וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-100 חוקרי שואה בינלאומיים פרסמו מכתב תמיכה בדני דיין

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 11:54

ברקע ניסיון ההדחה של יו"ר יד ושם, 123 חוקרי שואה מהגדולים בעולם פרסמו מכתב פתוח לרה"מ נתניהו ולשר קיש בו קראו לשמור על המוסד "עצמאי ובלתי מפלגתי". על הכוונה להדיח את היו"ר: "כל ניסיון לחפש שליטה פוליטית ביד ושם היא איום ברור על זכרם של קורבנות השואה"

בוידאו: שושנה וויס נציגת ניצולי השואה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם/מזמור הפקות.

ברקע ניסיונות ההדחה של יו"ר יד ושם דני דיין על ידי הממשלה, 123 חוקרי שואה מהגדולים בעולם ופרופסורים בינלאומיים לחקר השואה פרסמו הלילה (ראשון) מכתב תמיכה פתוח בדיין, בו קראו לשמור על המוסד "עצמאי ובלתי מפלגתי".

בין החתומים, מומחים בעלי שם עולמי כמו פרופסור יהודה באואר, ד"ר יאן גרבובסקי ועוד.

"כחברי הקהילה הבינלאומית של חוקרי ומחנכי השואה, אנו צופים בדאגה רבה בהתקפות האחרונות של שר החינוך הישראלי על דני דיין, יו"ר יד ושם, המוסד המובול להנצחת זכרון ומחקר השואה. מאז 2021 דיין משרת את המוסד בהצטיינות רבה, המאפשר ליד ושם ומסייע לשמור ולחזק את אופיו העצמאי והבלתי מפלגתי", מסרו במכתב.

דני דיין, 28 בפברואר 2021. גרשון אלינסון, פלאש 90
"אנחנו קוראים לשר החינוך ולממשלת ישראל לוודא שיו"ר דני דיין ויד ושם יורשו להמשיך את פעולותיהם ותפקודם ללא הפרעה"/פלאש 90, גרשון אלינסון

"כיום, כשזיכרון השואה נמצא תחת לחץ מוגבר, מוסדות וממשלות שונות מעורבות בעיוות ובהכחשת השואה, עצמאות יד ושם חיונית מתמיד. כל ניסיון לחפש שליטה פוליטית ביד ושם היא איום ברור על זכרם של שישה מיליון קורבנות השואה, וקריאת תיגר על הלגיטימיות של מוסד שנהנה מיוקרה אדירה וראויה בכל העולם", הוסיפו.

"אנחנו קוראים לשר החינוך ולממשלת ישראל לוודא שיו"ר דני דיין ויד ושם יורשו להמשיך את פעולותיהם ותפקודם ללא הפרעה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא לנושא ובפוסט שהעלה בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו, כתב: "הניסיון להדיח את דני דיין הוא שפל נוסף של ממשלה שלא מנסה אפילו להיות עניינית או לעבוד בשביל האזרחים וכל עיסוקה בנקמנות ובמינוי מקורבים. פיטוריו יפגעו ביד ושם, יפגעו בזכר השואה, יפגעו בכולנו ואסור שהם יקרו".

עוד בוואלה!

ארה"ב מביעה תמיכה בדני דיין יו"ר יד ושם: "קריטי לשמר את העצמאות של המוסד הזה"

לכתבה המלאה
יד ושם. Roman Yanushevsky, ShutterStock
"יד ושם זה טאבו, לא מחללים אותו בשביל רווח פוליטי או גחמות אישיות. לממשלה הזו אין כבוד לשום מוסד"/ShutterStock, Roman Yanushevsky

סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לישראל ולהנצחת השואה, גיל סגל הוסיף: "הדיווחים על הכוונה להדיח את דני דיין מתפקידו מצערים מאד ואני מקווה שלא יתממשו. מהיכרותי האישית, דני דיין הינו אחד מראשי יד ושם המסורים והמקצועיים, וכל ניסיון להטיל דופי בהתנהלותו ופועלו פסולים מעיקרם ואינם ענייניים. ליד ושם תפקיד מרכזי וקריטי בשימור זכרון השואה והנצחתה, וכל טלטלה בארגון תהווה פגיעה בו והוויכוחים הפוליטיים חייבים להישאר מחוץ לשעריו".

גם ד"ר יזהר הס, סגן וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, התייחס לנושא ואמר כי "יש להוקיע את המהלך הפוליטי הציני הזה שעלול, חלילה, לגרור לפוליטיזציה מסוכנת של זיכרון השואה".

לדבריו, "יד ושם זה טאבו, לא מחללים אותו בשביל רווח פוליטי או גחמות אישיות. לממשלה הזו אין כבוד לשום מוסד. זו פגיעה קשה במוסד שאת עבודתו הקדושה יש להותיר מחוץ לכל מחלוקת. יד ושם, במובנים רבים, שייך לעם היהודי כולו והפוליטיזציה שלו מסכנת את אחד המקומות הבודדים בו תחושת הסולידריות בין ישראל לעם היהודי בתפוצות עודנה איתנה. רק ממשלה חסרת אחריות תסכן זאת".

אמש, השליחה המיוחדת לשימור זיכרון השואה מטעם משרד החוץ האמריקני, אלן גרמיין, ביקרה גם היא את הניסיונות להדיח את יו"ר יד ושם, דני דיין, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "ארה"ב מעריכה את עבודתו החשובה של יד ושם ושל מנהלו - שעובד עמנו בנושאי חינוך זיכרון ומחקר לשואה".

לדבריה, "שמירה על עצמאותם של מוסדות אלה ברחבי העולם היא קריטית, בייחוד כאשר אנו עומדים בפני מאמצים לעוות או להכחיש את עובדות השואה". ניסיון ההדחה של יו"ר יד ושם מצטרף לניסיונות הדחה אחרים שהממשלה קידמה ומקדמת בתפקידים בכירים ואצל שומרי הסף.

  • עוד באותו נושא:
  • יואב קיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully