וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין שפיקד על ההפגנה שיצאה משליטה בת"א לוואלה!: "היה מידע ונערכנו, המפגינים היו באמוק"

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 23:17

מפקד מרחב איילון חיים בובליל פיקד בהפגנה האלימה של מבקשי מקלט מאריתריאה. בריאיון לוואלה! הוא מבהיר כי המודיעין היה ידוע והשוטרים, שעשרות מהם נפצעו, נערכו כראוי, אך האלימות הייתה חריגה מהצפוי. ויש לו ביקורת כלפי משרדי הממשלה: "יש סוגיות שביקשנו ולא טיפלו"

תיעוד מהומות מבקשי המקלט מאריתריאה, מסעדת בכור את שושי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

יותר מ-170 בני אדם נפצעו במהומות האלימות שהתרחשו אתמול (שבת) בין תומכי המשטר באריתריאה למתנגדים לו. בין הפצועים ישנם עשרות שוטרים וביקורת רבה הושמעה נגד המשטרה על כך שהכתובת הייתה על הקיר וכי לא נשמעו שם לאזהרות הקהילה שצפויה אלימות רבה.

מפקד מרחב איילון, תת-ניצב חיים בובליל, פיקד על האירוע. בריאיון היום לוואלה! מבהיר בובליל כי בניגוד לטענות, המודיעין היה ידוע למשטרה וכי היא נערכה כראוי. "אני שומע מאתמול את הטענות האלו ואני חושב שעושים עוול למשטרה", אומר תנ"צ בובליל. "כל המודיעין היה אצלנו, גם לגבי הכוונה שלהם להיות אלימים אחד כלפי השני, גם לגבי ההגעה שלהם, גם לגבי הכמויות של המפגינים. כל המכתבים היו אצלי, יש לי רכז מודיעין דובר אריתריאית שדיבר עם הכמרים והארגונים יום יום. עשיתי את כל ימי העצמאות של האריתריאים במהלך השנים. נתתי רישיון וקבענו שהמפגינים יעמדו בגינת הרציפים, כ-300 מטר מהקבוצה השנייה, אבל המפגינים לא עמדו בשום תנאי".

מפקד מרחב איילון חיים בובליל. דוברות משטרת ישראל
מפקד מרחב איילון תנ"צ חיים בובליל/דוברות משטרת ישראל

בובליל מתאר כיצד החלה האלימות. "הם הגיעו כבר בשש בבוקר ומשבע וחצי עד עשר וחצי היה זמן הפריצה. השוטרים שלי החזיקו את הגדרות מסביב למועדון וחטפו אבנים. להגיד שהמשטרה לא הייתה ערוכה? הגעתי להפגנה מראש עם סדר גודל של 200 שוטרים השוטרים כבר היו עם ציוד גז, עם ציוד הלם, עם ציוד מיגון, עם כל הציוד הנדרש", הוא מסביר בתקיפות.

מפקד המרחב אומר גם כי "אנשי המודיעין שלי אמרו שגם אם הם לא יעשו את האירוע, נמצא את עצמנו באירוע שיתקיים באיזה מועדון צדדי ונהיה הרבה פחות טובים. אני משרת במשטרה יותר מ-25 שנה ושירתתי בהפרות סדר הכי קשות בדרום ובמזרח ירושלים. מה שהיה אתמול זה אמוק. מה שהשוטרים ראו אתמול בעיניים זה אמוק שלא נתקלים בו בשום מקום. ביקרתי שוטר שהוציאו לו ראש של גזייה מברזל מהראש שלו. הוא מאושפז עם בצקת במוח. שום דבר לע עצר את המפגינים".

בובליל לא מתחרט על קבלת ההחלטות שלו והבהיר בריאיון לוואלה כי היה מקבל את אותן החלטות שוב. "עצם זה שנערכנו כבר מראש עם הציוד לפיזור הפגנות וביצענו גם 52 מעצרים וזה מעיד כמה המשטרה הייתה נחושה. אין נוסחה מתמטית לטיפול באירועים מהסוג הזה", הוא אומר.

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הנזק שנגרם לחנויות אתמול בתל אביב/אתר רשמי, דוברות המשטרה

במחלקה לחקירות שוטרים הודיעו כי יפתחו בבדיקה בעקבות השימוש בירי חי. "זה דבר טבעי. גם השוטרים מבינים שזה ההליך לכל אירוע שאנחנו משתמשים בנשק", אומר בובליל. "אני חושב שגם מח"ש יגיעות למסקנה בצורה חד משמעית שלשוטרים נשקפה סכנת חיים ברורה, מיידית וממשית. עדויות השוטרים הן חד משמעויות ומגובות בסרטונים שרואים שכל שוטר שירה היה במצוקת חיים".

בעיית המסתננים ומבקשי המקלט בדרום תל אביב איננה חדשה עבור מפקד מרחב איילון. בריאיון לוואלה! הוא שולח ביקורת מרומזת כלפי מקבלי ההחלטות. "הפתרון של הזרים בדרום תל אביב לא נמצא בחצר של המשטרה", הוא מסביר. אני יודע לייצר נוכחות ובולטות אבל עצם השהייה שלו כמסתנן, כל עוד היא לא עבירה על החוק אני לא יכול לטפל בה. יש הרבה מאוד סוגיות שהמשטרה ביקשה, שלצערי לא טיפלו, כמו למשל זה שאין להם תעודת זהות אחידה ואז אני לא יכול לרשום לו דוחות והוא פשוט יכול להחליף את מספר התעודת זהות וזה מקשה עלינו באכיפה. כל עוד המדינה לא נתנה להם מעמד כזה או אחר, כל עוד המדינה החליטה שאי אפשר לגעת לו בכספי הפיקדון, כל עוד אין לי יכולת לגרש אותו אלא אם כן הוא עשה פשע חמור והם לא מפעילים את הסמכות של משרד הפנים לגרש מעורבים בפלילים, אז אני מאוד מוגבל בכלים שלי. להיות אריתריאי במדינת ישראל מבחינת המשטרה זו לא עבירה על החוק".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/פלאש 90, עומר פיכמן

בתקופה האחרונה פעלה המשטרה תחת הסמכויות שלה נגד מוקדי הפשיעה, אך לבובליל יש ביקורת כלפי מקבלי ההחלטות. "בשנה האחרונה פעלתי בתחנת שרת לסגירת רוב בתי הבושת. יש לנו את ההישגים הכי מרשימים בארץ מבחינת הטיפול בתחנות סמים. יש פה משולש שיוצר מצב בעייתי לתושבי דרום ת"א: יש לך שם שתי נקודות של חלוקת סמים שמביאים סדר גודל של אלף משתמשים ביום, עיריית תל אביב ממקמת שם את כל בתי התמחוי. אתה יכול לקבל סם, אתה יכול לקבל מרק חם, מגבת, מזרקים וקונדומים שם בחינם. אז יש לך גם סמים שאתה מקבל בחינם מהמדינה, גם בתי תמחוי, גם מקומות לישון בכל מיני פינות כאלה ואחרות וגם בסוף היצאנית מבינה שהפיתרון השיקומי שהמדינה מציעה זו בדיחה", הוא מסביר.

הוא הוסיף גם כי "בשביל להוציא את נקודות חלוקת האדולאן זה משרד הבריאות. בשביל לתת רישיונות לאנשים לחלק שם אוכל ולפתוח בתי תמחוי זה עיריית ת"א. בשביל לתת באמת מענה שיקומי לזונות, כי אני סוגר את בתי הזונות אבל היא יוצאת החוצה אז עכשיו התושבים אומרים לי 'סגרת, יפה מאוד אבל הן יוצאות החוצה.' עבירת זנות היא לא עבירה פלילית. אני לא יכול לאכוף את הזונה, רק את הסרסור. מה שאני מנסה להסביר זה שיש מעגל כולל של שילוב משרדים. אני יודע לאכוף, לשים שוטרים, לתפוס סוחרי סמים, אבל מציאת פתרונות שיקומיים, שהיא בחצר של משרדי הממשלה השונים, אין והמצב לא מתקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully