וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מהימין על העימותים סביב התפילות: "מחזות אנטישמיים"; לפיד: "משיחים קיצוניים"

עודכן לאחרונה: 25.9.2023 / 23:22

עם צאת הצום, הגיבו נבחרי ציבור לעימותים שפרצו סביב הניסיונות להפרדה מגדרית בתפילות יום כיפור בתל אביב - שהתקיימו בניגוד לפסיקת בג"ץ. "נראה שאין סייג לשנאה מצד הקיצוניים משמאל", מסר רה"מ. ח"כ קריב: "עוד לפני ששבר את הצום, פתח נתניהו במתקפת הסתה"

מהומה ביום כיפור: מפגינים מנעו תפילות בהפרדה בתל אביב ויישובים נוספים/מערכת וואלה!

סערה פרצה הערב (שני) בעקבות העימותים בתפילות ההמוניות ברחבי הארץ שהתקיימו בהפרדה. בעוד שפוליטקאים מהשמאל תקפו את המתפללים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים וחברי כנסת מהימין תקפו את המפגינים, תוך שהם מתעלמים מפסיקת בג"ץ בנושא - שקבע כי אין לקיים תפילה עם הפרדה במרחב הציבורי. מארגון "ראש יהודי" שארגן את הפעולה להפרדה בתפילות, נמסר: "פעלנו במסגרת החוק".

"נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל", הגיב למאורעות בצאת הצום ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתקף בחריפות את המוחים מבלי לאזכר את קביעת השופטים שאסרה כאמור את ההפרדה. "דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו", הוסיף.

בהמשך, הגיב ראש האופוזיציה יאיר לפיד ותקף את רה"מ. "בצאת יום הכיפורים ראש ממשלה בישראל לא אמור להוסיף להסתה ולמריבה, אלא לנסות להרגיע את הרוחות", פנה לנתניהו. "לידיעתך, רוב האנשים שבאו למחות נגד הכפייה צמו והתפללו ביום הכיפורים הזה. הם לא נגד היהדות, הם מנסים להציל את היהדות מהחבורה הגזענית והקיצונית שנתת לה במתנה את השלטון".

עימותים בכיכר דיזנגוף בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023/ללא
עימותים בכיכר הבימה בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023. אורי סלע
עימותים בהבימה בעקבות הפרדה מגדרית בתפילה, אמש/אורי סלע

עוד הוסיף לפיד כי "מה שקרה ביום הכיפורים הזה הוא בעיקר נורא עצוב. כל השנים זה היה יום של כבוד הדדי, אף אחד לא ניסה לכפות על השני את היהדות שלו. עד שהגיעו הנה מבחוץ גרעינים משיחיים וגזעניים שמנסים לכפות עלינו את הגרסה שלהם ליהדות. חבל שהם הפכו גם את היום הקדוש הזה לעוד יום של מריבה ישראלית".

"מי שהחליט להפריד בינינו הצליח לחלל גם את היום הקדוש הזה בכפייה ובשנאת חינם", מסר גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "מי אם לא ראש הממשלה, מחולל השנאה הגדול ביותר, הוא זה שבוחר ללבות את האש ביחד עם פוליטיקאים שהחליטו להפוך את המרחב הציבור שלנו לאזור אסון. אני קורא לכל המנהיגים לגלות אחריות, ולהפסיק את השיח ואת המעשים מחרחרי המדון". עוד הוסיף תוך פניה לציבור כי "במקום שבו יש מי שמדרדרים אותנו למלחמת אחים, המשימה של כולנו היא למנוע אותה".

"מחזה שכמותו ראו רק בגולה"

"לא לאפשר ליהודים לקיים תפילה - בכל שנותיי באירופה כעיתונאי לא ראיתי מחזות אנטישמיים כאלה", הגיב לעימותים גם חבר הכנסת מטעם הליכוד בועז ביסמוט. "לראות את התמונות והסרטונים המחליאים מיד בצאת יום הכיפורים, ולהבין אחת ולתמיד - אין להם גבולות". גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר גינה את האירוע, "ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי", כתב בחשבון הטוויטר שלו, ושר התרבות והספורט מיקי זוהר טען: "כל מי שמנסה להשתמש בפסיקת בג"ץ כדי להצדיק את ההנהלות המחפירה של אלו שהפריעו לתפילות יום כיפור צריך להתבייש. ‏הגיע הזמן לעצור את השנאה היוקדת כנגד כל סממן יהודי".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כי "בזמן שמיליוני יהודים בישראל ובעולם התפללו בבתי הכנסיות ובמרחב הציבורי צמו, התאחדו, ביקשו סליחה והתחברו לשורשים ולמסורת שלנו, קומץ שורפי האסמים אלימים בגיבוי יאיר לפיד הדליקו אש וחיללו את היום הקדוש", והשר משה ארבל הוסיף: "זו איננה מחאה לגיטימית אלא חוליגניות לשמה".

ויו"ר הקואליציה אופיר כץ גינה את העימותים וכינה אותם "מעשה מכוער ואנטישמי". "ההתפרעויות מציגות מחזה שכמותו ראו רק בגולה", הוסיף. "להפריע ליהודי בזמן תפילת יום כיפור, נורא. כל ימני, דתי, מסורתי, שהזדהה אי פעם עם המחאה, שישאל האם הוא רואה עצמו כחלק מהמופע המבחיל הזה שראינו בתל אביב".

עימותים בכיכר דיזנגוף בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023/אורי סלע
עימותים בכיכר הבימה בעקבות תפילה המונית שהיה בה הפרדה מגדרית. 24 בספטמבר 2023. אורי סלע
עימותים בהבימה בעקבות הפרדה מגדרית בתפילה, אמש/אורי סלע

שר התקשורת שלמה קרעי הגיב גם הוא. "מתברר שהם לא רוצים 'דמוקרטית' כי הם לא מסוגלים להכיל 'יהודית'. סובלנות ודמוקרטיה מהם והלאה. אתם מיעוט מטורלל ששר את שירת הברבור שלו בייאוש ובגסות, תוך השתוללות חסרת מעצורים".

"יצא המרצע מן השק", טען יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף. "אנשי השמאל מטיפים בכל הזדמנות להכלה ולקבלת השונה והאחר. כנראה שזה נכון כלפי מסתננים ופלסטינים, אך כשזה מגיע לציבור שומרי המסורת, התורה והמצוות, הקבלה וההכלה נגמרים ומפנים את מקומם לאלימות".

מנגד, יו"ר העבודה מרב מיכאלי טענה כי "מה שהיה בדיזנגוף איננה תפילת יום כיפור, אלא ניסיון נוסף של הגרעינים התורניים שמתוקצבים על ידי הציונות הדתית כדי להרחיב את מפעל ההדתה שלהם ולשנות את הצביון של מדינת ישראל. המטרות שלהם אינן תמימות וזו הסיבה שהציבור הליברלי הוציא להם כרטיס אדום".

ח"כ גלעד קריב מטעם העבודה הגיב לאירועים תוך שהוא תוקף את דברי ראש הממשלה. "עוד לפני ששבר את הצום, חזר ראש הממשלה נתניהו לסורו ופתח במתקפת הסתה פרועה והתרת דם", מסר. "במקום לגנות את הניסיון הבוטה להפר את פסיקת בית המשפט, בוחר המסית הלאומי לגבות את הזלזול בשלטון החוק. האחרון מבין נבחרי הציבור שיכול לגנות הפרעה לתפילה הוא ראש הממשלה נתניהו ששותק להתקפות הבלתי פוסקות על נשות הכותל ועל מנייני התפילה השוויוניים".

רון חולדאי, הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן ת"א, 1 ביולי 2023. ראובן קסטרו
"קומץ קיצוניים לא יכתיב את הדרך". חולדאי/ראובן קסטרו

בהמשך, התייחס גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שספג ביקורת על חוסר מענה בעירייה בנוגע לדיווחים על תפילות מופרדות. "לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים", מסר. "לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו", המשיך, "בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי". עוד התייחס לנושא האכיפה בשטח, וטען כי "חצי שעה לפני כניסת החג, החלטתי לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג. זוהי החלטת מדיניות שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו".

"דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר. אירועי ערב כיפור הם עוד דוגמא עצובה ומדאיגה לפילוג בחברה שלנו. ומה הפלא? כשהמנהיגות שלנו עצמה נמנעת מלהגיד בפה מלא שאת פסיקות בג"ץ יש לקיים, היא פותחת את הצוהר לגורמי קיצון לקחת את החוק לידיים", הוסיף חולדאי. "קומץ של קיצוניים לא יכתיב את הדרך בתל אביב ולא בשום מקום אחר".

ארגון "ראש יהודי" שארגן את הפעילות להפרדה המגדרית בתפילות המסר כי "עוד טרם תפילת כל נדרי הגיעו כ-100 מפגינים מאורגנים מבעוד מועד לחבל בתפילת יום הכיפורים שתוכננה כחוק בכיכר דיזינגוף. המתפרעים קיימו מופע צרחות ובריונות והצליחו להדוף מהכיכר מאות תושבי תל אביב. ההפגנות נגד התפילה הוכיחו כי מלכתחילה למפגינים לא הפריע נושא המחיצה, אלא התפילה במרחב הציבורי. פעלנו במסגרת החוק, ושורת הדגלים האוורירית שהקמנו עמדה לחלוטין בפסיקה המשפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully