וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוב מחפשים אשמים לאסון השיטפונות: "היה ניתן למנוע את רוב הקורבנות"

עודכן לאחרונה: 15.9.2023 / 9:56

הרשויות בטריפולי הבטיחו להעניש את מי שיימצא אחראי למחדלים, בעוד שמוקד האסון בעיר דרנה נמצא תחת שליטת ממשל יריב. ראש העיר אמר שייתכן כי בין 18 ל-20 אלף נהרגו, ובאו"ם אמרו כי אילו היה שירות מטאורולוגי מתפקד במדינה השסועה - ניתן היה להציל את רובם

הצפות בעיר דרנה, לוב/טוויטר

רשויות בלוב קראו אמש (חמישי) לפתוח בחקירת אסון השיטפונות, שגבה את חייהם של אלפים - וייתכן של עשרות אלפי בני אדם - ואם מחדלים אנושיים גרמו לאסון הטבע החמור ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה.

גשמים עזים שהביאה עמה הסופה "דניאל" מוטטו סכרים ביום ראשון בלילה, שהציפו אפיק צר בעיר המזרחית דרנה ושטפו מבנים רבי-קומות אל הים בעוד שדייריהם נמצאים במיטותיהם. מניין ההרוגים הרשמי עוד לא ברור והוא השתנה מגורם לגורם, אך גם הנתון הנמוך ביותר מסתכם בכמה אלפים, לצד אלפי נעדרים נוספים.

ראש עיריית דרנה, עבד אל-מנאם אל-רייתי, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מספר ההרוגים עשוי להגיע ל-18-20 אלף, בהתבסס על היקף הנזק. הוא הביע חשש מפני התפשטותה של מגיפה בעיר, "בשל המספר הגדול של גופות מתחת להריסות ובמים".

נזקי השיטפונות בעיר דרנה, לוב, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
הסכרים שהגנו על העיר קרסו בסערה. דרנה אחרי השיטפון/רויטרס

בעוד שניצולי אסון הטבע חיפשו את יקיריהם הנעדרים בעיר, הארגון המטאורולוגי העולמי אמר כי ניתן היה למנוע את אובדן החיים העצום, אילו ללוב - שנותרה בכאוס מאז הפלתו של הרודן מועמר קדאפי ב-2011 - היה שירות מטאורולוגי מתפקד.

"אילו הייתה סוכנות מטאורולוגית מתפקדת באופן נורמלי, היא הייתה יכולה להוציא אזהרות", אמר מזכ"ל הארגון, פטרי טאלשי. "רשויות ניהול מצבי החירום היו יכולות לפנות אנשים, והיינו יכולים להימנע מרוב האבידות בנפש".

מומחי אקלים קשרו את האסון בלוב לשילוב בין ההשפעות של התחממות כדור הארץ ושנים של כאוס פוליטי והזנחה של המדינה בהשקעה בתשתיות. אחרים הסבו את תשומת הלב לאזהרות שניתנו מראש, כולל במאמר אקדמי שפורסם בשנה שעברה על ידי מומחה מים שציין את פגיעותה של העיר להצפות ואת הצורך הדחוף לתחזק את הסכרים שהגנו עליה.

מוחמד אל-מנפי, ראש המועצה הנשיאותית המשמשת כנשיאות בממשל המזוהה על ידי הקהילה הבינלאומית, אמר כי היא ביקשה מהתובע הכללי לפתוח בחקירה. לדבריו, אלו שמעשיהם או כישלונם לפעול היו אחראים לקריסת הסכר צריכים לתת דין וחשבון, יחד עם כל מי שמנע העברת סיוע.

עם זאת, יכולת החקירה של הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית ויושבת בבירה טריפולי שבמערב המדינה, מוגבלת.

עוד בוואלה!

חשש ל-10,000 הרוגים בשיטפונות בלוב, גופות נפלטות מהים: "כמו יום הדין"

לכתבה המלאה
נזקי השיטפונות בעיר דרנה, לוב, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
תושבים לא קיבלו אזהרות פינוי. דרנה/רויטרס

ממשל יריב שולט במזרח המדינה, תחת הצבא הלאומי הלובי בהנהגת חליפה חפתר, שנכשל בניסיון לכבוש את טריפולי במצור שנמשך 14 חודשים עד שנהדף ב-2020. דרנה סבלה משנים ארוכות של כאוס, ונשלטה על ידי ארגונים אסלאמיסטיים שונים - כולל בשלב מסוים על ידי "המדינה האסלאמית" (דאעש), עד שכוחותיו של חפתר השתלטו עליה.

ובכל זאת, האסון הוביל לתיאום חריג, אם כי מוגבל, בין הממשל היריבים הנואשים לסיוע בינלאומי למדינה המונה שבעה מיליון איש. צוותי חילוץ הגיעו בימים האחרונים ממצרים, תוניסיה, איחוד האמירויות, טורקיה וקטאר. מתוכן, טורקיה שלחה ספינה עם ציוד להקמת שני בתי חולים שדה. איטליה שלחה שלושה מטוסי אספקה ואנשי צוות, כמו גם שתי ספינות של הצי שהתקשו לפרוק מכיוון שהנמל בדרנה המלא בהריסות היה כמעט בלתי שמיש.

במקביל, ארגון הבריאות העולמי הודיע כי הוא ישחרר שני מיליון דולר מקרן החירום שלו לתמיכה בקורבנות בלוב, וכינה את השיטפונות "אסון בממדים אפיים". הוא הוסיף כי הוא ישלח ציוד טראומה, כירורגיה וחירום מהמרכז הלוגיסטי שלו בדובאי.

אסון הטבע בלוב הוא האסון השני שפקד את צפון אפריקה בימים האחרונים, בהמשך לרעידת האדמה הקטלנית שהכתה את מרוקו וגבתה את חייהם של כ-3,000 בני אדם.

"איבדנו לפחות 50 בני משפחה"

בדרנה, מרכז העיר הצפוף שוטח על ידי השיטפונות, שעוצמתם הושוותה לצונאמי. רחובות העיר התמלאו בבוץ, בעוד שהוואדי שעלה על גדותיו עם קריסת הסכרים כבר התייבש כמעט לחלוטין. באתר הסכר, שהגן עד לא מכבר על העיר שמנתה 150 אלף תושבים, לא נותר דבר מלבד הריסות וקטע כביש שנסחף אליו.

"הלכתי ברגל לחפש אותם. הלכתי לכל בתי החולים ובתי הספר, אבל ללא הצלחה", סיפר לרויטרס אוסמה אל-חוסדי, נהג בן 52 שמחפש אחר אשתו וחמשת ילדיו מאז האסון, בעודו בוכה.

אל-חוסדי, שעבד בליל האסון, צלצל פעם נוספת לטלפון של אשתו. הוא היה סגור. "איבדנו לפחות 50 מבני משפחתו של אבי, בין נעדרים למתים", אמר.

וואלי א-דין מוחמד אדם, פועל סודאני בן 24 במפעל לבנים שחי בפרברי העיר, התעורר מעוצמת השיטפון בליל הסופה. הוא מיהר למרכז העיר, וגילה שהוא נמחק. לדבריו, תשעה מעמיתיו לעבודה נהרגו, וכ-15 אחרים איבדו את משפחותיהם.

"כולם נסחפו מהעמק אל הים", אמר. "שאללה ירחם עליהם וייקח אותם לגן עדן".

נזקי השיטפונות בעיר דרנה, לוב, 14 בספטמבר 2023. סוכנות הידיעות אנאדולו, רויטרס
עוצמת השיטפון הושוותה לצונאמי. מבנה הרוס בדרנה/רויטרס, סוכנות הידיעות אנאדולו

לאורך החוף, היו פזורים בגדים ,צעצועים, רהיטים, נעליים וחפצים אחרים מבתיהם שנסחפו בשיטפונות. הרחובות היו מלאים בבוץ ועם עצים עקורים ומכוניות הרוסות, שרבות מהן היו הפוכות על צדן או על גגן. מכונית אחת הייתה בקצה של מרפסת בקומה שנייה של אחד המבנים ההרוסים.

"שרדתי עם אשתי, אבל איבדתי את אחותי", אמר מוחמד מוחסן בוג'מילה, מהנדס בן 41. "אחותי גרה במרכז העיר, שבו אירע רוב ההרס. מצאנו את גופות בעלה ובנה וקברנו אותם". הוא גם מצא גופות של שני זרים בדירתו.

בעודו מדבר, צוות חילוץ והצלה ממצרים השכנה מצא גופה של שכנתו. "זאת דודה חדיג'ה, מי ייתן ואללה ייקח אותה לגן עדן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully