וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מבטיח להמשיך לתמוך באוקראינה למרות ההתנגדות בקונגרס: "לא ננטוש אתכם"

עודכן לאחרונה: 2.10.2023 / 8:33

נשיא ארה"ב דחק ביו"ר בית הנבחרים - העומד בפני הדחה אפשרית - לעמוד בהבטחותיו אחרי שהסיוע לקייב הוסר מהסכם התקציב הזמני בלחץ רפובליקנים קיצוניים: "הפסיקו עם המשחקים". קייב ניסתה להמעיט בחומרת המשבר, אך הוא מעיד על שחיקה בתמיכה האמריקנית: "במוסקבה חוגגים"

וולודימיר זלנסקי וראש המוסד דוד ברנע. 19 בספטמבר 2023/ברק רביד

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח היום (ראשון) כי וושינגטון תמשיך לסייע לאוקראינה, אחרי שמימון נוסף שהיה אמור לעבור לקייב הוסר מהסכם הפשרה שהושג בקונגרס ומנע את השבתת הממשל.

רק לפני כשבוע, אירח ביידן את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן והתחייב להישאר לצדה של ארצו במלחמתה בפלישה הרוסית, ככל שיידרש. ימים ספורים לאחר מכן, עתיד הסיוע האמריקני לאוקראינה - הגדול והמשמעותי ביותר מקרב בעלות בריתה - אינו ברור.

ביידן ומפלגתו הדמוקרטית מתעקשים כי לארצות הברית יש חובה מוסרת לתמוך באוקראינה שאותה מנסה לכבוש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ומזהירים שכישלון לעשות זאת יעודד רודנים אחרים בעתיד.

עם זאת, התמיכה במיליארדי דולרים במאמצי המלחמה של אוקראינה הפכה לסוגייה נפיצה בוושינגטון המפולגת, והאגף הקיצוני במפלגה הרפובליקנית -התומך בנשיא לשעבר דונלד טראמפ - התעקש שלא לכלול סיוע נוסף לקייב בתקציב הפדרלי הקרוב. הוא קיבל את מבוקשו, לכל הפחות באופן זמני, אחרי שהסכם הפשרה בין בית הנבחרים לסנאט למניעת השבתת הממשל אכן לא כלל את חבילת הסיוע החדשה שתכנן הממשל להעביר לאוקראינה.

תומכיה של קייב בקונגרס, דמוקרטים ורפובליקנים, הדגישו כי הם לא יוותרו בנושא שצפוי להיות אחד מסלעי המחלוקת בדיונים שיתנהלו לאורך 45 הימים הקרובים, שבסיומם ייגמר התקצוב הזמני של הממשל.

ביידן הפציר היום ביו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי "להפסיק עם המשחקים". הנשיא הדמוקרטי הוסיף כי יש לו "ציפייה מלאה" ממנו להבטיח את העברתה של חקיקה נפרדת לסיוע לאוקראינה בזמן הקרוב. "אני רוצה להבטיח לבעלות בריתה של אמריקה, לציבור האמריקני ולאזרחי אוקראינה שאתם יכולים לסמוך על התמיכה שלנו. אנחנו לא ננטוש אתכם", אמר ביידן בדברים שמסר מהבית הלבן.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן. 25 בפסטמבר 2023. רויטרס
"אתם יכולים לסמוך על התמיכה שלנו". זלנסקי וביידן בבית הלבן, בשבוע שעבר/רויטרס

אוקראינה, הזקוקה לסיוע נוסף כדי לנסות ולהתקדם במתקפת הנגד המדשדשת שלה לפני תחילת החורף, ניסתה להמעיט בחומרת המצב, ואמרה כי היא עובדת יחד עם ארצות הברית כדי לקבל מימון חדש.

הדיפלומט האמריקני לשעבר ברט ברואן סבור כי למרות דברי ההרגעה של הנשיא, העולם קיבל מסר מזיק שלפיו לא רק רפובליקנים, אלא גם חלק מהדמוקרטים מוכנים להקריב את אוקראינה למען פוליטיקה.

"זה צריך להדאיג את המנהיגים בקייב, ואני חושב שבמוסקבה חוגגים את הסימנים לכך שהתמיכה שלנו אולי דועכת", אמר ברואן, שכיום משמש נשיא חברת הייעוץ Global Situation Room. הוא הוסיף כי אפילו עיכוב זמני במימון לאוקראינה יחזק את אלו המתנגדים לו. "אני חושב שבטווח הארוך, זה הולך להיות בעייתי יותר".

עוד בוואלה!

זלנסקי בנאומו באו"ם: "לרוסיה אין זכות להחזיק בנשק גרעיני"

לכתבה המלאה
יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי, משוחח עם כתבים בקפיטול, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
דורש כספים נוספים לאבטחת הגבול תמורת הסיוע לאוקראינה. מקארתי בקונגרס, שבת/רויטרס

אוקראינה כבר נערכת בחשש לאפשרות שטראמפ, ששיבח בעבר את פוטין ועצר את הסיוע הצבאי לקייב, ישוב לבית הלבן אחרי הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. דמוקרטים בכירים בבית הנבחרים אמרו שהם מצפים שמקארתי יביא להצבעה בשבוע הבא הצעת חוק נפרדת לסיוע לאוקראינה, אם כי לא ברור אם מדובר ב-24 מיליארד דולר שביידן ביקש במקור.

בסך הכול, הקונגרס אישר סיוע של מאה מיליארד דולר לאוקראינה מאז תחילת המלחמה בפברואר 2022, מתוכם 43 מיליארד דולר לרכש צבאי.

בנוסף לכך, כיסאו של מקארתי נמצא בסכנה אחרי שחבר הקונגרס הרפובליקני הקיצוני מאט גאץ הודיע כי ינסה להדיח אותו בשל הפשרה שלו עם הדמוקרטים. וגם אם הוא יצליח לשמור על כיסאו, מקארתי הבהיר כי הוא יתנה את המשך הסיוע לאוקראינה במימון נוסף לבלימת זרם המהגרים ממקסיקו.
"אני הולך לוודא שאוקראינה מקבלת כלי נשק, אבל הם לא יקבלו חבילה גדולה אם הגבול לא יהיה בטוח", אמר היום מקארתי בריאיון ל-CBS.

ובאופן כללי, חלה שחיקה הדרגתית בתמיכה הבלתי-מוגבלת באוקראינה המתפשטת מרפובליקנים קיצונים למתונים יותר, שהבהירו כי הם לא ירשמו לקייב "צ'ק פתוח". התחושה הזו משתקפת גם בסקרים.

לפי סקר של ABC וושינגטון פוסט מ-24 בספטמבר, 41% מהמשיבים סבורים כי ארצות הברית עושה יותר מדי כדי לתמוך באוקראינה, בהשוואה ל-33% בפברואר ו-14% בלבד באפריל 2022.
הסוגייה הופכת סבוכה עוד יותר לאור הליך ההדחה שמנהלים הרפובליקנים בבית הנבחרים נגד הנשיא על רקע עסקיו של בנו האנטר באוקראינה.

הממשל מזהיר כי אם רוסיה לא תיעצר באוקראינה, שאר העולם נמצא בסכנה גם כן. שר ההגנה, לויד אוסטין, דחק בקונגרס "לעמוד במחויבות של אמריקה לספק בדחיפות את הסיוע הדרוש לעם האוקראיני הנלחם כדי להגן על ארצו מפני כוחות הרודנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully