וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קרא "להקים ממשלה ללא תנאים מוקדמים", והתעלם מדרישת גנץ לקבינט מלחמה

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 22:24

רה"מ התעלם מהדרישה, למרות שהיא עלתה כמה פעמים בוועדות ובדוחות על קבלת החלטות במלחמה בשנים האחרונות, לרבות דוח וינוגרד שגרס שאין לנהל מלחמה רק על פי שיקולים קואליציוניים, ודוח ועדת עמידרור שהמליץ במפורש על הקמת קבינט לחימה, ואומץ על ידי נתניהו ב-2017

בווידאו: הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התעלם הערב מהדרישה של המחנה הממלכתי להקמת קבינט לחימה מצומצם, ובליכוד מתייחסים אליה כתנאי מוקדם להצטרפות לממשלת החירום, על אף שמדובר בהמלצה מקצועית ששבה ועלתה בועדות ודוחות על קבלת החלטות במלחמה בשנים האחרונות, כמו דו"ח וינוגרד לבחינת לקחי מלחמת לבנון השניה. גם דו"ח ועדת עמידרור בראשות ראש המלל לשעבר האלוף במיל יעקב עמידרור - ראש מלל שמונה על ידי נתניהו ודו"ח שאומץ על ידי נתניהו ב2017 - המליץ במפורש על הקמת קבינט לחימה.

בדוח עמידרור נכתב כי "במצב לחימה נדרש הקבינט לקבל החלטות מהותיות בזמן דחוק, כאשר אירועי המערכה מכתיבים לא פעם את קצב קבלת ההחלטות. בתקופה זו עלול להיווצר קושי מהותי ומעשי לכינוס הקבינט בדחיפות ובתדירות גבוהה".

בנימין נתניהו. לשכת העיתונות הממשלתית, צילום מסך
נתניהו בנאום על המלחמה, 9 באוקטובר 2023/צילום מסך, לשכת העיתונות הממשלתית

המלצת הוועדה היתה להסמיך צוות מצומצם לניהול שוטף של המערכה. "ככלל, על הקבינט לאצול מסמכויותיו בכל הנוגע לקבלת החלטות הנוגעות לניהולה השוטף של המערכה לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר החוץ. אין מדובר בהסמכה גורפת, א-פריורית, אלא בהסמכה פרטנית, שאופייה והיקפה ייקבעו בהחלטה, בהתאם לתנאים שיוגדרו מראש. ועדת משנה זו תדווח על דיוניה ועל החלטותיה לקבינט במועדים שיקבע ראש הממשלה".

הוועדה סברה שהקבינט צריך להגדיר את היעדים והאסטרטגיות של המבצע ולאחר מכן לקבל עדכונים יומיים שוטפים על הפעולות הצבאיות ותמונת המצב ולערוך ישיבות תקופתיות כל ארבעה ימים לקבלת החלטות אסטרטגיות או בהתאם לצורך. הדוח המליץ שכל שינוי מהותי בתוכנית הלחימה, מעבר בין השלבים השונים בתוכנית או שינויי משמעותיים הנגזרים מההתפתחויות בזירה מחייבים את עדכון הקבינט.

עוד קודם לכן, דוח וינוגרד לבחינת לקחי מלחמת לבנון השניה המליץ למסד מוסד דמוי "קבינט מלחמה", שיופעל בשעת משברים ביטחוניים חמורים, בו יהיו חברים שרי ממשלה בעלי ניסיון מדיני וביטחוני, ללא קשר לצרכים קואליציוניים. "במצבי משבר חמורים חשוב כי תהיה מעורבות סדירה ומממוסדת של דרג ממשלתי מיומן ומנוסה. במקביל, נחוץ כי לצה"ל יהיה שיקול דעת מבצעי פרטני רחב, במסגרת התוכניות המאושרות. ראוי כי ניהול זה לא יהיה מבוסס רק על הסדרים אד הוק המוכתבים על ידי שיקולים קואליציוניים - חשובים ככל שיהיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בני גנץ בהצהרה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. 8 באוקטובר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
השיחות עדיין נמשכות. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ/לשכת העיתונות הממשלתית

הנאום של נתניהו הערב התעלם מהמשא ומתן שהתנהל היום בין נציגו ונציג גנץ, עו"ד מיכאל ראבילו ועו"ד רונן אביאני, להקמת ממשלת חירום. השיחות נמשכות גם כעת ואם וכאשר יבשילו צפויה להתקיים פגישה של נתניהו וגנץ לסגירת ההסכם. מחר נתניהו יכנס את ראשי הקואליציה ולפי ההערכה ידון עמם במגעים להקמת ממשלת החירום.

במחנה הממלכתי העבירו לליכוד מתווה של משלת חירום לתקופת המלחמה בלבד, על בסיס הרכב הממשלה הנוכחי, ללא חלוקת תפקידים אלא רק עם שרים בלי תיק, שיכלול קבינט מלחמה מצומצם עם ייצוג משפיע לחברי המחנה הממלכתי, גנץ והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, ושרים נוספים מטעם ראש הממשלה. במחנה הממלכתי דורשים גם הקפאת חקיקה בכל נושא שאינו קשור למלחמה לכל תקופת ממשלת החירום.

לפי המתווה, רוב סמכויות ניהול המלחמה יופקעו מהקבינט המדיני ביטחוני ויואצלו לגוף זה, כך שהלכה למעשה שאר שרי הממשלה ובהם שותפיו של נתניהן שר האוצר בצלאל סמוטריץ והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יודרו מקבלת ההחלטות העליונה. עם זאת, יצוין כי גם היום, ראש הממשלה מקבל את רוב ההחלטות בפורום מצומצם עם שר הביטחון והשר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר וממעט לכנס את הקבינט, בשגרה ובשעת חירום. לכן, הפער העיקרי בין נתניהו וגנץ נוגע למידת ההשפעה על קבלת ההחלטות: לפי גורמים בליכוד: נתניהו מסתייג ממתן זכויות וטו למחנה הממלכתי ורוצה לשמור על השליטה וההובלה בידיו, בעוד גנץ דורש השפעה ממשית ושותפות אמיתית בקבלת ההחלטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully