וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומה ביום כיפור: מפגינים מנעו תפילות בהפרדה בתל אביב ויישובים נוספים

עודכן לאחרונה: 25.9.2023 / 22:40

לאחר שבית המשפט אסר על הפרדה מגדרית בציבור, מתפללים הציבו מחיצות מאולתרות בכיכרות דיזנגוף והבימה. תושבי האזור הפריעו לתפילה וערמו כיסאות. היום שיבשו תפילות גם במקומות נוספים בארץ. נתניהו גינה את "מפגיני השמאל", חולדאי ולפיד תקפו: "גורמי ימין קיצוניים"

מהומה ביום כיפור: מפגינים מנעו תפילות בהפרדה בתל אביב ויישובים נוספים/מערכת וואלה!

עימותים פרצו היום (שני) ואמש, בערב יום כיפור, בין מתפללים לתושבי תל אביב בכיכר דיזנגוף, כיכר הבימה ובמוקדים נוספים בעיר. זאת, בעקבות קיום התפילה בהפרדה בין נשים לגברים, למרות שבג"ץ אסר על כך מוקדם יותר השבוע. גם הערב שיבשו תפילות בהפרדה, בין בכיכר בדיזנגוף, כיכר המדינה, רמת השרון וגבעתיים.

מתפללים שהגיעו לאזור הציבו מחיצות מאולתרות, בניגוד לפסיקה. התושבים לא קיבלו זאת, הפריעו לתפילה וערמו את כיסאות הפלסטיק שהביאו המתפללים. בכיכר הבימה קראו המתנגדים "בושה" למתפללים. בעקבות העימותים, שהיו בעיקר מילולים, המשטרה הגיעה למקום, ולפחות אדם אחד נעצר.

קריאות "בושה" למתפללים בכיכר הבימה

עימותים בכיכר הבימה בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023/אורי סלע
עימותים בכיכר דיזנגוף בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023. אורי סלע
עימותים בכיכר דיזנגוף. אמש/אורי סלע
עימותים בכיכר הבימה בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023. אורי סלע
עימותים בכיכר הבימה. אמש/אורי סלע

ברשתות החברתיות עלתה טענה כי חלק מהמתפללים לא מתגוררים בתל אביב, והגיעו לתפילה ההמונית בשביל פרובוקציה. "לעשות את זה באמצע כיכר דיזנגוף זה מכוון, הדרת נשים זה מכוון. הם באו דווקא לפה, אין בזה שום דבר מכבד, אז למה שנכבד בעצמנו? יש מספיק מקומות אחרים שילכו אליהם", אמרה אחת מהמתנגדות לתפילה.

צעירה שהגיעה להתפלל אמרה בשיחה עם וואלה! כי היא גרה בסמוך למקום התפילה בכיכר דיזנגוף. לדבריה, "אני לא שונה ממי שבא מהצד השני. ירדתי להצטרף לתפילה ועכשיו אני עוזרת לקפל פה. התחושה היא ששונאים אותנו, שצריך להצניע את היהדות. זה עצוב".

עימותים בכיכר דיזנגוף בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023/ללא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב למהומות עם צאת הצום, והתעלם מהעובדה שהייתה פסיקת בג"ץ שאסרה על תפילה בהפרדה מגדרית באירוע בתל אביב: "עם ישראל ביקש להתאחד ביום הכיפורים בבקשת סליחה, מחילה ואחדות בתוכנו. לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".

"גורמים קיצוניים ומשיחיים"

ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שספג ביקורת על חוסר מענה בעירייה לדיווחים על תפילות מופרדות, כתב בתגובה כי "לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים. קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר, מנעו מן התפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית. מאז מלחמת יום הכיפורים, 50 שנה, לא הזעיקו אותי במהלך החג.

"אני רוצה להבהיר בצורה ברורה - אני לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו. בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי. גורמים שלא יכבדו את הוראות העירייה והחוק לא יקבלו יותר היתרים לפעול במרחב הציבורי בעיר".

רון חולדאי ראש עיריית ת"א, ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 4 בספטמבר 2023. לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו". חולדאי/אתר רשמי, לשכת עורכי הדין

"באשר לנושא האכיפה בשטח - החלטתי לאחר דיון מעמיקב בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג. אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת. זוהי החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו.

"דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר. אירועי ערב כיפור הם עוד דוגמא עצובה ומדאיגה לפילוג בחברה שלנו. ומה הפלא? כשהמנהיגות שלנו עצמה נמנעת מלהגיד בפה מלא שאת פסיקות בג"צ יש לקיים, היא פותחת את הצוהר לגורמי קיצון לקחת את החוק לידיים. בתל אביב-יפו כולם חיים יחד בדו קיום אמיתי - ערבים ויהודים, חילונים ודתיים, להט"בים וסטרייטים. פרובוקציות כמו אתמול מנסות לפגוע בדו-קיום הזה. אני אומר זאת באופן ברור - קומץ של קיצוניים לא יכתיב את הדרך בתל אביב ולא בשום מקום אחר. תל אביב יפו תהיה תמיד בית שבו כל תושבת או תושב יוכלו לקיים את אורחות חייהם בחופשיות תוך שמירה על החוק ועל עקרונות מגילת העצמאות".

עימותים בכיכר הבימה בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023. אורי סלע
עימותים בכיכר הבימה בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023/אורי סלע

גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף הגיב למהומות ואמר כי "מה שקרה ביום הכיפורים הזה הוא בעיקר נורא עצוב. כל השנים זה היה יום של כבוד הדדי, של התחשבות אחד ברגשות של השני. מי שרצה להתפלל בהפרדה, הלך לבית הכנסת. מי שרצו להתפלל ביחד, הלכו להתפלל יחד בחוץ. אף אחד לא ניסה לכפות על השני את היהדות שלו.

"עד שהגיעו הנה מבחוץ גרעינים משיחיים וגזעניים שמנסים לכפות עלינו את הגרסה שלהם ליהדות. אנחנו לא זקוקים מאף אחד להוראות הפעלה איך להיות יהודים. חבל שהם הפכו גם את היום הקדוש והנפלא הזה, לעוד יום של מריבה ישראלית".

מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully