וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון אונסק"ו הכריע: חברון ומערת המכפלה - אתר מורשת פלסטיני

7.7.2017 / 12:45

רוב המדינות החברות בוועדת המורשת של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם הצביע בעד הכרזה על העיר העתיקה אתר מורשת מוגן בעל חשיבות בינלאומית מיוחדת. בנט בתגובה: "ישראל לא תחזור לשתף פעולה עם אונסק"ו כל עוד הגוף משמש כלי לניגוח פוליטי"

צילום: לע"מ עריכה: יוסי אלטר

ועדת המורשת של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, אישרה היום (שישי) הצעת החלטה שמכריזה על העיר העתיקה בחברון ומערת המכפלה אתר מורשת מוגן בעל חשיבות בינלאומית מיוחדת בשטח פלסטיני. 12 מדינות תמכו בהחלטה, שלוש התנגדו ושש נמנעו. את הצעת ההחלטה הגישו הפלסטינים בהליך מזורז בטענה כי האזור מאוים ושישראל גרמה לוונדליזם ולנזק לרכוש במקום.

הצעת ההחלטה לא מציינת את הקשר היהודי של אלפי השנים למקום וקובעת כי העיר העתיקה ומערת המכפלה נמצאות בשטח שאינו בשליטה ישראלית. לאישור ההחלטה בארגון המונה 21 מדינות חברות היה דרוש רוב של שני שלישים. שגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה סיכם קודם לכן עם יו"ר ועדת המורשת שההצבעה תהיה חשאית, אך הוא החליט לבסוף להפוך אותה לגלויה ולכן הסיכוי להפיל את ההחלטה היה נמוך מאוד. בישראל חשבו שיוכלו לגייס רוב נגד ההחלטה שכן שגריר ממדינה ערבית התחייב שיצביע נגד, אבל רק אם ההצבעה הייתה חשאית.

השגריר שאמה טען לאחר ההצבעה כי "עשינו כל מה שיכולנו ומעבר לכך, הפולנים חזרו מהסכמות ברורות איתם ומכרו אותנו לטובת הכנופייה הערבית. התגובה הטובה ביותר הייתה מה שאמרתי בסוף נאומי שאני נאלץ להפסיק אותו וללכת כי הטלפון שצלצל והפריע לי כמה פעמים במהלך נאומי היה מהאינסטלטור בעקבות תקלה בשירותים שהיא יותר בעלת משמעות חשובה ומעניינת מאשר ההחלטה שהם אימצו".

לקריאה נוספת:
אונסק"ו העביר החלטה שהגדירה את ישראל כ"כוח כובש בירושלים"
בשל החלטת אונסק"ו: ישראל תקצץ מיליון דולר נוספים מתקציב האו"ם
אונסק"ו אישר החלטה אנטי-ישראלית על הריבונות בירושלים

מערת המכפלה בחברון. ראובן קסטרו
מערת המכפלה/ראובן קסטרו

שר החינוך ויו"ר הוועד הישראלי לאונסק"ו נפתלי בנט אמר בתגובה כי "הצבעת אונסק"ו מבישה. הקשר היהודי לחברון קיים זה אלפי שנים. מאכזב ומביש לראות איך פעם אחר פעם ארגון אונסק"ו מכחיש את ההיסטוריה ומעוות את המציאות כדי לשרת, בצורה מודעת, את המנסים למחוק את המדינה היהודית מעל המפה. ישראל לא תחזור לשתף פעולה עם אונסק"ו כל עוד הגוף משמש כלי לניגוח פוליטי במקום ארגון מקצועי".

השר לביטחון פנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן הוסיף כי "אין סוף לצביעות. הפלסטינים ממשיכים בקמפיין ההסתה והשקרים שלהם באמצעות אונסק"ו. אונסק"ו נחשף במערומיו בהחלטה הזאת. בעוד שדאעש מחריב אתרי מורשת היסטוריים בחאלב, תדמור, מוסול ואחרות, אונסק"ו בוחר להתרכז בחברון ומערת המכפלה שלא היו, ולא יהיו תחת סכנה כל זמן שמדינת ישראל קיימת. את ההיסטוריה אי אפשר לשכתב ואי אפשר למחוק. תגובתנו תהיה לחזק ולהעמיק את החיבור שלנו לעיר היהודית בחברון".

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון גינה היום את החלטת אונסק"ו. "ההחלטה המבישה הזו מחסלת כל שמץ של אמינות שנותרה לאונסק"ו. הניסיון החמור הזה לנתק את הקשר בין ישראל לחברון ולקברי האבות והאימהות של עמנו הוא צעד מכוער ופוגעני נגד העם היהודי", נמסר.

בוועד היישוב היהודי בחברון גינו בחריפות את ההחלטה. "עוד החלטה הזויה, מגוחכת ואנטישמית, האופיינית לחבורת הבורים אכולי השנאה של אונסק"ו. אנו מצפים מממשלת ישראל לתגובה ראויה ומעשית להחלטה הבזויה הזאת: להפסיק את תקצוב אונסק"ו ולהעביר את התקציב לחיזוק חברון, לחדש את טיולי התלמידים למערת המכפלה, להקים מרכז מידע לתיירים במקום, לשפר את התנאים למבקרים על ידי בניית מעלית לנכים וקירוי למתפללים, ולאשר ליהודים בנייה ופיתוח היישוב בחברון".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

היילי לאו"ם: הכללת חברון ברשימת האתרים תפגע ברצינות הארגון

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון אמר קודם להצבעה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי התכנית הפלסטינית היא בבחינת "פייק ניוז" (חדשות מזויפות). "הם מנסים לשכתב את ההיסטוריה היהודית ואת ההיסטוריה של האזור", אמר. הוא האשים את הרשות הפלסטינית בניסיון להפוך את מערת המכפלה לאתר בעל מורשת פלסטינית.

ממועצת יש"ע נמסר כי ההחלטה "מביישת את האינטיליגנציה" וכי "במקום למלא את תפקידם ולדאוג לחיזוק המורשת והחינוך בעולם, אונסק"ו דואגים לעוות את ההיסטוריה ולחזק את הבערות". המועצה קראה לממשלה "לפעול לחיזוק והעמקת המורשת של העיר חברון כאבן יסוד במערכת החינוך, ולפיתוח הישוב היהודי בחברון ומערת המכפלה".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי בדיון במועצת הביטחון, 5 ביולי 2017. רויטרס
התנגדה למהלך. היילי/רויטרס

שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי הביעה תמיכה בישראל בניסיונותיה לבלום את ההחלטה על חברון. בשבוע שעבר פנתה היילי למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולמנכ"לית אונסקו אירינה בוקובה במכתב שבו הביעה את התנגדותה להצבעה. "מערת המכפלה מקודשת לשלוש הדתות ואינה בסכנה מיידית. הכללתה ברשימת אתרי המורשת עלולה לפגוע ברצינות המיוחסת לאונסק"ו".

ביום שלישי העביר אונסק"ו הצעת החלטה ולפיה ישראל היא "כוח כובש בעיר העתיקה בירושלים", וכן גינתה את החפירות הארכיאולוגיות בעיר. עשר מדינות תמכו בהחלטה, שלוש התנגדו ושמונה נמנעו. נוסח ההחלטה נחשב למרוכך ביחס לשנה שעברה, שכן הפעם לא הייתה התייחסות להר הבית וההחלטה נצמדה לפרק על ירושלים שאושר בוועד המנהל האחרון. שלוש מדינות הצביעו נגד, שמונה נמנעו ועשר הצביעו בעד.

(עדכון ראשון: 8:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully