וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הדיונים בבג"ץ - יו"ר הכנסת הזהיר: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה"

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 19:05

ברקע הדיון הצפוי בבג"ץ על העתירות נגד ביטול עילת הסבירות מסר יו"ר הכנסת הצהרה ובה הזהיר: "הרשות השופטת עלולה חלילה לחצות גבול שטרם נחצה - ביטול חוק יסוד". בנוסף, קרא אוחנה לבית המשפט העליון: "הכירו במגבלות הכוח שלכם, שבדמוקרטיה אף רשות היא לא כל יכולה"

אוחנה לא מתחייב לקבל את פסיקת בג"ץ: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה"/ערוץ הכנסת

ברקע הדיון הצפוי בבג"ץ בשבוע הבא על העתירות נגד ביטול עילת הסבירות והחשש מפני משבר חוקתי - יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, סיפק הצהרה לתקשורת, ובה אמר: "ערב השנה החדשה מדינת ישראל נמצאת על סף פרשת דרכים. הצורך לאזן בין הרשויות מתחדד יותר מתמיד. גם הגבול האחד שטרם נחצה עד כה והוא ביטול של חוקי יסוד על ידי רשות השופטת עלול חלילה להיחצות. הערב אני מבקש להציב תמרור עצור".

"כעת אנו ניצבים בפני צומת חדש ומסוכן שעלול לדרדר אותנו לתהום - כאשר בזמן הקרוב בת המשפט העליון יקיים דיונים בשאלת תוקפם של חוקי היסוד. ישראל היא דמוקרטית, בדמוקרטיה הריבון הוא העם. במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון שהוא העם ואת בחירותיו. אין ולא יכולה להיות מחלוקת האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול חוקי יסוד. התשובה היא לא מוחלט. הסמכות המכוננת נתונה לכנסת המייצגת את כל העם, ולה בלבד. כך היה מקובל על בתי המשפט לאורך שנים", הוסיף ח"כ אוחנה.

אוחנה התייחס לחוקי הרפורמה שהקואליציה העבירה וטען כי "החוקים שעברו בכנסת הנוכחית לא עברו במחטף באישון לילה אלא לאחר דיון ציבורי משמעותי ועמוק שהתקיים בכנסת ומחוצה לה. אם חושב בית המשפט כי אין לחוקי יסוד מעמד מיוחד ובכוחו לבטלם או לשנותם, שינוי כלשהו, לרבות מועד כניסתם לתוקף - הרי כל החוקים שחוקקו מכוח חוקי יסוד בטלים ומבוטלים".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בהצהרה מיוחדת לתקשורת, משכן הכנסת, ירושלים. 6 בספטמבר 2023. יואב דודקביץ, TPS
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בהצהרה מיוחדת לתקשורת, משכן הכנסת, ירושלים. 6 בספטמבר 2023/TPS, יואב דודקביץ

"אני ער לכך שבקרב חלק גדול בציבור ישנם גם חששות ופחדים. גם אם אינני שותף לפחדים הללו, אינני יכול לבטל אותם או את האוחזים בהם כלאחר יד - אבל המענה לחששות האלה לא יכול להיות להפיכתה של ישראל מדינה שבה הבחירות אינן משנות. מערכת המשפט חשובה ויקרה לי. רוב חיי הבוגרים הייתי חלק ממנה. אין שום מחלוקת על חשיבות מערכת המשפט חזקה ועצמאית ואמון הציבור בה. המחלוקת היא על תפקידה של מערכת המשפט ביחס למערכות אחרות".

יו"ר הכנסת בירך בנוסף על ההצעה לפשרה ששיגר אמש ראש הממשלה: "אני מברך על כל שיח שמכוון להסכמות והבנות, גם בכנסת וגם מחוצה לה. חרף המשמעות הברורה שאף צד לא יקבל את כל מבוקשו . אני מפציר בנבחרי הציבור לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן במאמצים הללו. גם אם המגעים לא יצליחו משלל סיבות, ובעיקרן פוליטיות, הדבר אינו מעמיד לבית המשפט לקבל הכרעה במקום נבחרי הציבור. מצב דברים זה יוביל לאירוע חסר תקדים במדינה דמוקרטית. עצם האפשרות שלו עלולה לסכל כל סיכוי להגעה להסכמות רחבות".

בסיום דבריו, אוחנה הזהיר: "דבר אחד אני יודע לומר: הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אני לא עומד כאן כחבר מפלגה או כחבר קואליציה אלא מתוקף תפקידי כיו"ר הכנסת ומתוקף תפקידי זה אני מציע לבית המשפט הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, הכירו בכך שבדמוקרטיה אף רשות היא לא כל יכולה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, 18 
בפברואר 2018
יריב לוין בראיון באולפן וואלה 24 ביולי 2022. הארץ, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, 18 בפברואר 2018 יריב לוין בראיון באולפן וואלה 24 ביולי 2022/עיבוד תמונה, הארץ, ראובן קסטרו

לוין: "נאום אמיץ"; כוח קפלן: "מופע אימים" | התגובות לנאום

שר המשפטים, יריב לוין, שמוביל את החקיקה המשפטית, גיבה את דבריו של אוחנה: "אני מברך את יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".

מנגד, מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה לדבריו כי "מי שאומר שרוצה להגיע להסכמות שישמרו על שלטון החוק בבוקר - לא יכול לאיים לפרק אותו בערב. האמירה של יו"ר הכנסת שלא יקבל פסיקת בית משפט "בהכנעה", היא מבוא לאנרכיה. נתניהו חייב להתנער ממנה, אחרת מדינת ישראל תגלוש למדרון מסוכן".

ח"כ גדעון סער הגיב לאיום ששיגר אוחנה: "‏מי שמאיים שלא לכבד פסקי דין של בית המשפט - מאיים בעיקר על עצמו. כי שלטון שלא יכבד פסקי דין - יאבד את הלגיטימיות שלו עצמו".

גם בכוח קפלן תקפו: "צפינו ביו"ר כנסת שמדיח את הפרלמנט לעבריינות. מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה. אוחנה, במופע אימים שמזכיר את נתניהו על מדרגות בית המשפט, מנסה כעת לפנות באיומים את הדרך לD-9 של נתניהו ולוין. נזכיר גם כעת לאוחנה, שאת זכויותיו ומשפחתו קיבל מבג"צ, שבמדינה דמוקרטית ישנה הפרדת רשויות שבה הפרלמנט והממשלה מצייתים לפסיקות בית המשפט ומי שאינם מצייתים הם עבריינים".

במטה המאבק "חופשי בארצנו" מסרו: "הדמוקרטיה לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אתם לא מפחידים אותנו. הצהרתו העבריינית של אמיר אוחנה לא מותירה מקום לספק: ראשי המאפייה שלחו את אחד החיילים לאיים על בית המשפט לקראת הדיונים בבג"ץ. נתניהו, לוין, אוחנה, בן גביר ושאר מחריבי הארץ - אתם לא מפחידים אותנו".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות במהלך דיון בבית המשפט בעתירות נגד חוק הנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית המשפט העליון בירושלים. יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות במהלך דיון בבית המשפט בעתירות נגד חוק הנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית המשפט העליון בירושלים/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/ פלאש 90

ביום שלישי הקרוב, בג"ץ ידון בעתירות לביטול עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 שופטים - בפעם הראשונה בהיסטוריה. מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שצפויה לפרוש באוקטובר. יש לחיות שלושה חודשים להצטרף לכתיבת פסק הדין שצפוי להיות האחרון שלה. ההחלטה לשבץ הרכב מלא לדיון מגיעה בשל העובדה כי מדובר בביטול עילה שבג"ץ עצמו עושה בה שימוש.

בתחילת השבוע, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הגישה לבג"ץ את עמדתה לעתירה שהוגשה נגד ביטול עילת הסבירות, וקבעה כי יש לפסול את התיקון לחוק היסוד שביטל את עילת הסבירות.

בהרב מיארה טענה בתשובתה לבית המשפט כי "התיקון נועל את שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה, שנפגעו מכך שהממשלה או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני, בכל הקשר שהוא". כמו כן, היועצת מסרה כי "מדובר במצב חריג שבחריגים שבו התיקון פוגע פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי", וכי "אין מנוס מלהכריז על בטלותו".

לדברי היועמ"שית, "לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד לפרט ולציבור, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת".

בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו שיגר אמש ליו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הצעה לחזור למשא ומתן לפשרה בנוגע לחקיקה המשפטית - זאת ברקע המתווה שגיבש עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ויצר סערה במערכת הפוליטית כשחלקים ממנו פורסמו.

"יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. היום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת - הוא רוצה שנגיע להסכמות", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט - לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

אולם בני גנץ לא קנה את הצעתו של נתניהו וכינה אותה ספין. בהצהרה שנתן לתקשורת, אמר: "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל - איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו".

"לצערי הרב, כפי שהערכנו - אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם מי לדבר בעת הזו", אמר גנץ והוסיף כי "רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות", פקפק גנץ בכנות הצעתו של ראש הממשלה, והתנה את המשך ההידברות בתמיכה קואליציונית: "אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה - אנחנו נהיה שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully