וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי ארמנים נמלטים מנגורנו-קרבאך אחרי הניצחון האזרי: "זה נגמר לתמיד"

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 9:24

יותר מ-6,000 תושבים ארמנים נמלטו מהמובלעת מחשש לרדיפה, אף שבאקו הבטיחה להגן על זכויותיהם, כשלפחות 20 נהרגו בפיצוץ בתחנת דלק. ביידן הבטיח לסייע לארמניה, שזועמת על רוסיה - שמצדה האשימה את ראש ממשלתה בכך שניסה להתקרב למערב

פיצוץ בתחנת דלק בנגורנו-קרבאך/טוויטר

אלפי ארמנים נמלטו אמש (שני) מהמובלעת נגורנו-קרבאך אל ארמניה, בעקבות כניעתם ההיסטורית של הכוחות הבדלניים למתקפת הבזק של אזרבייג'ן. בעקבות הבהלה ההמונית, מחשש לטיהור אתני תחת השלטון האזרחי, השתרכו תורים לדלק ונוצרו פקקי תנועה בכביש הררי המוביל לארמניה.

הנהגת הבדלנים בטריטוריה השנויה במחלוקת, שבה חיים כ-120 אלף ארמנים, אמרה ביום ראשון כי הם לא רוצים לחיות תחת שלטונה של באקו, וכי הם רוצים לעזוב לארמניה מחשש לרדיפה. אזרבייג'ן, שחבל נגורנו-קרבאך - המכונה ארצאך בפני הארמנים - מוכר על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק משטחה, הבטיחה להגן על זכויותיהם של הארמנים אך חוסר האמון בין הצדדים הולך עשרות שנים אחורה.

בבירת קרבאך, סטפנקרט, המוני תושבים העלו את חפציהם לאוטובוסים ולמשאיות בדרכם לארמניה. פליטים שהגיעו לארמניה אמרו לרויטרס שהם מאמינים שההיסטוריה של המדינה הבדלנית שלהם סתיימה. "אף אחד לא חוזר אחורה - זהו", אמרה לרויטרס אנה אגופיאן, שהגיעה לגוריס, עיירת גבול בארמניה. "הנושא של קרבאך התסיים עכשיו לתמיד, אני חושבת".

בשעות הערב, אירע פיצוץ בתחנת דלק בכביש מחוץ לבירה. הרשויות אמרו הבוקר (שלישי) כי לפחות 20 איש נהרגו, ועוד 290 איש פונו לבתי החולים, עשרות מהם "במצב אנוש".

פליטים מחבל נגורנו-קרבאך בעיר גוריס, ארמניה, 25 בספטמבר 2023. רויטרס
סוף תקופה. פליטים ארמנים מנגורנו-קרבאך בעיר הגבול גוריס, אתמול/רויטרס

ארמניה מפנה אצבעות מאשימות לעבר רוסיה, בעלת בריתה המסורתית שמשקיפיה שהיו פרוסים בשטח מאז תום המלחמה הקודמת ב-2020 לא מנעו את ההתקפה האזרית ואת המצור שקדם על החבל במשך חודשים ארוכים. מוסקבה, מצדה, הדפה את הביקורת בחזרה אל ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, שניסה להתקרב למערב והתרחק מרוסיה מאז פלישתה לאוקראינה לפני יותר משנה וחצי.

ארצות הברית, המנסה להיכנס לוואקום, הבטיחה לסייע לארמניה. מכתב ששלח הנשיא ג'ו ביידן לפשיניאן דרך ראש הסוכנות לפיתוח בינלאומי, סמנתה פאוור, הבטיח כי וושינגטון תסייע לירבאן להתמודד עם המשבר ההומניטרי המתפתח.

"אתם מודעים לכך שלרוע המזל, תהליך הטיהור האתני של הארמנים מנגורנו-קרבאך, נמשך, זה קורה ברגעים אלו, וזו עובדה טראגית מאוד", אמר פשיניאן לפאוור, לפני הודעת ממשלת ארמניה, שאמרה כי לפחות 6,650 איש מנגורנו-קרבאך כבר חצו לשטח המדינה.

וושינגטון הביעה דאגה מהמשבר בחבל. "אני כאן כדאי לחזור על מחויבותה האיתנה והשותפות של ארצות הברית עם ארמניה, ולדבר ישירות עם אלו שהושפעו מהמשבר ההומניטרי בנגורנו-קרבאך", אמרה פאוור.

עוד בוואלה!

רוסיה נקמה בארמניה על פזילתה למערב, וסללה לאזרבייג'ן ניצחון היסטורי

לכתבה המלאה
פליטים מחבל נגורנו-קרבאך בעיר גוריס, ארמניה, 25 בספטמבר 2023. רויטרס
"הטיהור האתני נמשך". פינוי פליטים מנגורנו-קרבאך אל ארמניה, אתמול/רויטרס

הנהגת הבדלנים בחבל אמרה כי היא תמשיך לתפקד עד שכל התושבים הרוצים לעזוב יוכלו לעשות זאת. היא הפצירה בתושבים להימנע מהצטופפות בכבישים, אבל היא הבטיחה לחלק דלק חינם לכל אלו הרוצים לעזוב.

במקביל, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב אירח אתמול את בעל בריתו נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במובלעת האוטונומית נאחצ'יבן, רצועת שטח אזרית המופרדת משאר שטחי המדינה על ידי ארמניה. אלייב, שהסתייע גם בנשק ישראלי כדי להכניע את הבדלנים, רמז על ההיתכנות בהקמת מסדרון יבשתי מהרצועה לשאר שטחי המדינה דרך ארמניה, המתנגדת לכך.

ארדואן אמר בשבוע שעבר כי הוא תומך במטרות המבצע האזרי, אך לא נטל בו חלק.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפה של נגורנו-קרבאך/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

הניצחון ההיסטורי של אזרבייג'ן על ארמניה משנה את מאזן הכוחות העדין בדרום הקווקז, אזור שבו חיות קבוצות אתניות שונות העשיר בנפט ובגז שבו רוסיה, ארצות הברית, טורקיה ואיראן מתחרות על השפעה. מאז התפרקות ברית המועצות, ארמניה הסתמכה על הסכמים ביטחוניים עם רוסיה, בעוד שאזרבייג'ן התקרבה לטורקיה, החולקת עמה קשרים לשוניים ותרבותיים.

רוסיה הזהירה את ראש ממשלת ארמניה כי הוא האשם היחיד בתבוסה בקרבאך, משום שהוא התעקש להתקרב למערב במקום לעבוד עם מוסקבה ובאקו. פשיניאן אמר כי הוא יבחן מחדש את הבריתות הישנות של ארצו, שבשטחה שוכן בסיס רוסי, אחרי שלטענתו מוסקבה לא עזרה לירבאן במשבר האחרון.

הארמנים מקרבאך חשים שרוסיה, המערב וארמניה עצמה נטשו אותם, וחלקם דיברו בדמעות על סוף עידן הארמנים בקרבאך. סרבוהי, אם לשלושה שברחה לארמניה, בכתה כשהחזיקה את בתה הקטנה. "השארתי שם הכול", אמרה.

צבא אזרבייג'ן מציג נשק שמסרו הבדלנים הארמניים בחבל נגורנו-קרבאך, 23 בספטמבר 2023. טלגרם, צילום מסך
נשק של הבדלנים שהוסגר לידי אזרבייג'ן/צילום מסך, טלגרם

אזרבייג'ן, שהציגה בימים האחרונים את הנשק שהעבירו לה הבדלנים אחרי כניעתם, התגברה על התבוסה שסבלה עם התפרקות ברית המועצות, כשכשביעית מאוכלוסייתה נותרה ללא קורת גג והארמנים שלטו על שטחים נרחבים סביב קרבאך, שטח הררי שהיה במשך מאות שנים תחת שליטה פרסית, טורקית, רוסית, עות'מאנית וסובייטית.

אזרבייג'ן וארמניה תבעו את השליטה עליו עם נפילת האימפריה הרוסית ב-1917, ובתקופת ברית המועצות האזור הוגדר שטח אוטונומי בתוך הרפובליקה הסובייטית של אזרבייג'ן. מ-1988 עד 1994, כ-30 אלף איש נהרגו ויותר ממיליון איש, רובם אזרים, נעקרו מבתיהם כשהארמנים התנערו מהשליטה האזרית במה שידוע כיום כמלחמת קרבאך הראשונה.

אזרבייג'ן, ששדרגה את צבאה בסיוע טורקיה וישראל, השתלטה מחדש על שטחים בתוך נגורנו-קרבאך ובסביבותיו במלחמה השנייה ב-2020, שהסתיימה בהסכם שלום בתיווך מוסקבה ובפריסת כוח משקיפי שלום רוסים. לפחות חמישה מהם נהרגו בלחימה האחרונה, ואלייב התנצל בפניו של פוטין על התקרית.

ארמניה אמרה כי יותר מ-200 איש נהרגו ו-400 נוספים נפצעו במהלך המבצע האזרי הקצר בשבוע שעבר, שעליו הכריזה באקו בעקבות מותם של שישה אנשים מפיצוץ מוקשים בחבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully