וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיצה המאולתרת והשמועה שהתפשטה: כך נוצרה המהומה בכיכר דיזנגוף

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 0:13

התפילות בכיכר החלו עוד בתקופת הקורונה, בעקבות הצורך לעמוד בהגבלות. עם השנים המשיכו המתפללים לפקוד את המקום, ואף התפללו בהפרדה. אלא שהשנה בעקבות התעוררות המאבק החילוני, העירייה החליטה שלא להציב מחיצות. מכאן הדרך לפיצוץ הפכה קצרה

מהומה ביום כיפור: מפגינים מנעו תפילות בהפרדה בתל אביב ויישובים נוספים/מערכת וואלה!

התפילה בכיכר דיזנגוף החלה לפני שלוש שנים, במהלך תקופת הקורונה, מתוך הצורך לעמוד בהגבלות על התקהלות במקומות סגורים. בשנים שחלפו התפילה התקיימה בהפרדה, שחלפה "מתחת לרדאר". בצל התעוררות המאבק החילוני, השנה החליטה עיריית תל אביב שלא לאפשר את הצבת מחיצה בין הגברים והנשים.

כשהחלו ההקמות בכיכר, הבחינו תושבים שעברו במקום כי מארגני התפילה, מארגון "ראש יהודי", מחברים דגלי ישראל לכדי מחיצה מאולתרת, בין המזרקה לבמה. זאת, בניגוד להחלטת העירייה ובית המשפט. השמועה התפשטה במהירות בקבוצות המחאה הרבות. תיעודים של המחיצה הופצו ועוררו קריאות להגיע כדי לשבש את תוכניות המארגנים.

בתוך זמן קצר התייצבו במקום תושבי השכונה, התעמתו עם מקימי המחיצה ופירקו אותה. אחד מהם, שהוריד את הדגלים המפרידים, נעצר לכמה שעות. בשעתיים הבאות התאספו מפגינים שנענו לקריאות והגיעו מאזורים מרוחקים יותר. הם ערמו את הכיסאות שנועדו למתפללים, במטרה למנוע את התפילה כולה. הדבר עורר עימותים מילוליים בין הצדדים, צעקות ובכי.

עימותים בכיכר דיזנגוף בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023. אורי סלע
עימות בכיכר דיזנגוף. אמש/אורי סלע

משם עברו למוקדים נוספים בהם התגלו מחיצות בתפילות ציבוריות. בכיכר הבימה ונקודות אחרות בתל אביב נצפו ניסיונות דומים לשבש את התפילה. רובם גם הצליחו. היום המחאה התפשטה בין השאר לגבעתיים, רמת השרון וחיפה. "העיר הזאת לא שלך, העיר הזאת שייכת לכולנו", קראה אחת המתפללות לעבר מפגין במהלך העימותים, ואחד נוסף הצטרף: "אתה יודע מה זה דמוקרטיה? זה לכבד אחד את השני. לא לנבוח עם פרצוף שרוצה לרצוח".

בכיכר הבימה קראו המתנגדים "בושה", ברשתות החברתיות עלתה טענה כי חלק מהמתפללים לא מתגוררים בתל אביב, והגיעו לתפילה ההמונית בשביל פרובוקציה. "לעשות את זה באמצע כיכר דיזנגוף זה מכוון, הדרת נשים זה מכוון. הם באו דווקא לפה, אין בזה שום דבר מכבד, אז למה שנכבד בעצמנו? יש מספיק מקומות אחרים שילכו אליהם", אמרה אחת מהמתנגדות לתפילה.

צעירה שהגיעה להתפלל אמרה בשיחה עם וואלה! כי היא גרה בסמוך למקום התפילה בכיכר דיזנגוף. לדבריה, "אני לא שונה ממי שבא מהצד השני. ירדתי להצטרף לתפילה ועכשיו אני עוזרת לקפל פה. התחושה היא ששונאים אותנו, שצריך להצניע את היהדות. זה עצוב".

עוד בוואלה!

"בלי שכנים מזרחיים": הסרטון שהפיק אחד ממובילי יוזמת התפילה בהפרדה

לכתבה המלאה

בהמשך, בעקבות העימותים, פרצה סערה במערכת הפוליטית. בעוד שפוליטיקאים מהשמאל תקפו את המתפללים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים וחברי כנסת מהימין תקפו את המפגינים, תוך שהם מתעלמים מפסיקת בג"ץ בנושא - שקבע כי אין לקיים תפילה עם הפרדה במרחב הציבורי. מארגון "ראש יהודי" שארגן את הפעולה להפרדה בתפילות, נמסר: "פעלנו במסגרת החוק".

"נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל", טען בצאת הצום נתניהו, שתקף בחריפות את המוחים מבלי לאזכר את קביעת השופטים שאסרה על הפרדה. "דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".

בהמשך, הגיב יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ותקף את ראש הממשלה. "בצאת יום הכיפורים ראש ממשלה בישראל לא אמור להוסיף להסתה ולמריבה, אלא לנסות להרגיע את הרוחות", פנה לנתניהו. "לידיעתך, רוב האנשים שבאו למחות נגד הכפייה צמו והתפללו ביום הכיפורים הזה. הם לא נגד היהדות, הם מנסים להציל את היהדות מהחבורה הגזענית והקיצונית שנתת לה במתנה את השלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully