וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה הציעה למדינות המערב: "לתקוף מפעלי מל"טים ברוסיה, איראן וסוריה"

עודכן לאחרונה: 28.9.2023 / 16:38

לפי מסמך שהגישה קייב לבעלות בריתה והגיע ל"גרדיאן", רכיבים אירופיים רבים אותרו במל"טים המתאבדים שמשגרת רוסיה אל עריה בחודשים האחרונים. היא ביקשה מהם טילים ארוכי-טווח, שבאמצעותם ניתן לפגוע במפעלים לייצור כלי הטיס הבלתי-מאוישים

פיצוצים באזור קייב בעקבות מתקפת מל"טים מתאבדים איראניים/טלגרם

מל"טים מתאבדים איראניים שתקפו לאחרונה ערים אוקראיניות היו מלאים ברכיבים אירופיים - כך דיווח הגרדיאן הבריטי, על בסיס מסמך סודי ששלחה קייב לבעלות בריתה במערב. במסמך, ביקשה אוקראינה להצטייד בטילים ארוכי-טווח כדי לתקוף אתרי ייצור ברוסיה, איראן וסוריה.

במסמך בן 47 עמודים שהגישה ממשלת אוקראינה לממשלות חברות ה-G7 בחודש שעבר, נכתב שביותר מ-600 תקיפות מל"טים על עריה בשלושת החודשים הקודמים נעשה שימוש בטכנולוגיה מערבית.

לפי המסמך, 52 רכיבים חשמליים המיוצרים על ידי חברות מערביות נמצאו במל"טים מדגם שאהד-131 ו-57 בדגם שאהד-136, המגיע לטווח של 2,000 ק"מ במהירות שיוט של 180 קמ"ש.

המסמך ציין חמש חברות אירופיות, כולל חברה בת פולנית של תאגיד בריטי, כיצרניות המקוריות של הרכיבים שזוהו במל"טים שאותם משגרת רוסיה אל שטחה. "בין היצרנים נמצאות חברות שבסיסן במדינות קואליציית הסנקציות: ארצות הברית, שוויץ, הולנד, גרמניה, קנדה, יפן ופולין", נכתב.

מל"ט מוצג במהלך מצעד צבאי בטהראן, איראן, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
איראן מנסה להרחיק את עצמה מאספקת הנשק לרוסיה. מל"ט במצעד צבאי בטהראן, בשבוע שעבר/רויטרס

על פי המסמך, איראן כבר החלה לגוון את שרשרת הייצור שלה באמצעות שימוש במפעל סורי המעביר את המל"טים לעיר הנמל הרוסית נובורוסייסק, אך ייצור המל"טים עובר לרוסיה, אל מחוז אלאבוגה שבמרכז המדינה, אם כי טהראן ממשיכה לספק את הרכיבים. המסמך ציין שממשלת איראן מנסה "להרחיק את עצמה מאספקת נשק לרוסיה" ו"לא יכולה להתמודד עם הביקוש הרוסי והיקף השימוש באוקראינה".

אחת ההצעות לפעולה שהעלתה קייב בפני בעלות בריתה המערביות, שצפויות לדחות אותה, הייתה "התקפות טילים על מפעלי הייצור של המל"טים הללו באיראן, סוריה, כמו גם באתר ייצור פוטנציאלי ברוסיה". אוקראינה הדגישה כי התכנית הזו יכולה להתבצע בידי כוחותיה, אם אלו יספקו לה את "אמצעי ההרס הדרושים".

אוקראינה לא רמזה במסמך שלה כי אותן חברות מערביות נהגו שלא כשורה. "ייצור המל"טים האיראני התאים את עצמו ומשתמש בעיקר ברכיבים מסחריים זמינים, שהבקרה על אספקתם גרועה או לא קיימת כלל", נכתב.

על פי הדוח האוקראיני, נתוני המכסים מראים כי "כמעט כל היבוא לאיראן מקורו בטורקיה, הודו, קזחסטן, אוזבקיסטן, וייטנאם וקוסטה ריקה".

בארט גרוטהאוס, חבר בפרלמנט האירופי וחבר בוועדת המשנה להגנה וביטחון בפרלמנט, אמר שהתיאום בין שירותי המודיעין של האיחוד האירופי בהתמודדות עם השימוש לרעה ברכיבים מערביים אינו מספיק טוב. "אני חושב שסוכנויות מודיעין אירופיות רבות לא מסתכלות אפילו על הסנקציות", אמר.

עוד בוואלה!

660 ק"מ מהחזית: בסיס אווירי רוסי הותקף במל"טים; 2 הרוגים בהתקפה מאסיבית על קייב

לכתבה המלאה
שרידי מל"ט מתאבד איראני מדגם שהאד-136 בקייב, אוקראינה, 17 באוקטובר 2022. רויטרס
שרידי מל"ט בקייב, בשנה שעברה/רויטרס

המסמך של ממשלת אוקראינה - "הרוגי המטחים: דיווח על מל"טים שאהד-131/136" - מספק את הניתוח העדכני ביותר של טקטיקת המל"טים ותוכניות הייצור המשתנות של רוסיה מאז תקיפת המל"טים המתועדת הראשונה שלה, שהייתה במחוז חרקוב ב-13 בספטמבר אשתקד.

הפסקה בהתקפות, שנמשכה בין 17 בנובמבר ל-7 בדצמבר, נבעה "כנראה מהתאמת רחפנים המיועדים לאקלים חם לחורף האוקראיני", מה ש"עשוי להצביע על שיתוף פעולה נוסף בין רוסיה לאיראן בייצור ובמודרניזציה של שאהד-136/131". לפי הדוח, משלוחי המל"טים מדגמים אלו עוברים דרך הים הכספי. מטהראן, המל"טים מועברים לנמל אמיראבאד האיראני, ומשם הם נשלחים לעיר הנמל הרוסית מחצ'קלה", נכתב.

בנוסף לכך, הסימונים על הרכיבים האלקטרוניים במל"טים שהתקיפו את אוקראינה בחודשים האחרונים הושמדו, "כנראה על ידי לייזר", והכוחות הרוסיים החלו להשתמש בשמות "גרניום-1" ו"גרניום-2" לתיאור המל"טים, ככל הנראה כ"חלק מהסכם בין איראן לרוסיה להסתרת תפקידה של איראן".

אוקראינה ציינה בדוח כי בתחילת יולי הופל בשטחה דגם חדש של שאהד-136, שסומן בתור "Y002" וש"ייתכן שהורכב במתקן ייצור חדש ברוסיה". לפי המסמך, לדגם זה היה דפוס כנף שונה, מה ש"עשוי להעיד גם על ייצור במיקום חדש". רוסיה ואיראן "כבר עובדות על מנוע חדש לשאהד-136, שאמור לספק לו מהירות וטווח טובים יותר", נכתב.

רוסיה וסוריה לא התייחסו לדיווח. איראן הכחישה לאורך המלחמה כי המל"טים הועברו למוסקבה לאחר שפרצה בפברואר 2022, אלא סופקו לה קודם לכן. חלק מהחברות שהוזכרו בדוח אמרו בתגובה כי הן פועלות כדי לוודא שלא נעשה שימוש ברכיבים שלהן מעבר לייעודם המקורי וכי הן יגבירו את הבקרה על אספקתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully