וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי החוץ האירופים בפסגה היסטורית בקייב: "רוסיה - איום קיומי"

2.10.2023 / 20:49

בצל החשש מהשחיקה בתמיכה המערבית באוקראינה לאחר העיכוב בסיוע האמריקני, התקיים כינוס ראשון מסוגו מחוץ לגבולות הגוש שנועד לשלוח מסר לקייב - וגם למוסקבה: "שלא תבנה על העייפות שלנו, נהיה שם לעוד הרבה זמן". זלנסקי: הניצחון במלחמה תלוי בשיתוף הפעולה עם אירופה

וולודימיר זלנסקי וראש המוסד דוד ברנע. 19 בספטמבר 2023/ברק רביד

שרי החוץ של האיחוד האירופי התכנסו היום (שני) למפגש היסטורי בקייב, במפגן תמיכה באוקראינה על רקע סימנים הולכים וגוברים לסדקים בקרב המערב. הפסגה, הראשונה אי-פעם שנערכת מחוץ לגבולות הגוש, נערכה אחרי שהקונגרס האמריקני לא הגיע להסכמות על העברת סיוע צבאי נוסף לקייב והניצחון של מפלגה פרו-רוסית בבחירות בסלובקיה.

קייב משדרת שהיא אינה מודאגת מהוויכוחים הפנימיים בוושינגטון סביב התקציב של הממשל הפדרלי, ושהיא משוכנעת שארצות הברית תישאר לצדה במלחמתה נגד הפלישה הרוסית. ובכל זאת, העובדה שהמשך התמיכה הצבאית בה הפך לסוגייה נפיצה באמריקה, שנה לפני הבחירות לנשיאות, היא מקור לדאגה - על אחת כמה וכמה לאור הדשדוש של מתקפת הנגד שלה והתקרבותו של החורף.

"אנחנו לא מרגישים שהתמיכה האמריקנית התנפצה, משום שארצות הברית מבינה שמה שעומד על הפרק באוקראינה הוא גדול יותר מאוקראינה עצמה", אמר שר החוץ שלה דמיטרו קוליבה לכתבים, בעודו מברך את שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל. בשעות הערב, הבית הלבן אמר כי בעלות בריתה של ארצות הברית עודכנו על העיכובים האפשריים בהעברת סיוע נוסף לאוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לשרי החוץ האירופים כי ניצחונה של ארצו במלחמה תלוי בשיתוף הפעולה עם האיחוד. הוא גם הדגיש את החשיבות ב"תמיכה הביטחונית" באוקראינה לאורך המלחמה. "אני בטוח שאוקראינה וכל העולם החופשי מסוגלים לנצח את העימות הזה, אבל הניצחון שלנו תלוי בשיתוף הפעולה עמכם", הדגיש בפניהם זלנסקי.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בפסגה בקייב, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
"הניצחון שלנו תלוי בשיתוף הפעולה עמכם". זלנסקי ושרי החוץ האירופים בקייב, היום/רויטרס

בורל הכריז הבוקר על קיומה של הפסגה ההיסטורית בקייב, שעודנה נתונה להתקפות טילים ומל"טים רוסיות מעת לעת, וזו סיפקה הזדמנות לשרי החוץ של הגוש להצטלם לצד דגלי האיחוד בבירת אוקראינה, השואפת להצטרף אליו.

"אולי לא כולם ברחבי העולם רואים זאת כך, אבל עבורנו, האירופים, אני אחזור על כך: זהו איום קיומי", אמר בורל במהלך הכינוס. שר החוץ של האיחוד האירופי הוסיף כי הגוש נותר מאוחד בתמיכתו באוקראינה, וכי הוא הציע חבילת סיוע לקייב בסך חמישה מיליארד אירו ל-2024. בורל אמר כי הוא מקווה שחברות הגוש יסכימו עליה עד אז.

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, קראה להפעיל מאמצים כדי להכין את אוקראינה לחורף הקרוב, כולל באמצעות מערכות הגנה אווירית נוספות ואספקת אנרגיה, לאחר שרוסיה הפציצה את תשתיות האנרגיה של אוקראינה בשנה שעברה. "בחורף שעבר ראינו את הדרך האכזרית שבה הנשיא הרוסי מנהל את המלחמה הזו", אמרה. "אנחנו חייבים למנוע את זה יחד עם כל מה שיש לנו, עד כמה שאפשר".

במקביל, שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, תיארה את הפסגה כ"מפגן של תמיכתנו הנחושה והמתמשכת באוקראינה, עד שתוכל לנצח". לדבריה, "זה גם מסר לרוסיה שהיא לא צריכה לבנות על העייפות שלנו. אנחנו נהיה שם לעוד הרבה זמן".

מוסקבה תיארה את המחלוקת בקונגרס סביב הסיוע לאוקראינה כסימן לפילוג גובר במערב, אף שהקרמלין ציין כי הוא צופה שוושינגטון תמשיך לתמוך בקייב.

עוד בוואלה!

ביידן מבטיח להמשיך לתמוך באוקראינה למרות ההתנגדות בקונגרס: "לא ננטוש אתכם"

לכתבה המלאה
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (מימין) לצד שר החוץ של אוקראינה דמיטרי קוליבה בסיור באנדרטה לזכר הרוגי המלחמה עם רוסיה בקייב, אוקראינה, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
העייפות ביחס למלחמה מורגשת אצל שכנותיה של אוקראינה. בורל ושר החוץ האוקראיני בקייב, היום/רויטרס

בכמה מדינות מערביות, ומעל כולן ארצות הברית, יתקיימו בחירות בחודשים הקרובים בחירות. כמה מתומכיו הבולטים בקונגרס של דונלד טראמפ, שהמוביל את המרוץ הרפובליקני, דורשים לעצור את המשך הסיוע לקייב. אף שרוב המחוקקים הרפובליקנים עדיין תומכים באוקראינה, יו"ר בית הנבחרים נאלץ להסתמך על הדמוקרטים כדי להעביר את החקיקה שמנעה את השבתת הממשל. הוא עשוי להזדקק להם שוב כדי להעביר חקיקה נפרדת שתסייע לאוקראינה, והוא עומד בפני ניסיון להדיחו בידי אותה קבוצת מחוקקים קיצונים.

הנשיא ג'ו ביידן אמר כי הוא מצפה שבית הנבחרים יעביר את החקיקה שתאפשר את הזרמת הסיוע לאוקראינה. ביידן לחץ אתמול על הרפובליקנים בקונגרס לתמוך בכך, ואמר כי הוא מאס מכיפופי הידיים בקונגרס שכמעט השביתו את הממשל.

ברקע המחלוקת בוושינגטון, שר החוץ האוקראיני קוליבה אמר כי אוקראינה קיימה "דיון מעמיק מאוד עם שני חלקי הקונגרס - רפובליקנים ודמוקרטים", והיא מצפה שהסיוע יימשך.

לפי דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, השמטת כספי הסיוע לאוקראינה מהסכם הפשרה שנועד למנוע את השבתת הממשל האמריקני היא "דבר זמני, אמריקה תמשיך להיות מעורבת בסכסוך הזה, במעורבות ישירה למעשה". ואולם, הוא הוסיף כי "אמרנו שוב ושוב לפני כי לפי ההערכות, העייפות מהסכסוך הזה, העייפות מהחסות האבסורדית לחלוטין למשטר בקייב, תגדל במדינות שונות, כולל בארצות הברית.

שרת החוץ הגרמנית אנאלנה בארבוק (מימין) ושרת החוץ של צרפת קתרין קולונה משוחחות עם כתבים בפסגת האיחוד האירופי בקייב, אוקראינה, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
"בחורף שעבר ראינו את האכזריות של רוסיה". שרת החוץ של גרמניה לצד עמיתתה מצרפת, היום/רויטרס

אך הסימנים לעייפות מהמלחמה מורגשים לא רק בארצות הברית, אלא גם בקרב שכנותיה של אוקראינה. ראש ממשלת סלובקיה לשעבר רוברט פיצ'ו הפרו-רוסי זכה ברוב הקולות בבחירות לפרלמנט, ויקבל הזדמנות להרכיב ממשלה. במהלך הקמפיין, הוא הבטיח שלא "לשלוח עוד אפילו כדור אחד" של תחמושת ממאגריה של סלובקיה לאוקראינה.

"אנחנו עדיין מוכנים לעזור לאוקראינה בדרך הומניטרית", אמר פיצ'ו במסיבת עיתונאים לאחר ניצחונו. "אנחנו מוכנים לסייע בשיקום המדינה, אבל אתם יודעים מה דעתנו על חימוש אוקראינה". כדי להרכיב ממשלה, הוא יצטרך להקים קואליציה עם לפחות מפלגה אחת נוספת שאינה חולקת את עמדתה בנוגע לאוקראינה.

פסקוב, דובר הקרמלין, הגן על פיצ'ו ואמר כי זה "אבסורד" שפוליטיקאים שתומכים באינטרס הלאומי של ארצם מתויגים כ"פרו-רוסים". סלובקיה, חברת נאט"ו החולקת גבול קצר עם אוקראינה, קלטה פליטים משכנתה ותחת הממשלה היוצאת הייתה בין ספקיות הנשק הגדולות ביותר של קייב ביחס לגודלה, והייתה בין המדינות הראשונות שהעבירו לה מטוסי קרב.

קוליבה אמר כי "מוקדם מדי לשפוט" את ההשפעה של ניצחונו של פיצ'ו על המדיניות של סלובקיה, וציין כי מנהיגה העתידי עוד צריך להקים קואליציה.

בנוסף לסלובקיה, ההשלכות ארוכות הטווח של המלחמה באוקראינה מורגשות גם בפולין השכנה, שהייתה אחת מבעלות בריתה הקרובות מאז תחילת הפלישה. הממשלה הלאומנית הודיעה לאחרונה כי לא תספק עוד נשק נוסף לקייב, בצל התחזקותה בסקרים של מפלגת ימין קיצוני אנטי-אוקראינית לקראת הבחירות בהמשך החודש.

ובהונגריה, ממשלתו של ויקטור אורבן מתנגדת נחרצות להעברת סיוע לאוקראינה ולצירופה לנאט"ו, כך שהמשימה המרכזית של האיחוד האירופי ליצור אחדות שורות בנוגע לקייב רחוקה מלהיות קלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully