וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הלוחם בפרוטקשן" מדבר: "כנופיות התמקצעו בכל תחום, תלונות יובילו לפיצוח"

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 5:58

הנגב סובל מתופעת הפרוטקשן, שהתפשטה לאורך כל האזור. בריאיון מיוחד לוואלה! מספר מפקד ימ"ר נגב, סנ"צ יוסי דורון, על חששות בעלי העסקים - וגם על הכנופיות הבדואיות וגניבות הענק מבסיסי צה"ל: "חייבים לסמוך עלינו, המלחמה צריכה לכלול את כל הרשויות וזה יביא תוצאות"

בווידאו: קבלן מהדרום מספר על העובדה שהוא נאלץ לשלם דמי חסות/צילום: שי מכלוף

לפני שנתיים נכנס מפקד ימ"ר נגב, סגן ניצב יוסי דורון, לתפקידו והבין את הבעיה המרכזית - הפרוטקשן. כל קבלן או בעל עסק במרחב יודע שאין כמעט אחד שלא משלם דמי חסות, גם אם לא מדובר באיומים מפורשים, שלא מבין את ההשלכות. מאז, הפכה תופעת הפרוטקשן למשימות של סנ"צ דורון - וזו לא הבעיה היחידה: כנופיות הפשע בפזורה הבדואית, הגניבות מהבסיסים מהצבאיים והמאמץ לגייס שוטרים בדואים כדי להתמודד עם האוכלוסייה.

"פרוטקשן הוא כל דבר שמונע מבעל עסק את זכות הבחירה החופשית אם להציב שומר או לא מבלי לחשוש", אומר דורון בריאיון מיוחד לוואלה!. לדברי מפקד הימ"ר לא רק דמי שמירה הם פרוטקשן. "לעיתים הם כופים להעסיק אותם באתרים רבים, הם יהיו הפועלים, זה גם פרוטקשן", הוא מסביר.

סנ"צ יוסי דורון, מפקד  ימ"ר נגב של המשטרה, 13 בספטמבר 2023. אבי רוקח
מפקד ימ"ר נגב סגן ניצב יוסי דורון/אבי רוקח

התופעה אינה חלה רק על קבלנים או בעלי עסקים והיא לא זרה רק לאזור הנגב. "גם אנשים פרטיים שבונים בתים פרטיים צריכים להוציא כסף כי הם דורשים דמי שמירה. זאת סחיטה. זאת תופעה רחבה, אבל לא רק בנגב אלא בכל מקום בארץ. יש כנופיות מהפזורה הבדואית שפועלות בכל מקום בארץ ובכל שיטה".

רבים מהקבלנים בדרום לא ששים להתלונן למשטרה, אך דורון הכניס לימ"ר דרך פעולה נוספת: סיור באתרי בנייה. הוא נפגש עם קבלנים ובעלי עסקים ומבקש שישתפו פעולה, אפילו רק במידע ולא בהגשת תלונה רשמית. גם הוא יודע שלמרות ההצלחות האחרונות, מדובר בעבודת נמלים והדרך עוד ארוכה כדי למגר את התופעה. בריאיון הוא קורא לנסחטים שלא לחשוש. "אנחנו לקחנו על עצמנו לפנות אל הקבלנים ולעיתים אנחנו נתקלים בחוסר שיתוף פעולה שנובע מחשש שאין לו ביסוס. אם קבלן או בעל עסק מאוים, זה באחריותי לטפל בתופעה. עד היום, כל מי שהתלונן הוביל להרשעות ועונשי מאסר אנחנו לא מכירים מקרים שלאחר שטיפלנו, הפרוטקשן חזר. אנחנו לא נעזוב ולא ננטוש את המתלוננים. הם חייבים לסמוך עלינו ולהתלונן כי יש פיצוח", מפציר סנ"צ דורון אבל גם שומר על אופטימיות. "יש גל של התעוררות ורואים יותר פניות למשטרה. המלחמה בפרוטקשן היא לא רק של המשטרה. היא צריכה לכלול את כל רשויות החוק והרשויות האזרחיות - וזה יביא תוצאות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשק ורימוני רסס שנתפסו בחצר גן ילדים ביישוב שגב שלום. דוברות משטרת ישראל
נשק ורימוני רסס בגן ילדים בנגב/דוברות משטרת ישראל

במחוז הדרום של המשטרה קיימות תוכניות עבודה מסודרת שקבע מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, בחיזוק תחנות המשטרה בעיקר בחברה הבדואית ובבאר שבע באמצעות מאות לוחמי משטרה ומג"ב שפועלים למען הביטחון האישי של האזרחים. בנוסף, המשטרה מנהלת מלחמה עיקשת נגד משפחות הפשע וסכסוכי הדמים. לצד הפעילויות המבצעיות המגוונות שמבצע מפקד מרחב נגב בפיקודו של תנ"צ נחשון נגלר ישנה תוכנית מסודרת לשימור וגיוס ההון האנושי שהוא המרכיב החשוב ביותר במשטרת ישראל.

בקרוב יכריזו במחוז הדרומי על אחת מהכנופיות בפזורה כארגון פשע כפי שנחשף בוואלה!. מדובר בעבודה מאומצת של ימ"ר נגב. בעוד השמות המוכרים מעולם הפשע עובדים בלכיש, בנגב מטפלת המשטרה בעשרות כנופיות שקשה מאוד לפצח ולהיכנס אל תוך העולם העברייני. "חלק מהכנופיות בנגב מתעסקות רק בפרוטקשן, יש כנופיות בנגב שמתעסקות באמל"ח, יש כנופיות בפזורה שמתעסקות בהברחות מהגבול. הן מחלקות את העבודה. כנופיה מבריחה ונותנת לכנופיית פשע אחרת למכור. יש ביניהם שיתופי פעולה. אנחנו רואים שכנופיות התמקצעו בכל תחום".

שב״כ עצר את החשודים בגניבת התחמושת מבסיס צאלים אמש; כלל התחמושת שנגנבה הוסגרה במסגרת חקירת החשודים בשב"כ 07 ביוני 2023. דוברות שב"כ, אתר רשמי
תחמושת שנגנבה מבסיס צאלים/אתר רשמי, דוברות שב"כ

בשנים האחרונות רואים יותר ויותר גניבות של נשק ותחמושות מבסיסי צה"ל בדרום. מפקד הימר מספר לראשונה כי פקודיו מנעו בשנה האחרונה כמה מקרים של גניבות של נשק ותחמושת. "זו פגיעה בביטחון המדינה משום שהנשק יכול להגיע למטרות פליליות וגם לפיגועים. הם מזהים נקודה חלשה מבחינת אבטחה ומנצלים אותה", מסביר הקצין הבכיר, אך מבהיר: "אנחנו מפיקים לקחים עם צה"ל. משקיעים בפן המודיעיני יחד עם הצבא. היו לנו כמה מקרים של סיכול נשק מבסיסים בשנה האחרונה. הבאנו מידע מדויק, תגברנו אבטחה ודאגנו שהצבא יתגבר את השמירה".

סנ"צ יוסי דורון, מפקד  ימ"ר נגב של המשטרה, 13 בספטמבר 2023. אבי רוקח
סנ"צ יוסי דורון, מפקד ימ"ר נגב של המשטרה, 13 בספטמבר 2023/אבי רוקח

מבחינת מפקד הימ"ר, גיוס למשטרה של האוכלוסיה המקומית הוא פרט קריטי להצלחת מיגור תופעות הפשיעה בנגב. "המלחמה בפשיעה והגיוס למשטרה הן חלק מהציונות. אנחנו עושים מאמצים כבירים כדי לגייס שוטרים מהמגזר הבדואי ולצערי הרב יש מיעוט של שוטרים מהמגזר. רק כך ננצח", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully