגובה בכסף ככל שיהיה, לא יתקרב ליישובים האלה שלא דרכנו. מי שיקבע את עתיד הקיבוצים בעוטף זה הקיבוצים, ורק הם", לשון ההודעה.

אחרי החורבן הגדול מאיר מבהיר כי תפקידה של המדינה הוא לשקם את הקיבוצים. "להם יש סמכות ואחריות על כך", אמר. בכאוס הגדול שהחל בשבת, התנועה הקיבוצית משמשת כתובת יחידה עבור הקיבוצים. כך היה גם בזמן הקרבות כשהודעות רבות הועברו על ידי התושבים הנצורים.

"הקטסטרופה התרחשה מול העיניים בווטסאפ. קיבלנו קריאו עזרה ולא יכולנו לעזור, התסכול הוא אינסופי". גם בימים אלו התנועה שבראשה הוא עומד מרכזת פניות ובקשות, אבל הוא מסביר כי תפקידה של המדינה הוא להקים את היישובים מחדש. לדבריו יישובי האזור יצליחו להשתקם: "רק אם החמאס לא יהיה יותר מעבר לגדר ואם המדינה תיקח אחריות מלאה על שיקום היישובים, בלי טריקים ובלי שטיקים. זה תפקידה של מדינת ישראל ואסור לה לוותר על חבל הארץ הזה. נרעיד שמים וארץ אם זה לא יקרה. בשבת המדינה הובסה ולא עמדה בקיום החוזה שלה עם אזרחיה. התחושה של האנשים היא נוראה. אם המדינה תיצור את התנאים הנכונים, נצא מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully