וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט במסר לקואליציה: "מי שמערער על מעמד מגילת העצמאות פוגע במדינת ישראל"

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 20:50

שר הביטחון נאם בעצרת השריון לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור, והעביר מסר חד משמעי אחרי הדיון ההיסטורי בבג"ץ: "מגילת העצמאות מגלמת את היסודות עליהם נבנתה ומתקיימת ישראל". על המחלוקות בחברה: "צריך לשמור על המכנה המשותף הלאומי הרחב"

גלנט במסר לקואליציה: "מי שמערער על מעמד מגילת העצמאות פוגע במדינת ישראל"/מערכת וואלה!

שר הביטחון יואב גלנט נאם הערב (חמישי) בעצרת השריון לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור, שהתקיימה באתר ההנצחה "יד לשריון" בלטרון. במהלך הנאום התייחס שר הביטחון בהרחבה למגילת העצמאות: "כל המערער על מעמדה פוגע בעמוד התווך המוסרי של מדינת ישראל".

גלנט פנה אל לוחמי יום כיפור: "אני חושב עליכם ושואל: בשם מה ולמען מה לחמתם אז ב-1973? מה היה הדבק שחיבר אתכם למרות השוני החברתי והרקע האישי? מה הביא אתכם לדהור אל החזית ולהיות מוכנים להקריב את חייכם ולבלום בגופכם את האויב?

"לכל השאלות הללו, יש תשובה אחת מובהקת. היא היתה נכונה אז לפני חמישים שנה והיא נכונה לנו גם היום - היכולת להתאחד מתוך אחריות לגורלנו. וכך, דווקא כאשר נדמה היה שאין כבר במה להיאחז, בשעות של כאב גדול ושבר נורא, נאחזנו כעם בטובתה של המדינה, בדגל, בסמל ובמגילת העצמאות - זו המגילה המהווה את פרק הפתיחה של החוקה הבלתי כתובה של מדינה ללא חוקה.

"גם היום מגלמת מגילת העצמאות את היסודות עליהם נבנתה ומתקיימת מדינת ישראל - זוהי מדינה יהודית, מדינה דמוקרטית והיא שוות זכויות לכל אזרחיה. כל המערער על מעמדה של מגילת העצמאות פוגע בעמוד התווך המוסרי של מדינת ישראל. במיוחד בימים של מחלוקת וחוסר הסכמה ראוי כי נשמור על המכנה המשותף הלאומי הרחב שמופיע במגילת העצמאות, ונצעד לאורו של המצפן הערכי והמעשי המגולם בה".

שר הביטחון יואב גלנט  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. 11 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
שר הביטחון יואב גלנט/ראובן קסטרו

מה הרקע לנאום גלנט?

דבריו של גלנט על מגילת העצמאות מגיעים שבוע אחרי הדיון ההיסטורי בבג"ץ על עילת הסבירות, במהלכו נציג הממשלה, עו"ד בומבך, עורר סערה כשציין שמגילת העצמאות אינה סמכות משפטית: "על מגילת העצמאות חתמו בבהילות 37 אנשים שלא נבחרו בכלל, זה מקור הסמכות? זה מה שיכבות אותנו?". בהמשך ביקש להבהיר את דבריו: "לממשלה אין כוונה לשנות את הכרזת העצמאות, אבל זה לא הופך את זה לטקסט משפטי".

השופט נעם סולברג הביע את חששותיו מהכרעה על ביטול עילת הסבירות. "אם אנחנו כשופטים נפסוק לפי מגילת העצמאות יכול להיות שנעשה טעות, כי המשמעות של הפסיקה תהיה שהתוקף שלה יהיה לנצח", הסביר. "אני מתרשם שיש סיכוי בעת הזאת להתכנסות של גורמים אוהבי המדינה שרוצים לחוקק חוק יסוד: חקיקה".

נציג היועמ"שית טען בתגובה: "ממש לא, זה לא נצחי, מעולם לא היה חוק ששלל סמכות מבית המשפט הזה ומכל בית המשפט. גם אין חוק שביטל את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, אבל פתאום אנחנו במהלך ואי אפשר לעצום עיניים שהממשלה מכריזה מ-4 לינואר שהמטרה שלה היא לעשות רפורמה במערכת המשפט".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אילן בומבך, דיון על ביטול עילת הסבירות, בית המשפט העליון, 12 בספטמבר 2023. אוליביה פיטוסי, אתר רשמי
עורר סערה. עו"ד בומבך/אתר רשמי, אוליביה פיטוסי

הרצוג: "מברך על המגעים עם סעודיה"

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם בעצרת, והתייחס לאפשרות של הגעה להסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה: "אני מברך בכל פה על ההתפתחויות החשובות בנוגע לאפשרות של הסכם היסטורי עם ממלכת סעודיה. סעודיה היא מדינה חשובה ביותר, ואני מאמין שמערכת יחסים המבוססת על שותפות וידידות איתה, יכולה להיות תשתית לתמורה היסטורית בתולדות מדינת ישראל והמזרח התיכון כולו. ההזדמנות הזאת כמובן תלויה בגורמים רבים, אבל אני מקווה ומאמין בכל לבי שהיא תמומש.

"אני רוצה להגיד לכם - גיבורי מערכת כיפור ובני המשפחות השכולות: אז, לפני יובל שנים, התקשינו לדמיין את ההתפתחויות האלה. אבל התהליך ההיסטורי של השתלבות מדינת ישראל במזרח התיכון, תהליך שהחל בהסכם השלום עם מצרים ומגיע עד לשלב הנוכחי של מגעים עם סעודיה - הוא בזכותכם! בזכות גבורתכם, בזכות קורבנכם, ובזכות האמונה הבלתי מתפשרת בצדקת הדרך - בהגנה על המולדת, ובחתירה לשלום. שם הכל התחיל".

העתק מגילת העצמאות נתלה על בית ההסתדרות שבתל אביב. 21 בספטמבר 2023. ההסתדרות, אתר רשמי
העתק מגילת העצמאות נתלה על בית ההסתדרות שבתל אביב. 21 בספטמבר 2023/אתר רשמי, ההסתדרות

המחווה של ההסתדרות

הבוקר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הורה לתלות העתק של מגילת העצמאות על קיר בית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב שבתל אביב. העתקים דומים נתלו גם על 29 מבני ההסתדרות השונים ברחבי הארץ.

"רוחה של מגילת העצמאות נוגעת בערכים הכי חשובים לנו כחברה - אחדות, אחווה ושוויון. לא אתן לפגוע במגילה ובסמלים שעליהם מושתתת המדינה שלנו. אמשיך לקדם שיח ופיוס בין כל חלקי העם כי אין לנו ארץ אחרת. בערבו של יום כיפור והשנה החדשה, אני קורא לכולם לנהוג בכבוד אחד לשני ולחתור להרגעת הרוחות", אמר בר-דוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully