וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלינץ' בפתח תקווה הוכיח מה שיודעים מזמן - ההסברה והחינוך כשלו

ד"ר אילן רבינוביץ'

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 14:02

הורי הנערים מסרטוני הזוועה האלימים לא באמת הופתעו מהתנהגות ילדיהם וזה לא נפל עליהם כרעם ביום בהיר. זה תהליך מובנה, שורשי וארוך שמחייב זמן לחשבון נפש לאומי מההורים, דרך מערכת החינוך ועד למשרדי הממשלה. ענישה ללא טיפול משקם רק תחריף התנהגות הרסנית בעתיד. דעה

ללא רחמים: בני נוער מכים באכזריות ילד בפתח תקווה/מערכת וואלה!

קשה להתחמק מלצפות ברשתות החברתיות בסרטון נוראי, בסגנון התפוז המכני, שבו נראה לינץ' של חבורת נערים בנער אחר בגינה ציבורית בפתח תקווה. שוטרי מחוז מרכז הצליחו לאתר ולעצור שמונה נערים תושבי העיר בחשד למעורבות בסדרת אירועי אלימות חמורים בין שתי קבוצות נערים. בסרטון נראים כמה נערים בני 17-15 תוקפים באלימות קשה נער אחר, בן 14, בגינה ציבורית בפתח תקווה, מכים אותו בידיהם, בבעיטות, במקלות ובשוקר.

בסרטון שואל אחד מהתוקפים את הנער בצעקות: "עליי אתה פותח? אמרת להם את הכתובת שלי?". בזמן שהנערים מכים את הקורבן בפניו וביתר חלקי גופו באגרופים, בעיטות, מקלות ומכשיר שוקר הם דורשים ממנו למסור להם את כתובת מגוריו של נער אחר כנראה, מקללים אותו ופוקדים עליו: "תגיד שאתה שרמוטה, תגיד שאתה זונה, רד על הרצפה". כל זאת כשהנער מתחנן כי יניחו לו ואף נשמע אומר להם: "אמא שלי מאושפזת בבית חולים". בשלב הזה מבחין אחד הנערים כי הכול מוקלט ומבקש לעצור את ההקלטה. בחקירה התברר שצולם סרטון קודם שבו הנער בן ה-14 שהותקף לקח חלק בתקיפה אחרת שבו אוים נער אחר עם אקדח איירסופט.

בווידאו: שוטרים עצרו ארבע נערים בחשד למעורבות באלימות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בתי הספר בפתח תקווה יעסקו בנושא היום ומחר במטרה להבהיר כי אלימות לא תהיה בבית ספרנו ועירנו. ראש העיר הודיע כי הרשויות תמשכנה להשקיע בתוכניות חינוכיות, בהסברה, בפרויקט "עיר ללא אלימות", בהוספת עוד סיירות ביטחון עירוניות, בהתקנת מצלמות ובכל מה שידרש כדי למגר את התופעה הרעה הזו. פעולות שעד כה לא נשאו פרי לאור ההתרחשויות המתועדות. אמו של אחד המכים התראיינה תוך חיסיון באומרה "שלא גידלה את בנה לאלימות, לא יודעת מאיפה זה נחת? התחושות קשות והוא מתחרט מאוד".

בספרות המקצועית הפסיכאטרית ובתנ"ך ההפרעות, DSM 5 נמצאת הפרעת התנהגות CONDUCT , שהיא למעשה אבן הדרך בהיווצרות אישיות העבריין הבוגר: הפרעת אישיות אנטיסוציאלית או הפסיכופט בפי העם. עד 40% מהנערים שתועדו יהפכו עבריינים על פי הספרות המקצועית.

אישיות האדם היא נגזרת של גנים שירש ושל יחסים מוקדמים עם סביבתו הקרובה, בית גידולו והוריו. אצל הנערים הללו אופיינית חוסר אמפתיה לזולת. למעשה יש להם אמפתיה רק לעצמם. הסובבים אותם הם כלי לשרת את מהוויהם. אין דין ואין דיין, איש הישר בעיניו יעשה. אין סופר אגו עם חוקים וסייגים פנימיים. האגו הוא רק בשירות דחפי ההיד.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בווידאו: עו"ד אורן ששון-מייצג את אחד מהחשודים באירועי האלימות בין הנערים בפ"ת/ארז הראל

הם יהיו הבריונים שיטילו מורא ופחד על החלשים פיזית מהם. הם לא יבחלו משימוש בכלי נשק כדוגמת בקבוק שבור, אקדח, סכין, שוקר, לבנה או מחבט. אכזריות פיזית כלפי בני אנוש וחיות תהיינה לחם חוקם. הם יגזלו, יגנבו, ינצלו מינית קורבנות חלשים. גם הרס רכוש הציבור וונדליזם לא יהיה נפקד בלקסיקון. השקר יהיה שגור על לשונם כדי לרמות ולמלט נפשם מלתת את הדין. הם יברחו מבית הספר, יחמקו בלילות מבתי ההורים וימצאו חברים דוברי שפתם.

מרביתם אובחנו בילדותם כלוקים מהפרעת התרסה והתנגדותOPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER-המתאפיינת באי ציות להורים, התנגדות לסמכות וזעם שאינם תואמים את הגיל ומאוד מוקצנים עד חציית סף ופגיעה תפקודית (בגיל שנתיים ובגיל ההתבגרות הם חלק טבעי מהתפתחות אך בשנים באמצע הם יכולים לרמוז על פתולוגיה מתהווה). ההפרעה שתכלול מצב רוח כועס ורגזני, וכחנות כרונית ומתמדת תוך עימותים תכופים הגורמים סבל לסביבה. הם יהיו נקמניים וזדוניים, לא יצייתו לחוקים, יעצבנו בכוונה מתוך יצר סדיסטי, יאשימו אחרים בהתנהגותם. קהות לב בשנים הללו היא מסלול ישיר לפסיכופתיה עתידית.

כאשר סימפטומים מופיעים לפני גיל עשר, הפרוגנוזה להיווצרות הפסיכופט הבוגר עולה. הם לא ירגישו חרטה או אשמה. נקיפות מצפון - לא בבית ספרם. כאמור, לסביבה המשפחתית והחברתית יש אלמנט מכריע בהווצרות ההפרעה. הורים שאינם טובים דיים. שכיחה פסיכופתולוגיה של אחד ההורים, משמעת הורית חריפה אך לא עקבית, מצב סוציואקונומי נמוך, ענישה גופנית והתעללות פיזית יכולה לגרום לתוקפנות נרכשת וחסרת שליטה .

ההורים לא באמת הופתעו מהתנהגות ילדיהם. לא נפל עליהם כרעם ביום בהיר. לא מדובר בבני טובים שמעדו אלא בתהליך מובנה, שורשי וארוך. הכתובת הייתה על הקיר כל הזמן. הסרט שהופץ גורם להתייחס למה שכולם ידעו מזמן: ההסברה והחינוך כשלו. התוצאות ניבטות אלינו מהמסך.

ערב ראש השנה זה זמן לחשבון נפש לאומי: להורים, המחנכים, היועצים, מערכת החינוך כולה, מהרשות המקומית ועד למשרדי הממשלה. הסברה כושלת ולא מספקת. כנופיות נערים עבריינים תחת אף המשטרה. זו אולי בעיה בסדרי עדיפויות של ממשלות ישראל, שמחויבות לשים את החינוך בראש מהווייהם.

הטיפול בהפרעת conduct הוא משמעותי וחיוני לאדם ולחברה. זה יכלול מנגנון ביו-פסיכו-סוציאלי, שבו ישולבו טיפול פסיכופרמקולוגי של תרופות מאזנות, מעלות סף גירוי והתפרצויות, מעניקות בופר מפני אלימות תוך התאמה של תפירת חייט אישית, עם טיפול פסיכולוגי אינדבדואלי ארוך טווח על בסיס שבועי, חובה הדרכת הורים אינטנסיבית וטיפול משפחתי. לעיתים מתחייבת העברת הנער לסביבה חדשה. ענישה ללא טיפול משקם רק תחריף התנהגות הרסנית בעתיד.

הכותב הוא הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully