וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילוו את הכניסה הקרקעית? המודיעין הקריטי שמספקים חוקרי יחידה 504 - תחת אש

עודכן לאחרונה: 21.10.2023 / 12:05

הם שולטים בשפה הערבית ופועלים עם היחידות המובחרות בשטח אויב במרוץ נגד הזמן להשיג את ידיעת הזהב. בריאיון מיוחד לוואלה! בצל המלחמה, מספרים חוקרי היחידה על אמנות שיטת החקירה, ההתמקצעות ("אפשר להבין כשמערבבים אותך"), והפעילות האינטנסיבית במבצע "בית וגן"

בווידאו: תיעוד מהמנהרה העמוקה ביותר שצה"ל חשף בגבול עזה/צילום: דו"צ

כוח מיחידת דובדבן פרץ את דלת הכניסה אל בית בלב מחנה הפליטים ג'נין במהלך מבצע "בית וגן" כשברקע יריות ופיצוצים בקצה הרחוב. "לפי המודיעין המוקדם, בבית גר מבוקש ויש לו נשקים. כל הבית צרחות של בני המשפחה בלי הפסקה. כמה שעות קודם לכן צלפי דובדבן הרגו את האח שניסה לפגוע בכוחות", סיפר מ' בן ה-29, חוקר השטח של היחידה להפעלת סוכנים (504) באמ"ן. "התפקיד שלי הוא לדבר בערבית עם המשפחה ולסייע באיתור המבוקש והנשקים. הכול לחוץ מאוד. אני פונה לאח הגדול, אבל הוא מסרב לשתף איתי פעולה, האח הקטן מפחד לדבר איתי. אין לנו זמן. זה צריך לקחת דקות. סגן מפקד יחידת דובדבן לוחץ עליי: 'לא מוצאים נשקים? יאללה. צריך לצאת'. בסוף לקחתי את האבא הצידה. הוא אומר לי שהרגו את הבן שלו היום. אני מגלה אמפתיה ואומר לו שאני משתתף בצערו, אבל אני מסביר לאבא שאני לא יוצא ללא תעודות הזהות של כולם. האבא שלח את הילדה שלו לפתוח את הארון, אנחנו מזיזים אותו ומגלים סליק של תחמושת, אפודים, מפות ואמצעי קשר. אחר כך עצרנו את האח המבוקש".

הסיפור של מ' מספק הצצה ליחידה 504 שמפעילה מספר מרחבים להפעלת סוכנים, לוחמים, בית ספר להכשרות תפקידים, וביניהם גם המרחב הארצי בפיקודו של סגן אלוף ש'. על חוקרי השטח נמנים לוחמים במילואים מכל רחבי הארץ, דוברי ערבית ברמה גבוהה בהם עורכי דין, מהנדסים, מנהלים בשירות ציבורי, שוטרים ואנשי שב"כ מגיל 24 ועד 45 שעברו מסלול הכולל פסיכולוג, מבדקים, סימולציות ולבסוף קורס מודיעין וחקירה שנמשך חמישה שבועות. ההכשרה המקיפה הזו הוכיחה את עצמה בעבר, ומוכיחה עצמה גם במלחמת "חרבות ברזל".

אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים. דובר צה"ל
אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים/דובר צה"ל

"להיות ערביסט זה דבר אחד ולהיות איש מודיעין שמבין את מהות המודיעין הטקטי, איך מפיקים אותו תחת אש ולחץ, לבנות תמונה בשטח אויב, לטובת הכוח שלך, זה דבר אחר", הסביר לוואלה! סא"ל ש'. "לכל חוקר שטח יש יחידה אורגנית שאיתה הוא עובד. זה יכול להיות גדוד, סיירת, חטיבה או אוגדה. במבצע בית וגן היה חוקר שטח (חק"ש) למגלן, דובדבן ואגוז. הוא מתאמן איתם כל השנה. ברמת כושר גבוהה. כשיש פעילות, מבצע או מלחמה? הוא מצטרף".

בעבר קראו לתפקיד חוקר שבויים, אך לאחר הערה של הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי שונה השם לחוקר שטח (חק"ש) מאחר והוא הפך להיות גורם מודיעיני קריטי בשטח בזמן אמת ולא בהכרח חוקר רק את מי שנעצר בשטח אלא מדבר בערבית עם אזרחים ובעלי תפקידים, מבין בתרבות המקומית, בקיא במודיעין, וקורא מסמכים ומפות קוד.

סא"ל ש' (40) החל את דרכו כלוחם ביחידת העילית שלדג. הוא השתתף במספר מבצעים במדינות אויב, הגלוי שבהם מבצע "חד וחלק" במעוז חיזבאללה בבעל-בכ במלחמת לבנון השנייה, מילא שורה של תפקידים באמ"ן ומאז 2019 משמש כמפקד המרחב הארצי. תחת פיקודו פועלים שני גדודים: גדוד חוקרי השטח שמתלווים בעומק שטח האויב לחשיפת מודיעין טקטי וגדוד חוקרי מתקנים שמוקמים לרוב בעורף המדינה ובמקרים חריגים גם בהיערכות בשטח אויב. בסיס האם של המרחב ממוקם באזור הצפון.

ציוד שסייעו בתפיסתו חוקרי שבויים מיחידת 504 במבצע בית וגן. דובר צה"ל
ציוד שסייעו בתפיסתו חוקרי שבויים מיחידת 504 במבצע בית וגן/דובר צה"ל
ציוד שסייעו בתפיסתו חוקרי שבויים מיחידת 504 במבצע בית וגן. דובר צה"ל
ציוד שסייעו בתפיסתו חוקרי שבויים מיחידת 504 במבצע בית וגן/דובר צה"ל

חזרה לג'נין. "כוח לוחמי דובדבן המשיך אל היעד הבא במחנה. הפעם מבנה דו-קומתי ובכניסה אישה, הכלה שלה, ושתי הבנות שלה. האישה מקבלת אותנו בנימוס, אני מבין שהכלה היא אישתו של המבוקש שברח", מספר הלוחם מ'. "סורקים את הבית ומחפשים נשק. פתאום אני רואה תלולית עפר ליד הבית. משהו מוזר בגובה של 6-5 מטר. אני אומר לעצמי שאין מצב שפתאום משאית שפכה כל כך הרבה עפר במחנה הפליטים. אני שואל את האישה מה זו ערמת העפר? היא עונה לי: 'השכנים מחפשים זהב'. הבנתי שהיא מערבבת אותי".

מ' היה בעברו לוחם ביחידת המסתערבים של מג"ב וכיום הוא סטודנט למשפטים. "אני וכמה לוחמים הולכים לסרוק את השטח, נכנסים ללול תרנגולים ומגלים סולם ופיר מנהרה. זרקנו כמה רימונים כדי לוודא שאין מחבלים ולוחמי יחידת יהל"ם סרקו את המנהרה עם רובוט. הבנו שהיא מחברת בין בתים במחנה הפליטים ופוצצנו אותה. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה עם הימ"מ היו סוגרים על המבנה מבלי לדעת שיש שם מנהרה".

שמם של החק"שים בלט במבצע צוק איתן בקיץ 2014 לאחר שעובד השב"כ, אוהד שמש ז"ל נהרג. הוא גויס למילואים בצו 8, כחק"ש שסופח לסיירת צנחנים, סייע באיתור מנהרות חמאס והביא לפרט מודיעיני קריטי. הכוח ניהל קרב יריות עם מחבלים שבמהלכו שמש נפצע ונהרג. אל"מ במיל' א', בן 60 ואחד מוותיקי היחידה, סיפר כי האתגר לחק"שים שהתלוו אל היחידות והחטיבות בשטח הפלסטיני בצוק איתן היה גדול מאחר שהיה ברור שהמחבלים התאמנו על חקירות ובנו לעצמם גרסאות כיסוי. "חק"ש טוב יודע לזהות אותם ויודע גם להפיק מודיעין מעולה מהסביבה בדרכים מגוונות", הוא קובע בשיחה עם וואלה!.

סמל ראשון אוהד שמש שנפל במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. מתוך הפייסבוק, צילום מסך
סמל ראשון אוהד שמש שנפל במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014/צילום מסך, מתוך הפייסבוק

א', מפקד גדוד חוקרי השטח במילואים, צחק ואמר: "איך בגיל הזה אתה עדיין בא ותורם מניסיונך ליחידה? אתה יכול לעשות צ'ק אאוט מהיחידה, אבל אתה לא באמת יוצא. זו אהבה בלתי מוסברת. אתה תורם בדרכים מגוונות. לפעמים אתה רואה פרט קטן מנצח ולפעמים זה יכול להסתכם בפנייה לאנשי הבית באמצעות כריזה בזמן מעצר. זה תפקיד מאוד מורכב ותובעני, אבל מלא סיפוק. אחד החק"שים שלנו במבצע צוק איתן תחקר כמה פלסטינים בשטח, אחד מהם היה נראה לו לפי החוש שלו חשוד מאוד, כזה שמחזיק מידע קריטי. הוא אומר למג"ד שלו שצריך להעביר אותו למתקן חקירה בישראל. חולפים יומיים והוא מבין שלא הצליחו לפצח אותו בחקירה. הוא נוסע למתקן, מפעיל לחץ לקדם איתו חקירה ולבסוף מתברר שהוא שרטט את התוואי של המנהרה שהגיעה לאחד הקיבוצים בעוטף עזה. מידע יומינטי (אנושי) הוביל אל הפתח של המנהרה. פוצצה אותה ביום שישי וכעבור יומיים הסתיים המבצע".

סגן (במיל׳) א׳, חוקר שבויים של יחידת מגלן (שמאל). דובר צה"ל
סגן א' בפעולה/דובר צה"ל

"אתה משאיר אישה כועסת אחרי לידה"

מפקד המרחב הארצי, סא"ל ש', הסביר כי פעילות האיתורים במבנים הפלסטיניים לאיתור מבוקשים או אמצעי לחימה היא בגדר אומנות. "אתה צריך להבין מי בבית, להרגיע את כולם, לראות מי המבוקש, לראות שלא הסתנן לשם מבוקש שלא יודעים עליו או כזה שיש לו מידע קריטי, צריך לזכור שלוחם נוח'בה של חמאס מיומן למצבים הללו והחק"ש צריך להפעיל את הראש. להיות חריף ומבין עניין", הוא מסביר.

"בצוק איתן, החק"ש של גבעתי חקר אזרח פלסטיני שנתפס בוזז בית, והוציא ממנו את כל האתרים הצבאיים שהיו בשכונה. במקרה אחר בצוק איתן, אחד החק"שׁים איתר מפות קוד ומפת עמדות ותצפיות חמאס. אי אפשר להשוות חקירת שטח תחת לחץ של זמן וסכנה מוחשית לחקירה במתקן שבה לחוקר יש זמן ויש זמן למצוא את נקודת השבירה. חק"ש בשטח פועל תחת לחץ עצום. הוא מבין היטב מה הכוח מחפש, מה הייעוד שלו ויעשה הכול כדי להגן עליו באיתור אמל"ח, מטענים ומחבלים. צריך לזכור שככל שהזמן חולף המידע כבר לא רלוונטי. מרגע שעצרת והתחלת לתחקר, אתה במרוץ נגד הזמן. ליחידה 504 יש 6 צל"שים, חמישה ניתנו לחוקרי שטח. הם זן נדיר של לוחמים במילואים. תמיד מלאי מוטיבציה, אתה קורא להם והם תוך שעות בשטח יוצאים עם ספינה ללב ים או עם יחידה לשטחים. אני לא יכול לפרט, אבל בעבר הייתה לנו מעורבות במילוט סוכנים ממדינת אויב וקליטה שלהם בארץ".

בשנים האחרונות ביצע המרחב הארצי קפיצת מדרגה בשילוב טכנולוגיות בתפקיד חוקר השטח, שילוב שלו בנוהלי הקרב של היחידות, ובבניית חמ"ל מודיעיני בעורף שמסייע לו לקבל מידע ולהעביר לדרגים השונים. סגן במילואים ל', בן 41, משמש כחק"ש מאז שנת 2009. "התקשרו אליי במבצע צוק איתן ואמרתי שכרגע אני לא יכול לבוא כי אשתי כורעת ללדת, אבל אז אמרתי את המשפט הטיפשי: 'אם צריך - אבוא'", הוא מספר לוואלה!. "אשתי ילדה, החבר'ה מגויסים, יש רקטות ומתהפכת לי הבטן. אתה רוצה להיות חלק מהסיפור הגדול, להגשים ייעוד. אנחנו מביאים בסוף מידע מציל חיים לכוח".

אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים. דובר צה"ל
אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים/דובר צה"ל

ל' עבר את קורס החק"שים יחד עם אוהד שמש שנהרג. "התקשרתי שיגייסו אותי. זה בער בי. אני מגיע לשטח הכינוס ושומע על ההישגים: מאיתור מנהרה, דרך איתור מטענים. זה מכניס מוטיבציה. במקרה שלי תחקרתי קבוצה ומצאנו חופרי מנהרות שהסליקו את הציוד. הם היו עם תעודות מזויפות למקרה שיתפסו אותם. יחד עם הקמ"ן של יחידת רימון והשב"כ הצלנו להבין מי עומד מולי ולהוציא מידע על מיקום המנהרה. כולם משחקים אותה תמימים ואתה צריך לזהות בשיחה הראשונית למי יש פוטנציאל. אין הרבה זמן. אתה בלחץ, עייף, רחוק מהבית ועם אישה כועסת. בסוף אתה מבין שהפלסטיני רוצה שתרד ממנו והוא מספר לך גרסת כיסוי מוכנה מראש. הוא גם חושש שחברים שלו יבינו שהוא נתן לך מידע כדי לא להצטייר כמשת"פ. זו מלחמת מוחות מולו. אחרי כמה שעות, פוצצנו את פיר המנהרה", הוא תיאר.

הסיפור של סגן במיל' א', בן 37, הוא אחד החריגים במערך המבצעים המיוחדים. הוא אברך בעברו, התגייס לרבנות הצבאית, התאהב בשפה הערבית והתחכך בפלסטינים במהלך עבודות ביהודה ושומרון. הוא למד מזרחנות והפך לאחד מחוקרי השטח המנוסים של היחידה. כיום הוא קצין ביטחון ראשי של מוסד גדול בישראל. כששאלתי כיצד הוא שומר על כושר קרבי עם לוחמים צעירים, השיב מפקד המרחב ש': "שאלת את האדם הלא נכון. אתמול הוא רץ 31 ק"מ".

במבצע בית וגן השתלב סגן במיל' א' ביחידת מגלן. "מתי אתה מבין שאתה משפיע על הכוח? כשמפקד הפלגה רוצה להפעיל אמצעי לחימה מיוחד (חימוש משוטט ומתפוצץ בשם 'מעוז' - א"ב) על מחבל ומנסה לשכנע את מפקד היחידה שייתן לו אישור ובסוף אומר לו: 'אפילו החק"ש אמר שכדאי'".

א' ממשיך לספר: "בבית הבא שהגענו אליו היו ערמות של זבל. זה לא הסתדר לי בגלל המודיעין המוקדם. הבנתי שמישהו עשה את זה לפני שברח כדי שלא ניכנס פנימה. פניתי למפקד הפלגה וביקשתי שישאיר איתי לוחמים למיין את הזבל. אישתי לא היתה מאמינה שביקשתי את זה, בגלל הקרדיט שיש לי אצל הקצין, הוא הבין שאני לא מבקש סתם ויש לזה סיבה מקצועית. עברנו מסמך-מסמך, אני קורא ומגלה מודיעין חשוב ביותר. יצאנו משם עם שני שקים מלאים של מסמכים מודיעיניים על הפעילות של המחבלים במחנה".

רס״ן (במיל׳) ע׳, חוקר שבויים של סיירת צנחנים (שני מימין). דובר צה"ל
רס"ן ע' (שני מימין)/דובר צה"ל

להיות בן אדם

בשיא הפעילות של מבצע "בית וגן" נכנס א' עם לוחמי מגלן למבנה יחסית מפואר בפאתי מחנה הפליטים ג'נין. "אני רואה במטבח פינג'אן קפה שעדיין היה לח וחם. זה לא כמו אצלנו הפולנים שהכלים יכולים להיות שבועיים בכיור. בבית הזה, האישה שוטפת את הכלים דקה אחרי שסיימת. אם הקומה ריקה והכוס עדיין עומדת, סימן שמישהו ברח מפה לפני דקה", מתאר א'. "אני אומר למפקד הצוות ובסוף מצאנו אותו. הוא הוביל אותנו אל סליק המטענים".

חוקר השבויים הוותיק סיפר גם על מבצע אחר שהשתתף בו בסילוואד שבגזרת רמאללה. "השעה הייתה שתיים לפנות בוקר. היה מדובר במשפחה של 15 פעילי חמאס קשים ואלימים. אני צריך להבין מי הם. בשלב הזה הם לא מדברים ומתחיל בלגן בבית. אחד הלוחמים הפיל בטעות ספר קוראן. אני בן אדם דתי ומבין את הרגשתו. הרמתי את הספר, נישקתי אותו והנחתי על השולחן. אב המשפחה כל כך התרגש שראיתי את זה על עיניו ולקחתי אותו לחדר".

ציוד שסייעו בתפיסתו חוקרי שבויים מיחידת 504 במבצע בית וגן. דובר צה"ל
ציוד שסייעו בתפיסתו חוקרי שבויים מיחידת 504 במבצע בית וגן/דובר צה"ל
אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים. דובר צה"ל
אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים/דובר צה"ל

רס"ן במיל' ע' בן ה-36, שבשירותו הסדיר היה לוחם וקצין בגדוד 13 בגולני, משרת בשגרה כקצין במשטרה. הוא עבר את מסלול חוקרי השטח בשנת 2017 והצטרף לקהילת המודיעין בשירות מילואים. "חיפשתי עניין. לא מזלזל בשום תפקיד אחר, אבל אין כמו חק"ש", הוא אומר לוואלה! בגאווה. "אתה מציל חיים בצורה ברורה. אתה מבין את גודל האחריות. מנעתי הליכה על ציר עם מטענים בגלל מידע שהבאתי. אני יודע מה זה להסתער. אני גולנצ'יק, אבל כחק"ש אתה בעיקר מפעיל את המוח ומנהל מלחמת מוחות תחת לחץ".

אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים. דובר צה"ל
אימונים ופעילויות מבצעיות של חוקי שבויים/דובר צה"ל

במבצע בית וגן הצטרף ע' לסיירת צנחנים. "בכניסה למחנה הפליטים בקו הבתים הראשון איתרתי נער בן 17 שמכין ומעביר את מטעני החבלה למחבלים במחנה", הוא משחזר. "לא אפרט, אבל בחקירה הוא מסר מודיעין איכותי. כחק"ש, אתה מביא ומשתמש מהניסיון שלך כדי לאפיין את האנשים ולא רק את האזור. על פניו הוא היה נראה נער תמים, אבל אתה נכנס לבית פלסטיני, אמור לנהל את אותו ולמצות את המודיעין שבו. יש לנו הצלחות גדולות בהגנה על הכוח ובחשיפת מהלכים, אבל עדיין צריך להיות בן אדם. העניין ההומינטרי מאוד חשוב. להביא אוכל לילד רעב, לחפש חיתולים לילד שצריך להחליף אותו, לתת מים למי שצמא. יש לנו אחריות כדי שהדור הצעיר הפלסטיני יביט בנו ויחשוב עלינו אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully