וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלה או טיהור פוליטי? ההיעלמות המסתורית של שר החוץ של סין

עודכן לאחרונה: 18.7.2023 / 9:59

בשלושת השבועות האחרונים לא היה זכר לשין גאנג, שבעבר נחשב לבן טיפוחיו של השליט שי, והוא נעדר מפגישות חשובות עם בכירי אמריקנים שהגיעו לבייג'ינג. לפסגה אזורית באינדונזיה הוא לא הגיע בשל "בעיות רפואיות", אך המשטר גם מצנזר אזכורים שלו ברשתות החברתיות

בווידאו: ביקור נדיר בבייג'ינג: שר החוץ של ארה"ב נפגש עם מנהיגי סין/רויטרס

שר החוץ של סין, שין גאנג, לא נראה בפומבי זה יותר משלושה שבועות, כל זאת בזמן שבייג'ינג קיימתה שורת מפגשים רמי-דרג עם בכירים אמריקנים בניסיון לשפר את היחסים בין המעצמות.

שין, שגרירה לשעבר של סין בוושינגטון, נחשב לבן טיפוחיו של השליט שי ג'ינפינג והוא היה אמור להיות גורם משמעותי בפגישות עם בכירי הממשל האמריקני שהגיעו בשבועות האחרונים לבייג'ינג, כמעט שנה אחרי שביקורה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטייוואן יצר משבר חמור ביחסים.

עם זאת, שין נראה לאחרונה בציבור ב-25 ביוני, בפגישה עם מקבילו מסרי לנקה. הוא לא הצטרף לבכירים סינים אחרים בשיחות שהתקיימו החודש עם שרת האוצר של ארצות הברית, ג'נט ילן, או באלו הנערכות בימים אלו עם שליח הממשל לנושא האקלים, ג'ון קרי.

כמו כן, בתחילת החודש ביטלה בייג'ינג ביקור מתוכנן של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, מבלי לנמק מדוע. בשבוע שעבר, שר החוץ הוחלף כראש המשלחת של סין לפסגת מדינות דרום-מזרח אסיה באינדונזיה. דובר משרד החוץ אמר אז כי שין לא יגיע בשל "סיבות בריאותיות", אך לא פירט מעבר לכך.

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן מבקר בסין. 18 ביולי 2023. רויטרס
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן מבקר בסין. 18 ביולי 2023/רויטרס

בחלוף שבוע, אין עוד זכר לשר החוץ של סין והשמועות על הסיבות להעדרותו הולכות ומתגברות, תוך שהמשטר הקומוניסטי מצנזר את השיח בנושא ברשתות החברתיות. חיפוש באתר וויבו, הגרסה הסינית לטוויטר, אחר הביטוי "איפה שין גאנג" הסתיים ב"אין תוצאות", וניתן היה למצוא מעט מאוד דיונים הנושאים את שמו.

העיתונאי פיל קאניגהאם אמר כי חמש פסקאות שכתב על שין הוסרו ללא התראה ממאמר שכבר על היחסים בין ארצות הברית לסין בעיתון הפרו-סיני סאות' צ'יינה מורנינג פוסט היוצא לאור בהונג קונג. לדבריו, אותן פסקאות ציינו כי זהו זמן חסר מזל עבור שגריר לשעבר בוושינגטון להיעלם מהזירה הפוליטית, ותהה אם הוא אכן חולה או טוהר פוליטית.

"שין גאנג נעדר. לא רק שהוא לא מופיע בדיווחי החדשות בסין, הוא אף נעלם מהמאמר שלי!", כתב בטוויטר. לדבריו, הפסקאות על שר החוץ הוסרו אחרי שהמאמר שלו כבר קיבל אישור להתפרסם בהונג קונג, שבה דיכאה סין בשנים האחרונות את החירויות שמהן נהנתה העיר האוטונומית במשך שנים ארוכות.

שין בן ה-57 התברג בצמרת השלטון הסיני כאחד מ"הלוחמים הזאבים" שהכניסו בשנים האחרונות סגנון חדש ותוקפני לדיפלומטיה הסינית. שין, שלפי הדיווחים זכה לתמיכה וקודם על ידי שי בעצמו, נחשב כיורש עתידי של וונג יי, האחראי על יחסי החוץ במפלגה הקומוניסטית.

בשל המערכת הפוליטית המסוגרת בסין, קשה לנחש את סיבת היעלמותם של גורמים בכירים. לעתים זהו סימן לכך שסר חינם בעיני ההנהגה, והפעם הבאה שבה הם נראים שוב היא בבית משפט. ואולם, במקרים אחרים היעדרויות כאלו מתבררות כאפיזודה חולפת, או לכל הפחות כזו שאינה משפיעה על הקריירה הפוליטית.

שי, שליט סין, נעלם בעצמו מעין הציבור כשבועיים לפני שמונה למנהיג המדינה ב-2012, לפני ששב ולקח את התפקיד שרבים העריכו שיקבל. מעולם לא ניתן הסבר להעדרותו הקצרה של שי, שמאז ביסס את מעמדו כמנהיג החזק ביותר של סין מאז מייסד המשטר הקומוניסטי מאו דזה דונג.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully