וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נפגש עם ארדואן: לא נחזור להסכם יצוא החיטה עד שדרישותינו ייענו

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 12:03

נשיא רוסיה אירח את עמיתו הטורקי בסוצ'י, ודן עמו במלחמה באוקראינה ובהחלטתה של מוסקבה לפרוש מהסכם התבואה בים השחור. פוטין האשים את המערב, ארדואן נשמע אופטימי: "מאמינים שנגיע בטווח הקצר לפתרון"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נפגשים בסוצ'י, 05.09.23/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (שני) לאחר פגישתו עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי מוסקבה לא תשוב להסכם יצוא החיטה מהים השחור - עד שהמערב יעמוד בהתחייבויותיו כלפיה. ארדואן, שנפגש עם פוטין בסוצ'י שלחופי הים השחור, דווקא הביע תקווה שניתן יהיה לחזור בקרוב להסכם שממנו פרשה רוסיה ביולי.

ארדואן והאו"ם תיווכו בשנה שעברה בין אוקראינה לבין רוסיה, וגיבשו הסכם שאפשר לספינות להגיע ולצאת בבטחה מנמלי אוקראינה שלחופי הים השחור. יצוא התבואה מאוקראינה הוא קריטי עבור שרשרת אספקת המזון העולמית, במיוחד באפריקה, המזרח התיכון ואסיה.

אוקראינה ורוסיה הן ספקיות מרכזיות של חיטה ושל מוצרי יסוד אחרים שעליהם מתבססות מדינות מתפתחות. רוסיה פרשה מההסכם ביולי, שנה אחרי שגובש, בשל תלונות על כך שמוצרי מזון ודשנים המופקים בשטחה נתקלים במכשולים המקשים על היצוא שלהם. מאז, היא תוקפת ללא הפסקה נמלים ותשתיות באוקראינה, כולל לאורך נהר הדנובה.

ארדואן, שהצליח בעבר לשכנע את פוטין להאריך את ההסכם, אמר כי טורקיה והאו"ם מנסים לגרום לו לשוב אליו. "מבחינתה של טורקיה, אנחנו מאמינים שנגיע בטווח הקצר לפתרון שיעמוד בציפיות", אמר ארדואן אחרי פגישתו הראשונה עם פוטין השנה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בסוצ'י, רוסיה, 4 בספטמבר 2023. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בסוצ'י, רוסיה, 4 בספטמבר 2023/רויטרס

ארדואן, ששמר על יחסים קרובים פוטין חרף המלחמה והסנקציות שהטילו שותפותיו לנאט"ו, אמר כי הדרישות רוסיה ידועות היטב וכי יש להסיר את המכשולים בפניהן. הוא הוסיף כי טורקיה והאו"ם מגבשים שורת המלצות חדשות שתקל על החששות של רוסיה.

פוטין אמר כי רוסיה תוכל לשוב להסכם החיטה אם המערב ימלא את ההסכם המקביל שנחתם אז שנועד לאפשר את היצוא של המזון והדשנים מארצו לשווקים העולמיים. "אנחנו נהיה מוכנים לשקול את האפשרות של חידוש הסכם החיטה ואמרתי לנשיא לגבי זה היום - אנחנו זאת ברגע שכל ההסכמים להסרת ההגבלות על יצוא מוצרי החקלאות הרוסיים ייושמו במלואם", הדגיש נשיא רוסיה.

הוא דחה את ההאשמות של המערב ביצירת משבר מזון עולמי ואמר כי המחירים לא עלו לאחר פרישה של רוסיה מההסכם. "אין מחסור פיזי במזון", טען פוטין, שהבטיח מאז הפרישה מההסכם לספק בחינם חיטה למדינות באפריקה.

אף שמוצרי המזון והדשנים החקלאיים של רוסיה אינם נתונים לסנקציות מערביות ולמרות שנת שיא ביצוא חיטה שרשמה מוסקבה אשתקד, מוסקבה ויצואני מוצרי החקלאות טוענים כי ההגבלות על תשלומים, לוגיסטיקה וביטוח מקשים על המשלוחים.

"המערב ממשיך לחסום את אספקת התבואה והדשנים מהפדרציה הרוסית לשוקי העולם", אמר פוטין, שטען כי המערב "רימה" את רוסיה בנוגע לעסקה מכיוון שהמדינות העשירות קיבלו יותר מ-70% מהתבואה המיוצאת במסגרת ההסכם. פוטין אמר כי רוסיה מצפה לקציר תבואה של 130 מיליון טונות השנה, שמתוכן ניתן יהיה לייצא 60 מיליון טונות.

עוד בוואלה!

בעיצומה של מתקפת הנגד: זלנסקי מחליף את שר ההגנה

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בסוצ'י, 4 בספטמבר 2023. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בסוצ'י, 4 בספטמבר 2023/רויטרס

פוטין אמר כי תוכנית לספק עד מיליון טונות של תבואה רוסית לטורקיה במחירים מוזלים לעיבוד הבא במפעלים טורקיים ולמשלוח למדינות הזקוקות ביותר אינה חלופה לעסקת התבואה. הוא גם אמר כי רוסיה קרובה לעסקה עם שש מדינות אפריקניות על תוכנית לספק לכל אחת מהן 50 אלף טונות של תבואה, ללא תשלום. מדובר בבורקינה פאסו, זימבבואה, מאלי, סומליה, הרפובליקה המרכז אפריקאית ואריתריאה.

במקביל, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר היום כי שלח לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב "שורה של הצעות קונקרטיות" שמטרתן להחיות את העסקה.

רוסיה ואוקראינה הן שתיים מהיצרניות החקלאיות המרכזיות בעולם, ושחקניות מרכזיות בשוקי החיטה, השעורה, התירס, שמן קנולה, זרעי החמניות ושמן החמניות. אחת הדרישות המרכזיות של מוסקבה היא לחבר מחדש את הבנק החקלאי הרוסי למערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT. האיחוד האירופי ניתק אותה ביוני 2022 כחלק מסנקציות גורפות שהוטלו עליה בתגובה לפלישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully