וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיהורים בצמרת צבא סין: מפקדי מערך הטילים הגרעיניים הודחו

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 8:41

שני הגנרלים הבכירים ביחידה הרגישה הוחלפה בקצינים מזרועות אחרות, במה שנראה כמו צעד נוסף לביסוס השליטה של המפלגה הקומוניסטית על הצבא. לפי דיווחים, הם נחקרו בחשד לשחיתות, עבירה שבה משתמש המנהיג שי כדי לסלק גורמים לא רצויים

טילי DF-5B בין-יבשתיים במצעד צבאי בבייג'ינג, סין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
המערך יהיה קריטי בכל תרחיש של פלישה לטייוואן. טילים בין-יבשתיים במצעד בבייג'ינג/רויטרס

שני הגנרלים הבכירים ביותר במערך הטילים הגרעיניים של סין הוחלפו בימים האחרונים בנסיבות מעורפלות. הדחתם היא המשמעותית ביותר שידעה ההנהגה הצבאית במדינה זה עשור, והיא מבליטה את מחויבותו של השליט שי ג'ינפינג להידוק השליטה על הכוחות המזוינים.

התקשורת הרשמית בסין דיווחה כי שני קצינים בכירים שאינם נמנים על מערך הטילים מונו לעמוד בראש היחידה. וונג הובין, מחיל הים, מונה למפקד מערך הטילים ושו שישנג, מחיל האוויר, מונה לקומיסר הפוליטי של היחידה - תפקיד במפלגה הקומוניסטית הסינית המקביל למפקד צבאי.

לא ברור מה עלה בגורלו של קודמו של וונג בתפקיד, לי יו-צ'או, אך העיתון סאות' צ'ינה מורנינג פוסט דיווח בשבוע שעבר כי הוא נלקח לחקירה על ידי הגוף האמון על המאבק בשחיתות בסין, יחד עם סגנו וסגן קודם.

כוחות הטילים של הצבא העממי של סין, שהוקמו ב-2016, הם בין היחידות הצבאיות החשובות ביותר של סין, והם מפקחים על ארסנל הטילים הבליסטיים הקונבנציונליים והגרעיניים היבשתיים של הצבא. הם פרוסים בכמה בסיסים בעלי מיקום אסטרטגי בסמוך למצר טייוואן, ויהיה להם תפקיד קריטיי בכל כיבוש אפשרי של האי שנמצא תחת שלטון עצמי ודמוקרטי. כך שהמינוי של שני גנרלים מזרועות אחרות וללא רקע קודם במערך הטילים הוא מפתיע עוד יותר.

שי - מנהיג סין והמפקד העליון של הצבא - הדגיש בחודשים האחרונים את הצורך להדק את שליטת המפלגה הקומוניסטית בצבא, סוגיה שהטרידה את בכירי המפלגה מאז הקמת הרפובליקה העממית. בנאום שנשא בפני מנהיגי הצבא ביולי, הוא הדגיש את החשיבות "בשמירה על השליטה האבסולוטית של המפלגה על פני הצבא ובהבטחת מוכנות חזקה יותר שלו ללחימה".

נשיא סין שי ג'ינפינג הגיע למוסקבה, 20 במרץ 2023. GettyImages
שליט סין שי ג'ינפינג/GettyImages

המאבק בשחיתות, שבו השתמש שי כדי לבסס את הנהגתו מאז שעלה לשלטון ב-2012, התרחב גם לשורות צבא. לפי בייג'ינג, היא ניקתה שני מיליון "נמרים וזבובים" - הביטוי של שי להתמקדות בדרגים גבוהים ונמוכים כאחד - בעולמות הפיננסים, האנרגיה, הספורט והעסקים. בצבא, הרמטכ"ל לשעבר פאנג פנגווי נידון למאסר עולם ב-2019 לאחר שהורשע בעבירות שחיתות. רק בחודש שעבר הודח במפתיע שר החוץ בנסיבות עלומות גם כן.

בשבוע שעבר, מחלקת הרכש הצבאי הודיעה כי היא חוקרת חשד למעשי שחיתות במכרזים והקמתן של קליקות פרטיות עוד ב-2017. היא אף הודיעה כי בבדיקה תיחקר גם הדלפה של מידע סודי.

כמה מומחים קשרו בין הטיהורים הצבאיים בסין לבין ניסיון ההפיכה של קבוצת ואגנר ברוסיה ביוני, כשארגון שכירי החרב ניהל מרד כושל נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ואולם, מתוך מודעות לסיכונים של התקוממויות כאלה, צבא סין מעולם לא התיר למיליציות לפעול במקביל אליו, מה שהופך מרד דרמטי כזה לבלתי סביר. מומחים אחרים מדגישים כי את הטיהורים האחרונים בצבא סין יש לראות בהקשר של קמפיין בן עשור להידוק שליטת המפלגה בכל היבטי החברה.

אף שהיחידה למאבק בשחיתות לא הגיבה בפומבי על הדחתו של לי ואנשיו, מעמדם של כעשרה קצינים בכירים במערך הטילים בהווה ובעבר אינו ברור. מקור אנונימי ששוחח עם סאות' צ'יינה מורנינג פוסט אמר כי הם הפכו ל"לא מוסריים" מאז שעברו למטה מערך הטילים בבייג'ינג, שם הם קיבלו הזדמנות לנצל את עמדתם המיוחסת באחת היחידות הצבאיות הרגישות ביותר בסין.

דיווחים אחרים ציינו כי ההנהגה בסין החלה לחשוד כשלגורמים מחוץ למדינה הייתה הבנה מפורטת במיוחד של מבנה מערך הטילים. ומינוייהם של שני גנרלים מחילות אחרים עשוי להיות ניסיון לשבור את הקליקות שהוקמו בתוך היחידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully