וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדלנים הארמנים בקרבאך נכנעו לאזרבייג'ן: "נניח את נשקנו תמורת הפסקת אש"

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 17:51

הבדלנים קיבלו את הצעת רוסיה אחרי עשרות הרוגים והתקדמות מהירה של האזרים, "בעוד שהעולם עמד מנגד". באקו מתכננת להשתלט מחדש על המובלעת המוכרת על ידי העולם כטריטוריה שלה, בעוד שארמניה, שמתוסכלת ממוסקבה, אמרה כי לא התייעצו עמה

תיעוד: התקפה של צבא אזרבייג'ן על עמדה בנגורנו-קרבאך/משרד ההגנה של אזרבייג'ן

כוחות הבדלנים הארמניים בנגורנו-קרבאך הסכימו היום (רביעי) להתפרק מנשקם תמורת הפסקת אש, ביום השני למתקפה של אזרבייג'ן בחבל המחלוקת שנעצרה בשעות הצהריים. ההצעה לעצירת הלחימה הועלתה על ידי כוח המשקיפים הרוסים במובלעת, שנפרסו בה לאחר המלחמה הקודמת בין הצדדים ב-2020. לפי הרשויות הארמניות, עשרות בני אדם נהרגו ומאות נפצעו ביממה שחלפה מאז תחילת "המבצע נגד-טרור" של אזרבייג'ן.

לפי סוכנות הידיעות אינטרפקס, במסגרת ההסכם הבדלנים יתפרקו מנשים ויסיגו את כל כלי הנשק הכבדים, תנאי שהציבה באקו לעצירת הלחימה שגרמה לחשש בקהילה הבינלאומית מפני מלחמה כוללת. משרד ההגנה של אזרבייג'ן אישר כי הושגה הפסקת אש, שבמסגרתה הסכימו הבדלנים "להניח את נשקם, לזנוח את עמדות הקרב והעמדות הצבאיות ולהתפרק לחלוטין מנשקם". עוד נמסר כי כל הנשק והציוד הכבד יועבר לידי צבא אזרבייג'ן.

הכוחות הבדלניים בקרבאך אמרו כי אזרבייג'ן הצליחה לפרוץ את קווי ההגנה שלהם ולהשתלט על כמה גבעות ודרכים אסטרטגיות, בעוד "שהעולם עמד נגד, ולא עשה דבר". ראש ממשלתה ניקול פשיניאן, שלא שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאז תחילת ההסלמה אתמול, אמר כי הצדדים לא התייעצו עם ירבאן בגיבוש הסכם הפסקת האש.

ממשלת ארמניה הזהירה כי באקו מתכננת "טיהור אתני" במובלעת הבדלנית, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק משטחה של אזרבייג'ן. באקו מכחישה שהיא פוגעת ביעדים אזרחיים, אלא רק במטרות צבאיות, אך אלפים החלו להתרכז בנמל התעופה של בירת החבל סטפנקרט, בעוד שאחרים מצאו מקלט אצל הכוחות הרוסיים.

לפי הערכות, כ-120 אלף ארמנים אתניים חיים במובלעת ההררית. אזרבייג'ן אמרה כי היא תפעל לשילוב מחדש של החבל בשטחה "בדרכי שלום", אך תושבים רבים ספקניים לגבי הצהרותיה.

משקיפים רוסים מפנים תושבים מחבל נגורנו-קרבאך בעקבות המתקפה של אזרבייג'ן, 20 בספטמבר 2023. רויטרס
משקיפים רוסים מפנים תושבים מחבל נגורנו-קרבאך בעקבות המתקפה של אזרבייג'ן, 20 בספטמבר 2023/רויטרס

רפובליקת ארצאך, כפי שמכונים השלטונות בחבל בפני תושבים הארמנים שאינם מוכרים על ידי אף מדינה, אמרה כי לא הייתה לא ברירה אלא להסכים להפסקת אש. "הרשויות ברפובליקת ארצאך הסכימו להצעת הפיקוח של כוח שמירת השלום הרוסי להפסיק אש", נמסר. משרד ההגנה של אזרבייג'ן אמר הבוקר כי הצעדים הצבאיים "נמשכים בהצלחה" וכי הותקפו כלי נשק וציוד צבאי של הבדלנים.

מאז תום המלחמה הקודמת בין הצדדים ב-2020, כ-3,000 חיילים רוסים פיקחו על הפסקת האש השברירית, אך תשומת הלב של מוסקבה הוסחה בשל פלישתה לאוקראינה. הקרמלין דחה היום את הביקורת של ארמניה על כך שמוסקבה לא עשתה מספיק כדי למנוע את המשבר שהתבשל בחודשים האחרונים, ברקע היחסים הקרירים בין בעלות הברית הוותיקות.

עוד בוואלה!

אזרבייג'ן: נמשיך במבצע בקרבאך עד שהבדלנים ייכנעו, ארמניה: מתכננת טיהור אתני

לכתבה המלאה
מפגינים מחוץ למבנה ממשלת ארמניה בבירה ירבאן במחאה על המבצע בנגורנו-קרבאך, 19 בספטמבר 2023. רויטרס
מפגינים מחוץ למבנה ממשלת ארמניה בבירה ירבאן במחאה על המבצע בנגורנו-קרבאך, 19 בספטמבר 2023/רויטרס

הניצחון הצבאי של אזרבייג'ן, השני בתוך שלוש שנים, עשוי לגרום לטלטלה בארמניה, שראש ממשלתה הזהיר מפני בחישה של "כוחות פנימיים וחיצוניים" הרוצים לחולל הפיכה. מאות מפגינים הפגינו בירבאן בדרישה להתפטרותו, בתסכול על עמידתה מנגד של ארמניה אל מול ההתקפה על בני עמם. ארמניה מכחישה שיש לה כוחות צבא בנגורנו-קרבאך.

כמה מפגינים צעקו קריאות נגד רוסיה מחוץ לשגרירות הרוסית, בשל תסכולם מכך שמוסקבה לא עצרה את אזרבייג'ן. בכירים רוסים אמרו לאחרונה כי התקרבותה של ארמניה למערב עלולה "ליצור בעיות".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, שניסה בחודשים האחרונים לתווך בין המדינות, הפציר בנשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב "לעצור מידית" את הלחימה. לפי הודעה מלשכתו של אלייב הבוקר, הנשיא השיב לו כי המבצע ייעצר אם "הם (הבדלנים) יניחו את נשקם".

בשיחה נפרדת עם פשיניאן, אמר לו בלינקן כי וושינגטון תומכת בריבונות של ארמניה ובשלמותה הטריטוריאלית. ארצות הברית וארמניה מקיימות בימים אלו תרגיל צבאי משותף, שגם הוא עורר את זעמה של רוסיה המחזיקה בבסיס צבאי במדינה.

איראן, הגובלת בשתי המדינות, השעתה את הטיסות אליהן בשל הלחימה אך הן חודשו בתוך שעות אחדות.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפה של נגורנו-קרבאך/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

באקו איבדה שליטה מעשית על המובלעת בתום מלחמה שפרצה בתחילת שנות ה-90, עם קריסת ברית המועצות. עם זאת, הצבא האזרי, המצויד בנשק ישראלי מתקדם ובתמיכתה של טורקיה השכנה, כבש מחדש שטחים נרחבים בחבל ובסביבותיו במלחמה האחרונה בין הצדדים ב-2020. בחודשים האחרונים התגברה המתיחות בין השכנות בקווקז, אף שבמקביל התקיימו שיחות שנועדו לפתור את הסכסוך הממושך.

המתקפה האזרית החלה אחרי ששישה בני אדם - ארבעה שוטרים ושני אזרחים - נהרגו בתקריות שונות של פיצוץ מוקשים בחבל, אך נראה שבאקו חיפשה תירוץ כדי לפתוח במבצע לאחר שהטילה עליו מצור במשך כתשעה חודשים. רק ביום שני נכנסו משלוחי מזון ותרופות של הצלב האדום הבינלאומי לנגורנו-קרבאך, אך התקווה שהם יובילו להקלה במתיחות התבדו אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully