וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר 2,500 הרוגים במרוקו, תסכול מתגובת הממשלה לרעידת האדמה: "עזרו לנו"

11.9.2023 / 14:01

תושבים בהרי האטלס העבירו לילה שלישי ברציפות בשטח הפתוח, ומתחו ביקורת על המחסור במחסה ובאספקה. לאור הקושי להגיע למוקדי האסון, במרוקו מתחילים להסכים לסיוע זר. "נאלצתי לבחור בן בני להורים שלי", סיפר אחד התושבים. "ראיתי את הוריי מתים"

בווידאו: ממשלת מרוקו מחלקת סיוע לנפגעי רעידת האדמה/רויטרס

מניין ההרוגים ברעידת האדמה במרוקו התקרב היום (שני) לכ-2,500, כשצוותי החילוץ מקווים למצוא ניצולים מתחת להריסות בהרי האטלס. ככל שהזמן עובר, הסיכוי להישרדותם יותר מ-48 שעות אחרי אסון הטבע הולך ופוחת.

מרוקו, המהססת לקבל סיוע זר, קיבלה את פניהם של צוותים מספרד, בריטניה וקטאר, הסורקים את הכפרים ההרוסים מהרעש בעוצמה 6.8 שהכה באזור מרקש ביום שישי בלילה. זאת רעידת האדמה הקטלנית ביותר שפקדה את הממלכה הערבית מאז 1960, והחזרה ביותר זה יותר ממאה שנה.

תושבים שהצליחו לשרוד את רעידת האדמה בילו לילה נוסף, שלישי במספר, ברחובות אחרי שבתיהם נהרסו או הוגדרו כלא בטוחים על ידי הרשויות. לפי משרד הפנים, מספר ההרוגים הרשמי נכון ליום שני בצהריים הוא 2,497, והוא צפוי לטפס עוד. בנוסף להם, נפצעו 2,476 איש.

איש חילוץ עומד בסמוך למבנה הרוס מרעידת האדמה בטינמל, מרוקו, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
הזמן לאיתור ניצולים הולך ואוזל. איש חילוץ בסמוך למבנה הרוס בטינמל, היום/רויטרס

בכפר אימגדל, כ-75 ק"מ דרומית למרקש, נשים וילדים מוקדם הצטופפו בשעות הבוקר מתחת לאוהלים מאולתרים שהוקמו לאורך הכביש וליד מבנים שניזוקו. חלקם התאספו סביב מדורה. דרומה משם, עמדה מכונית מרוסקת מסלעים שנפלו מהצוק.

טייב איגהנבז, רועה צאן מקהילה קטנה בהרי האטלס, סיפר לרשת BBC כי הוא נאלץ לבחור אם להציל את בנו הקטן בן ה-11 או את הוריו. לאחר ששב לביתו שקרס ברעש, הוא גילה שבנו והוריו לכודים תחת ההריסות כשידו של בנו מציצה דרכן. הוא מיהר לחלץ אותו בין שרידי הבית, וכשחזר להוריו, שהיו לכודים תחת גוש אבן גדול, זה היה מאוחר מדי.

"נאלצתי לבחור בין ההורים שלי לבני", הוא אמר עם דמעות בעיניו. "ראיתי את ההורים שלי מתים".
בכפר טפרטה, חמיד בן חינה תיאר כיצד בנו בן השמונה מת מתחת הריסות כשהלך להביא סכין מהמטבח כדי לחתוך מלון בזמן שהמשפחה אכלה את ארוחת הערב. שאר בני המשפחה שרדו.

עוד בוואלה!

מרוקו במרוץ נגד הזמן: "אנשים עדיין קבורים בחיים, יש כפרים שלא הגיעו אליהם"

לכתבה המלאה
תיעוד מהלוויין של הרס באזור הרי האטלס בעקבות רעידת האדמה, מרוקו, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
הרעש העוצמתי ביותר שפקד את מרוקו זה לפחות מאה שנה/רויטרס

היקף ההרס המלא של רעידת האדמה עוד לא ברור, משוב שרוב מוקד האסון נמצא באזורים שהגישה אליהם סבוכה עוד יותר מהרגיל משום שכבישים רבים נחסמו בסלעים. הרשויות לא מסרו הערכות של מספר התושבים שעדיין נעדרים.

בכביש סמוך לעיירה אדסיל, לא הרחק ממוקד הרעש, ניסה איש החילוץ איימן כועייט לפנות סלעים שחסמו את התנועה. "יש כבישים במצב גרוע יותר למעלה שעדיין חסומים ואנחנו מנסים לפתוח גם אותם", אמר בזמן שטנדרים עמוסים בסיוע נדחקו לאורך כביש צר ופנוי.

תושבים ניסו לחלץ את רכושם מבתיהם ההרוסים, וחלקם תיארו מראות של ייאוש כשהם חפרו בידיים חשופות בניסיון למצוא את קרובי משפחתם.

"אנחנו זקוקים לעזרה, בבקשה עזרו לנו", אמרה לכתב BBC חכימה, תושבת הכפר מולאי ברהים. היא סיפרה ממחנה האוהלים הקטן שבו היא שוהה כי בעלה החולה מת לאחרונה, וכעת היא לא יודעת מה עלה בגורל בנה, שהלך לסייע אחרי רעידת האדמה ומאז היא לא שמעה ממנו. "רק אללה יעזור לנו עכשיו".

People carry items next to a destroyed house in the aftermath of a deadly earthquake in Talat N'yaaqoub, Morocco, September 11, 2023. REUTERS/Hannah McKay. רויטרס
"אנחנו זקוקים לעזרה, בבקשה עזרו לנו". תושבים נושאים חפצים באזור ההריסות/רויטרס

ניצולי רעידת האדמה שהתקשו למצוא מחסה ואספקה מתחו ביקורת על מה שהם תיארו כתגובה אטית מצד הממשלה ששלחה כוחות צבא ואמרה כי היא מתגברת את כוחות החיפוש וההצלה, מספקת מי שתייה ומחלקת מזון, אוהלים ושמיכות. עם זאת, לא המלך מוחמד השישי ולא ראש הממשלה נשאו נאום לאומה מאז האסון הכבד ביותר מאז שרעש שהכה בעיר אגאדיר ב-1960 הרג לפחות 12 אלף איש.

בהצהרה שמסר לתקשורת, דובר הממשלה אמר כי נעשים כל המאמצים האפשריים בשטח. הוא הוסיף כי המלך הנחה את ראש הממשלה להיפגש היום עם ועדת שרים שמגבשת תכניות חירום, כולל לבנייתם מחדש של בתים. רבים מהמבנים קרסו במהירות, כולל בתי הבוץ, האבן והעץ המסורתיים המאפיינים את האזור והפכו אותו למגנט תיירים במשך דורות רבים.

"קשה לחלץ אנשים בחיים כי רוב הקירות והתקרות הפכו להריסות כשהם נפלו, וקברו את מי שהיה בפנים בלי להותיר מרווח נשימה", אמר עובד צבאי, שביקש להישאר בעילום שם בגלל חוקי הצבא.

בינתיים, מרוקו קיבלה הצעות סיוע מספרד, קטאר, בריטניה ואיחוד האמירויות. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי הממשלה העריכה את צורכי הסיוע ושקלה את החשיבות בתיאום המאמצים לפני קבלתו, וכי היא עשויה לקבל הצעות ממדינות אחרות ותתאם אותן במידת הצורך.

בשלב זה, רבאט לא קיבלה את הצעות סיוע מישראל, צרפת וגרמניה, אך האחרונות המעיטו במשמעות של כך. הן אמרו כי הן לא סבורות שזה נובע ממתיחות בינן לבין מרוקו סביב סוגיות פוליטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully