וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיהורים בסין נמשכים: "שר ההגנה הודח ונחקר בחשד לשחיתות"

עודכן לאחרונה: 16.9.2023 / 8:48

בארה"ב מעריכים כי לי שאנגפו, שלא נראה בציבור מאז סוף אוגוסט, איבד את סמכויותיו. לפי גורמים שונים, הוא נחקר על מעשי שחיתות בעסקאות רכש צבאיות. בבייג'ינג לא הגיבו, אך בחודשים האחרונים הודחו מפקדי מערך הטילים ושר החוץ. "הליך הבחירה של המנהיג שי פגום"

בווידאו: ביקור נדיר בבייג'ינג: שר החוץ של ארה"ב נפגש עם מנהיגי סין/רויטרס

שר ההגנה של סין, לי שאנגפו, הודח מתפקידו ונמצא תחת חקירה - כך מעריכים גורמים אמריקניים. אם הערכות אלו נכונות, הוא יהיה האחרון בשורת בכירים בממסד החוץ והביטחון שטוהרו לאחרונה על ידי השלטון הקומוניסטי.

לפני חודשיים, הנשיא שי ג'ינפינג הדיח את שני הגנרלים הבכירים ביותר במערך הטילים בצבא, האחראי על הארסנל ההולך וגדל של טילים ארוכי טווח ונשק גרעיני. בנוסף אליהם, שר החוץ הקודם צ'ין גאנג נעלם למשך חודש מעיני הציבור לפני שהודח מתפקידו ביולי.

לפי הפייננשל טיימס, שציטט שלושה גורמים אמריקניים ושני גורמים אחרים שתודרכו על המודיעין בנושא, וושינגטון סבורה כי לי איבד את סמכויותיו כשר ההגנה. הם לא אמרו מה הוביל את ממשל ביידן להגיע למסקנה שהוא נמצא תחת חקירה, והבית הלבן לא מסר תגובה בנושא בעוד ששגרירות סין בוושינגטון סירבה להגיב.

שר ההגנה של סין לי שאנגפו. רויטרס
סילוקו עשוי להוביל לפגישות בין שרי ההגנה של סין וארה"ב. שאנגפו/רויטרס

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח מפי גורם ביטחוני אזורי ושלושה אנשים שנמצאים בקשר ישיר עם צבא סין כי לי נחקר בחשד לשחיתות בעסקאות רכש צבאיות. לצדו של שר ההגנה, שפיקד על יחידת הרכש מ-2017 ועד השנה שעברה, נחקרים עוד שמונה קצינים בכירים ביחידה, כך לפי שניים מהגורמים שנמצאים בקשר ישר עם צבא סין.

אתמול אמרו גורמים וייטנאמים לרויטרס כי לי ביטל בפתאומיות מפגש שנתי ביטחוני בגבול בין המדינות בשל "מצב בריאותי". סיבה דומה ניתנה בשלב מסוים לקראת הדחתו הרשמית של שר החוץ, כשנטען שהוא נעדר מאירועים רשמיים בשל מצב רפואי.

לי הוכנס לרשימת הסנקציות האמריקניות על ידי ממשל טראמפ ב-2018, בשל עסקת נשק עם רוסיה בעת שהיה ראש היחידה לרכש ולפיתוח כלי נשק. סין דרשה את הסרתן כתנאי לפגישה בינו לבין שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין, שהנתק ביניהם החריף את המתיחות הגבוהה ממילא בין המעצמות. כעת, ייתכן שהחלפתו בדמות אחרת תאפשר לקיים מפגש בין שרי ההגנה של המדינות.

עוד בוואלה!

מחלה או טיהור פוליטי? ההיעלמות המסתורית של שר החוץ של סין

לכתבה המלאה

"כמו רומן של אגתה כריסטי"

רם עמנואל, שגריר ארצות הברית ביפן, העלה בשבוע שעבר ספקולציות לגבי לי כשאמר שממשלת סין "דומה כעת לרומן של אגתה כריסטי 'ולא נותר אף אחד". "ראשית, שר החוץ צ'ין גאנג נעדר, אחר כך נעדרו מפקדי כוח הטילים, ועכשיו שר ההגנה לי שנגפו לא נראה בציבור כבר שבועיים", כתב עמנואל ברשת החברתית X, עם ההאשטאג MysteryInBeijingBuilding#.

טיהורו המסתמן של שר ההגנה בשל חשדות לשחיתות מעלה ספקות לגבי יעילות הקמפיין הממושך שמנהל המנהיג שי נגד התופעה. בנוסף לתפקידו כנשיא, שי עומד גם בראשות הנציבות הצבאית המרכזית של סין.

"אם ההדחה של שר ההגנה ומפקדי מערך הטילים נבעה משחיתות, היא מצביעה על כך שתהליך הסינון שמעביר שי בבחירת בכירים פגום מאוד ועל כך שהשחיתות רווחת במערכת למרות הקמפיין בן עשור שמנהל שי נגדה", אמר לפייננשל טיימס דניס וויילדר, מומחה לשעבר לצבא סין מה-CIA.

ווילדר הוסיף כי מחלקת הרכש, שנקראה בעבר מחלקת החימוש הכללית, היא בעלת היסטוריה ארוכה של "השחיתות הגרועה ביותר" בתוך צבא סין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully