וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהרות, הברחות ואימונים מאיראן: כך חמאס השיג כמויות אדירות של נשק לקראת המתקפה

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 13:02

רשת CNN בדקה איך בתנאים הקשים של מצור על רצועת עזה הצליח חמאס לצבור כמויות של נשק, טילים, רקטות ותחמושת. המסקנה: הברחה, ייצור מקומי וקבלת סיוע צבאי מסוים מאיראן. "אימונים תכופים של מהנדסים מאיראן הם חלק בלתי נפרד מהמאמצים שלה למקצע את זרועותיה באזור"

רחפן חמאס מטיל מטען נפץ על מצלמת תצפית של צה"ל בגבול עזה בפתיחת מלחמת עזה/תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

המתקפה האכזרית של חמאס ביום שבת כללה ירי של אלפי רקטות, רחפנים שהטילו חומרי נפץ וכמות אדירה של נשק קל, טילים ותחמושת. המתקפה האדירה יצאה מתוך רצועת עזה, אזור קטן ועני עם מעט מאוד משאבים אשר מנותק כמעט לגמרי מהעולם כבר 17 שנים. רצועת עזה נתונה למצור הן מצד ישראל והן מצד מצרים הגובלות עימה, כמו גם מצור אווירי וימי מצד ישראל ואינסוף מעקבים מודיעינים. לאור זאת בדקה רשת CNN איך בתנאים הללו צבר חמאס את כמות הנשק העצומה שאפשר למאות מפעיליו לבצע התקפה מתואמת שהותירה 1,200 נרצחים בישראל, אלפי פצועים ועוד כ-150 שבויים.

"חמאס משיג את הנשק שלו בכמה אמצעים: הברחה, ייצור מקומי וקבלת סיוע צבאי מסוים מאיראן", נכתב ב-World Factbook של ה-CIA. על אף שטרם נמצאה מעורבות ישירה של איראן בפשיטה של חמאס על עוטף עזה ביום שבת האחרון, למומחים אין ספק שאיראן היא זו שמבריחה נשק לתוך רצועת עזה דרך מנהרות או דרך ספינות שנמלטו מהמצור בים התיכון.

"תשתית המנהרות של חמאס עדיין עצומה למרות שישראל ומצרים ממעיטות בחשיבותן", אמר בילאל סאא'ב, עמית בכיר במכון המחקר MEI בוושינגטון. דניאל ביימן, עמית בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים (CSIS), הוסיף: "חמאס קיבל מאיראן נשק שהוברח לעזה דרך מנהרות". צ'ארלס ליסטר, עמית בכיר ב-MEI אמר: "איראן גם שיגרה את הטילים הבליסטיים המתקדמים ביותר שלה דרך הים בתוך ציוד וחומרי בנייה לעזה".

מצעד של גדודי עז א-דין אל קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, רצועת עזה. רויטרס
מצעד של הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח/רויטרס

לדברי ביימן, איראן סייעה לחמאס גם בייצור עצמי ואפשרה לארגון הטרור לבנות ארסנלי נשק משלו. ביום ראשון התראיין בכיר חמאס היושב בלבנון, עלי ברכה, לערוץ החדשות RTArabic וסיפר: "יש לנו מפעלים מקומיים לכל דבר - לרקטות עם טווחים של 250 ק"מ, 160 ק"מ, 80 ק"מ ו-10 ק"מ. יש לנו מפעלים לייצור מרגמות ופגזים, יש לנו מפעלים לרובי קלאצ'ניקוב וכדורים. אנחנו מייצרים את הכדורים באישור מרוסיה".

ליסטר סיפר ל-CNN כי איראן מכשירה את מהנדסי חמאס כבר כמעט שני עשורים. "שנים של גישה למערכות מתקדמות יותר העניקו למהנדסי חמאס את הידע הנדרש לשפר משמעותית את כושר הייצור המקומי שלו", אמר. "מהנדסי הטילים של חמאס הם חלק מהרשת האזורית של איראן, ולכן אימונים תכופים באיראן עצמה הם חלק בלתי נפרד מהמאמצים של איראן למקצע את הזרועות שלה ברחבי המזרח התיכון".

עוד בוואלה!

התרגילים ו"ההתמקדות" בכלכלה: כך הרדים חמאס את ישראל לקראת מתקפת הפתע

לכתבה המלאה
מצעד של גדודי עז א-דין אל קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, רצועת עזה. רויטרס
"מהנדסי הטילים של חמאס הם חלק מהרשת האזורית של איראן"/רויטרס

היבט נוסף ביכולת של חמאס להתחמש הוא התושייה של הארגון ויכולת האלתור שלו. כאשר תשתית עזה נהרסה בתקיפות האוויריות של ישראל בשנים קודמות, מה שנותר מהמתכת הכבדה - צינורות מתכת, מוטות וכו' - מצא את דרכו לסדנאות הנשק של חמאס והפך לרקטות ומטעני חבלה. החוקר אחמד פואד אל-ח'טיב צוטט באמרו כי חמאס אף מחזר תחמושת ישראלית שלא התפוצצה בעזה. "פעולת צה"ל סיפקה בעקיפין חומרים לחמאס שאסורים לשימוש בעזה", כתב במחקרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully