וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה נקמה בארמניה על פזילתה למערב, וסללה לאזרבייג'ן ניצחון היסטורי

המלחמה באוקראינה הסיחה את דעתה של מוסקבה מהמשבר בנגורנו-קרבאך, וירבאן ניסתה לאזן את השפעתה באמצעות התקרבות למערב. האזרים, חמושים בנשק ישראלי, ניצלו את המצב כדי להכניע את הבדלנים הארמנים במתקפת בזק שעשויה לסיים את הסכסוך שנמשך יותר מ-30 שנה

תיעוד: התקפה של צבא אזרבייג'ן על עמדה בנגורנו-קרבאך/משרד ההגנה של אזרבייג'ן

כשארמניה קראה לרוסיה להתערב לאחר שאזרבייג'ן פתחה שלשום במבצע "אנטי-טרור" בחבל נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת, מהר מאוד התברר ש-2,000 המשקיפים הרוסים המוצבים שם יעמדו מנגד. בתוך יממה עקובה מדם שבה נהרגו ונפצעו מאות אנשים, נכנעו הבדלנים הארמנים שנותרו לבדם במערכה.

המשקיפים הרוסים, הפרוסים לאורך הכביש המהיר שעובר באזור המריבה, הוצבו בו בשנת 2020 תחת מנדט של חמש שנים, לאחר שמוסקבה תיווכה לסיום המלחמה הקודמת בין שתי המדינות. רוסיה, המחזיקה בבסיס צבאי בארמניה, הייתה במשך עשרות שנים מי שאמורה לשמור על ביטחונה של המדינה. עם זאת, היא הבהירה שאין לה כוונה לעצור את המתקפה של באקו על המובלעת ההררית, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק מאזרבייג'ן - כולל על ידי ארמניה עצמה.

"כל עוד המשקיפים עצמם אינם תחת איום, אין להם זכות להשתמש בנשק", אמר ביום שלישי יו"ר ועדת ההגנה בפרלמנט הרוסי, אנדריי קרטפולוב, בהצהרה שאותה הדהדו בכירים רוסים אחרים במהלך היום הראשון לפעולה האזרית. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אף נתן מעין אישור שבשתיקה למבצע, ואמר כי אזרבייג'ן פועלת "בשטחה" שלה.

מפגינים מחוץ למבנה הממשלה של ארמניה בירבאן, 20 בספטמבר 2023. רויטרס
הלחץ על ממשלת ארמניה גובר. מפגינים יושבים לפני כוחות ביטחון מחוץ למבנה הממשלה בבירה, אמש/רויטרס

מעבר להיתממות של בכירי הקרמלין, מאחורי המבצע האחרון מסתתרת מתיחות הולכת ומחריפה בין רוסיה לארמניה מאז הפלישה לאוקראינה לפני יותר משנה וחצי. ארמניה - החברה בארגון האמנה לביטחון משותף בהובלת רוסיה - זעמה כשמוסקבה לא נקפה אצבע כדי למנוע מהאזרים להציב מחסום חדש לאורך מסדרון לאצ'ין ולמעשה להטיל סגר על המובלעת.

"אנחנו לא מבקרים את משקיפי השלום הרוסים, אבל אנחנו כן מביעים דאגה לגבי הפעילות שלהם, ולדאגה הזו יש שורשים ארוכי שנים", אמר ראש ממשלת ארמניה, ניקול פאשיניאן, בינואר, כשהמתיחות בין ירבאן למוסקבה גברה.

מאז היחסים בין שתי בעלות הברית המסורתיות הגיעו לשפל היסטורי, כשפאשיניאן נקט שורת מהלכים הפגנתיים מול רוסיה וחיזר אחר מדינות המערב. ארמניה הודיעה מוקדם יותר החודש כי היא תארח חיילים אמריקנים לתרגיל צבאי משותף חסר תקדים, ורוסיה לא הסתירה את חוסר שביעות רצונה מכך. היא גם שלחה סיוע הומניטרי לאוקראינה, שנמסר באופן אישי על ידי אשתו של פאשיניאן, אנה הקוביין.

עוד בוואלה!

הבדלנים הארמנים בקרבאך נכנעו לאזרבייג'ן: "נניח את נשקנו תמורת הפסקת אש"

לכתבה המלאה
מבנה מגורים שנפגע בלחימה בנגורנו-קרבאך, 19 בספטמבר 2023. רויטרס
עשרות אלפים נהרגו מאז פרוץ הסכסוך בשנות ה-90. מבנה מגורים בקרבאך שנפגע מהתקפה אזרית/רויטרס

כמה בכירים רוסים ושופרות של המשטר חיככו את ידיהם בהנאה אל מול הלחימה המחודשת בנגורנו-קרבאך. דמיטרי מדבדב, סגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ונשיא רוסיה לשעבר, תקף את פשיניאן על "שפלרטט עם נאט"ו" וסייע לאוקראינה. "נחשו איזה גורל מצפה לו", כתב מדבדב בחשבון הטלגרם שלו.

דברים דומים נשמעו מצדה של העורכת הראשית של ערוץ RT, שופר הקרמלין. לדבריה של מרגריטה סימוניאן, בעוד שפאשיניאן דורש מכוח המשקיפים הרוסי להגן על נגורנו-קרבאך, עליו לצפות לסיוע נאט"ו. רוסיה סירבה להפעיל לאורך השנים את ברית ההגנה הקולקטיבית

ייתכן שעצימת העין הרוסית מול המתקפה המאסיבית של אזרבייג'ן, שאילצה את הכוחות הבדלניים בחבל להכריז כי יניחו את נשקם, נועדה להחליש את ממשלתו של פשיניאן ואף להפילו. ראש ממשלת ארמניה הזהיר ביום שלישי מפני כוחות עלומים הרוצים לבצע הפיכה נגדו, בעוד שאלפי מפגינים קראו לו אתמול להתפטר לאור אי-התערבותו בלחימה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן במפגש בבישקק, קירגיזסטן, 9 בדצמבר 2022. רויטרס
לנשיא רוסיה נוח יותר מול שליט אזרבייג'ן. פוטין ופשיניאן, בשנה שעברה/רויטרס

עם פרוץ הידיעות אתמול על הפסקת אש שהושגה בתיווך רוסיה - ללא מעורבות ממשלת ארמניה - ניסתה מוסקבה לייצר נרטיב שלפיו היא שולטת בעניינים ומתווכת בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר.

"בתיווך הפיקוד של כוחות שמירת השלום הרוסית, הושג הסכם בין הצד האזרי לבין נציגי נגורנו קרבאך על הפסקה מוחלטת של פעולות האיבה", נמסר בהודעת משרד ההגנה של רוסיה. "יישום ההסכמים יתבצע בתיאום עם הפיקוד של כוחות שמירת השלום הרוסיים". בנוסף לכך, משרד ההגנה הרוסי פרסם תיעודים של משקיפים רוסים המסייעים בפינוי אזרחים ארמנים החוששים מחזרת השליטה לאזרבייג'ן.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת החבל/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

הקרמלין, שדחה את הביקורת של ארמניה על עמידתה מנגד של רוסיה, אמר אתמול בערב כי פוטין ופשיניאן שוחחו לראשונה מאז תחילת המבצע בשלישי - לבקשתו של ראש ממשלת ארמניה.
אף שארמניה ספגה מכה כואבת ועתיד הנהגתה לא ברור, יוקרתה של רוסיה במדינה שלה יש קשרים היסטוריים ודתיים קרובים עמה חטפה מהלומה נוספת.

"אם יש רצון להגן, הם (רוסיה) מגנים, ואם הם לא רוצים, הם יכולים למצוא אלף סיבות לכך", תיאר אתמול מזכיר המועצה לביטחון לאומי של ארמניה, ארמן גריגוריאן, את הלך הרוח בירבאן. לצד ההפגנות נגד הממשלה ופשיניאן, חלק מהמפגינים בירבאן מחו גם נגד רוסיה והתאספו מחוץ למבנה השגרירות. "לברוב הוא זונה. פוטין מטומטם", צעקו חלק מהמפגינים.

שפע של נשק ישראלי

אזרבייג'ן, מצדה, רשמה ניצחון מוחץ והיסטורי בתוך יממה בלבד. אם אכן כניעתם של הבדלנים הארמנים בנגורנו-קרבאך תוביל לשילובו מחדש של החבל בשטחה, יגיע לקצו סכסוך בן יותר מ-30 שנה שנולד עם קריסת ברית המועצות וגרר שתי מלחמות עקובות מדם ושורה ארוכה של סבבי לחימה.

באקו נערכה לכך שנים ארוכות, והבהירה כי היא תחזיר לעצמה את השליטה על החבל שרוב תושביו עם ארמנים - בכוח או באמצעים דיפלומטיים. אף שנראה היה שנרשמת התקדמות במגעים בין באקו לירבאן, השליט האזרי אילהם אלייב המשיך להצטייד במיטב הנשק הישראלי והטורקי והחליש את כוחות הבדלנים בחבל באמצעות המצור הממושך שהטיל עליו. יום לפני תחילת המבצע האחרון, ערך מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר ביקור רשמי בבאקו. שבועות קודם לכן, זיהו אתרי מעקב טיסות שעשו את דרכן מאזרבייג'ן לבסיס עובדה של חיל האוויר.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב בנאום לאומה אחרי הניצחון בחבל נגורנו-קרבאך, 20 בספטמבר 2023. רויטרס
חימש את צבאו בנשק ישראלי מתקדם. אלייב בנאום ניצחון לאומה, אתמול/רויטרס

בזמן שמדינות המערב עסוקות בעיקר באוקראינה ופנו לאזרבייג'ן כתחליף לאנרגיה הרוסית, אלייב הרגיש בטוח וניצל את המשבר בין מוסקבה לירבאן כדי לוודא שהוא יוכל להשלים את המשימה. הוא הכריז כי "אגרוף הברזל" שלו מחץ את שאיפותיהם הבדלניות של הארמנים, שהקימו את רפובליקת ארצאך שלא הוכרה על ידי אף מדינה בעולם, כולל ארמניה.

אלייב, שמשפחתו מנהיגה את אזרבייג'ן מאז שקיבלה את עצמאותה עם התפרקות ברית המועצות, הוא מנהיג נוח בהרבה לפוטין מאשר פשיניאן, שעלה לשלטון אחרי מחאה פרו-דמוקרטית ב-2018 שהביאה לנפילתה של ההנהגה הפרו-רוסית הוותיקה. כעת הוא עשוי לשלם את המחיר, אך לא בטוח שלכתו תסייע לרוסיה השקועה בבוץ האוקראיני לבסס מחדש את השפעתה במרחב הפוסט-סובייטי בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully