וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט מתחייב בקולו: אכבד את פסיקת בג"ץ

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 13:07

שר הביטחון נשאל בפתח ישיבת הממשלה אם יקיים את החלטת העליון בנוגע לביטול עילת הסבירות והשיב בחיוב. גם השרים גילה גמליאל ומשה ארבל התחייבו לכבד את פסיקת בג"ץ: "יש שופטים בירושלים". לעומתם, השר קרעי השיב: "תשאלו את בג"ץ אם הם מתכוונים לכבד את הדמוקרטיה"

בווידאו: גלנט: "מתחייב לכבד את פסיקת בג"ץ"/רוני כנפו

יומיים לפני הדיון בבג"ץ בנוגע לעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, שרים בממשלה התחייבו היום (ראשון) לכבד את פסיקת העליון. שר הביטחון יואב גלנט הצהיר על כך בפתח ישיבת הממשלה, וכך גם שרת המודיעין גילה גמליאל. שר הפנים והבריאות משה ארבל (ש"ס) ענה כשנשאל על כיבוד פסיקת בג"ץ: "יש שופטים בירושלים. כן, במפורש נכבד את פסיקת בג"ץ".

לעומתם, שר התקשורת שלמה קרעי לא הצהיר על התחייבות לכבד את פסיקת בג"ץ. "מציע לכם ללכת לבג"ץ לשאול אותם אם הם מתכוונים לכבד את הדמוקרטיה במדינת ישראל. זאת השאלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח דבריו בישיבת הממשלה: "מקווה שהשנה באמת תהיה מתוקה ומאוחדת ככל שניתן להשיג - ואנחנו רוצים בזה". לאחר מכן תקף את המפגינים, ראשי המחאה והאופוזיציה: "אנחנו עושים מאמצים אדירים להרגעת הרוחות בניסיון להגיה להסכמה ציבורית רחבה ככל האפשר בנוגע לרפורמה המשפטית. לכן לא יכול להשלים עם קריאות ההסתה כשפעילה מובילה קוראת לשרים נאצים ופעיל בולט שכתב לשרה את גרועה מהנאצים. בהפגנת השמאל אמש במודיעין קראו למותי ולמות רעייתי. עד עכשיו אף אחד ממנהיגי האופוזיציה לא ראה לנכון לגנות את הדברים החמורים האלה. קורא להם להצטרף אלינו להרגעת הרוחות בעם".

יואב גלנט בישיבת הממשלה 10 בספטמבר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
גלנט מחוץ לישיבת הממשלה, היום/פלאש 90, חיים גולדברג

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בירך את השרים שהתחייבו לכבד את פסיקת בג"ץ וכתב: "השרים גמליאל, גלנט וארבל אומרים הבוקר את המובן מאליו, אך לצערי הגענו לימים בהם אמירה כזו נחוצה וחשובה כל כך. אני מברך על עמדתם האמיצה בימים טרופים אלו וקורא לכל חברי וחברות הקואליציה להשמיע קול שפוי, חד וברור - חובה לכבד פסיקה של בג"ץ ולמנוע משבר חוקתי מסוכן".

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך את השרים "על ההתייצבות החד משמעית לצד שלטון החוק. לא ייאמן שיש בכלל דיון אם הממשלה תציית או לא תציית לפסיקת בג"ץ".

גלנט כבר הצהיר בעבר שיש לקיים את כל פסיקות בג"ץ. לעומתו, בליכוד לא התחייבו מפורשות לכבד את הפסיקה, במקרה ששופטי בג"ץ יקבעו שיש לבטל את התיקון לחוק ביטול עילת הסבירות. בשבוע שעבר מסר יו"ר הכנסת אוחנה הצהרה בה הזהיר את שופטי העליון: "דבר אחד אני יודע לומר: הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה".

גם נתניהו עצמו לא התחייב לכבד את הפסיקה. בראיונות לתקשורת האמריקנית לפני כחודש הוא נשאל על כך כמה פעמים, אך סירב להשיב. "מקווה שלא נגיע למצב הזה", אמר בריאיון ל-CNN.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 10 בספטמבר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
"בהפגנת השמאל קראו למותי". נתניהו, היום/פלאש 90, חיים גולדברג
משה ארבל בישיבת הממשלה 10 בספטמבר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
"יש שופטים בירושלים". השר ארבל, היום/פלאש 90, חיים גולדברג

ח"כ טלי גוטליב (ליכוד) יצאה נגד שרי הממשלה שהתחייבו לציית לפסיקת בג"ץ: "שרי הממשלה אולי פשוט תשתחוו לשופטי בג"ץ? לאותם שופטים ששכחו מזמן את חובתם לכבד את הממשלה והכנסת. במקום לקשקש על 'לכבד את פסק הדין' אולי תבינו שפסק דין שמתערב בחוק יסוד הוא לא רק בטל מעיקרו גם אין לו שום משמעות אופרטיבית. אז די להנהן ולהתרפס".

גוטליב הייתה הראשונה מהליכוד שהבהירה במפורש כי אין לציית לפסיקת בג"ץ. "אם בג"ץ אומר לי לעמוד על רגל אחת, ומתעקש שיש לו סמכות להורות לי לעמוד על רגל אחת, אני מבהירה לו שאין לו סמכות - גם הוא יקרא לזה פסק דין", כתבה גוטליב בשבוע שעבר ב-X (לשעבר טוויטר), לקראת הדיון שייערך בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות.

עד כה חברי הליכוד והקואליציה נמנעו מאמירה מפורשת כזאת ולרוב הבהירו כי "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד" וכי "כל סטיה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully