וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אונסק"ו הכריזה: תל אל-סולטאן שביריחו - אתר מורשת עולמי פלסטיני

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 22:21

ועדת המורשת בארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם הכריזה שנערכת בימים אלו בבירת סעודיה, הכריזה על האתר שמכונה "יריחו העתיקה" כאתר מורשת עולמי פלסטיני". במשרד החוץ הישראלי כינו את ההחלטה "מעוותת". ח"כ מהליכוד: "התערבות בוטה של אונסק"ו"

מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו. איל שפירא, איל שפירא
מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו/איל שפירא, איל שפירא

ועדת המורשת של אונסק"ו הכריזה היום (ראשון) על האתר הארכיאולוגי תל אל-סולטאן שביריחו כ"אתר מורשת עולמי פלסטיני". ההחלטה התקבלה בוועידת אונסק"ו - ארגון החינוך המדע והתרבות של האו"ם, שנערכת בימים אלו בריאד, בירת סעודיה ולפיה האתר המכונה תל אל-סולטאן או "יריחו העתיקה" אינו מזוהה כאתר היסטורי יהודי או נוצרי - אלא אתר עם שרידים פרה-היסטוריים. אולם מזכ"ל הוועדה הבהיר כי באזור ישנם אתרי מורשת יהודיים ונוצריים שלא נכללים ברשימה - אך יש ערך בשימורם.

בוועידת אונסק"ו משתתפת גם משלחת מטעם משרד החוץ הישראלי בביקור רשמי ראשון בממלכה. במשלחת הישראלית נמנים ראש האגף לארגונים בינלאומיים במשרד החוץ אמיר וייסבורד, שגריר ישראל לאונסק"ו חיים אסרף וראש רשות העתיקות.

מנכלית אונסק"ו, אודרה אזולאי, בנאום בצרפת. 14 בדצבמר 2019.. AP
מנכלית אונסק"ו, אודרה אזולאי, בנאום בצרפת. 14 בדצבמר 2019./AP

במשרד החוץ ביקרו בחריפות את ההחלטה: "למרות המסר של מזכ"ל ועדת המורשת של אונסק"ו, המפריד בין הרישום של האתר הפרה-היסטורי לאתרים יהודים ונוצרים באזור, ולמרות המאמצים הרבים והכנים של מזכ"לית אונסק"ו, אודרי אזולאי, לאזן את ההחלטה - משרד החוץ רואה בהחלטה שהתקבלה היום כסימן נוסף לשימוש הציני של הפלסטינים בארגון אונסק"ו ולפוליטיזציה של הארגון. ישראל תפעל מול ידידותיה הרבות בארגון על מנת לשנות את כל ההחלטות המעוותות שהתקבלו".

גם ב"שומרים על הנצח" - קואליציית ארגונים להגנה על עתיקות ישראל הגיבו להחלטת אונסק"ו: "אונסק"ו מצטרפת היום לרשימה המפוקפקת של מכחישי ההיסטוריה, תוך שהיא פועלת בניגוד לאמנה שלה עצמה, ומעניקה פרס של כבוד לשודדי המורשת ברשות הפלסטינית. כנראה שנגד ישראל הכל מותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מטה אונסק"ו בפריז - גן השלום (הגן היפני), אפריל 2010. ויקיפדיה, אתר רשמי
מטה אונסק"ו בפריז - גן השלום (הגן היפני), אפריל 2010/אתר רשמי, ויקיפדיה

בתחילת החודש, ח"כ דן אילוז ממפלגת הליכוד, שיגר מכתב למזכ"לית הארגון ובה טען כי הכרזה על "יריחו העתיקה" כאתר מורשת עולמי פלסטיני תהווה "התערבות בוטה של אונסק"ו בסכסוך שלא תפקידו להתערב בו".

בחשבון ה-X שלו כתב ח"כ אילוז: "הרשות הפלסטינית פועלת באופן שיטתי למחוק את כל הקשרים של העם היהודי לארץ ישראל. יריחו היא בראש ובראשונה עיר בעלת משמעות תנ"כית. טשטוש העובדה הזאת הוא עלבון למיליוני יהודים ונוצרים בכל העולם. חובתנו לעצור את חתרנות הרשות הפלסטינית ולהתעקש על זכותנו לארצנו".

מערת המכפלה חברון, 8 בספטמבר 2023. ניב אהרונסון
מערת המכפלה חברון, 8 בספטמבר 2023/ניב אהרונסון

זו לא ההחלטה הראשונה של ועדת המורשת באונסק"ו נגד ישראל - בשנת ב-2017, אישר הארגון הצעת החלטה שהכריזה על העיר העתיקה בחברון ומערת המכפלה אתר מורשת מוגן בעל חשיבות בינלאומית מיוחדת בשטח פלסטיני. 12 מדינות תמכו בהחלטה, שלוש התנגדו ושש נמנעו. את הצעת ההחלטה הגישו הפלסטינים בהליך מזורז בטענה כי האזור מאוים ושישראל גרמה לוונדליזם ולנזק לרכוש במקום.

הצעת ההחלטה לא ציינה את הקשר היהודי של אלפי השנים למקום וקבעה כי העיר העתיקה ומערת המכפלה נמצאות בשטח שאינו בשליטה ישראלית. לאישור ההחלטה בארגון המונה 21 מדינות חברות היה דרוש רוב של שני שלישים. שגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה סיכם קודם לכן עם יו"ר ועדת המורשת שההצבעה תהיה חשאית, אך הוא החליט לבסוף להפוך אותה לגלויה ולכן הסיכוי להפיל את ההחלטה היה נמוך מאוד. בישראל חשבו שיוכלו לגייס רוב נגד ההחלטה שכן שגריר ממדינה ערבית התחייב שיצביע נגד - אבל רק בהצבעה חשאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully