וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיתות במטרו ושיעורי מוקשים: תחת הפגזות רוסיות, תלמידי אוקראינה חזרו ללימודים

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 8:37

שישית מבתי הספר באוקראינה ילמדו מרחוק, ובחרקוב יקיימו את השיעורים מתחת לאדמה. תכנית הלימודים הותאמה לימי המלחמה, אך מומחים מזהירים כי חינוך ילדי אוקראינה ספג פגיעה קשה במלחמה. ברוסיה, פוטין נפגש עם תלמידים מצטיינים: "אנחנו בלתי-מנוצחים"

7 הרוגים ויותר מ-100 פצועים בהתקפה רוסית על העיר צ'רניהיב/רשתות חברתיות

תלמידי אוקראינה שבו לבתי הספר במהלך סוף השבוע, כשהחשש מפני תקיפות אוויריות ושיגורי טילים של רוסיה ילווה אותם ואת מוריהם והוריהם מדי יום, גם השנה.

לפי הרשויות האוקראיניות, יותר מ-360 מוסדות חינוך נהרסו לחלוטין ויותר מ-3,000 ניזוקו לאורך המלחמה. רוסיה וארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל האשימו את קייב בהקמת בסיסים צבאיים בבתי ספר, אך אוקראינה דחתה את הטענות הללו בתור "קמפיין של דיסאינפורמציה ותעמולה".

הכוחות הרוסיים לא פסחו על מוסדות החינוך גם במהלך חופשת הקיץ. באחד מימיה האחרונים בחודש שעבר, יצאה טטיאנה פרוקופנקו, מנהלת בית ספר בעיירה הצפונית רומני, לעבודה. היא אמרה לבעלה, ולרי, שהיא קבעה כמה פגישות לקראת פתיחת שנת הלימודים. אך קצת אחרי השעה 10:00, היא ושלושה עובדים נוספים בבית הספר כבר לא היו בין החיים.

ארבעתם נהרגו במתקפת מל"ט רוסי מתאבד, שהחריב כמעט לחלוטין את בית הספר." אני יכול להישבע שלא היה שם צבא", אמר בעלה לרשת BBC. "היא הייתה חדורת התלהבות לבית הספר, אלו היו החיים שלה. היא הייתה שם 24/7", הוסיף בעלה בדמעות.

כיתה בתחנת רכבת תחתית בחרקוב, אוקראינה, 1 בספטמבר 2023. רויטרס
לימודים מתחת לקרקע. תלמידים בכיתה במטרו של חרקוב, אתמול/רויטרס

כאמצעי זהירות, תלמידים רבים באוקראינה ילמדו מרחוק, בהתאם להחלטות הרשויות המקומיות התלויות במצב בכל מחוז ובהימצאותם של מקלטים בבתי הספר.

בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה הסמוכה לגבול רוסיה המופגזת באופן תדיר, הלימודים יהיו כמעט כולם מרחוק. בניסיון בכל זאת להעביר שיעורים באופן בטוח, הרשויות בנו כ-60 כיתות בתחנות רכבת תחתית שבהן יכולים ללמוד יותר מאלף תלמידים.

סגן שר החינוך, אנדיי סטשקיב, אמר לרשת BBC כי שישית מבתי הספר במדינה ילמדו מרחוק - נתון קטן משמעותית בהשוואה לשנה שעברה, אז שליש ממוסדות החינוך העבירו שיעורים מקוונים. כ-80 אלף מהם יתחברו מרחוק מאזורים שתחת כיבוש רוסי.

"זהו אתגר עצום עבורנו וזה מסוכן עבורם משום שהכובשים מאיימים עליהם ועל ההורים שלהם שלא להמשיך ללמוד בבתי ספר אוקראינים", אמר סגן שר החינוך. "זאת סוגייה ביטחונית רגישה מאוד ובתי הספר לא אומרים מי אלו התלמידים משום שזה יכול לסכן את חייהם".

עוד בוואלה!

660 ק"מ מהחזית: בסיס אווירי רוסי הותקף במל"טים; 2 הרוגים בהתקפה מאסיבית על קייב

לכתבה המלאה
בית ספר שנפגע בהתקפה רוסית במזרח אוקראינה, 29 באוגוסט 2023. רויטרס
בית ספר במזרח המדינה שנפגע בהתקפה רוסית/רויטרס

תכנית הלימודים הותאמה אף היא למלחמה, ואחד ממקצועות החובה השנה יהיה התגוננות מפני מוקשים. כדי לחבר את התלמידים הצעירים לנושא, הוא יועבר בסיועו של הכלב פטרון, שהתפרסם בזכות הצלחתו בהרחת שדות מוקשים ומופיע בתכנית מצוירת המחנכת את הדור הצעיר על הסכנות הנשקפות מתחמושת שלא התפוצצה.

לסיה יורצ'ישין, מורה מקייב, סיפרה כי תמונותיו של כלב הג'ק ראסל הידידותי עוזרות ליצור את "אווירה של ביטחון פסיכולוגי ונפשי" שלה זקוקים ילדי אוקראינה. בנוסף לכך, תכנית הלימודים שונתה כך שהוצאו ממנה סופרים רוסים רבים כחלק ממאמציה של אוקראינה להתנתק מהשפעותיה התרבותית של מוסקבה על המדינה.

אחרי שנה וחצי של מלחמה, ניתן כבר לראות את ההשלכות הקשות שלה על איכות החינוך באוקראינה. לפי סוכנות הילדים של האו"ם (יוניצ"ף), ילדי אוקראינה מראים סימנים של "אובדן למידה נרחב".

"בתוך אוקראינה, ההתקפות על בתי הספר נמשכות ללא הפסקה, והילדים נותרים בחרדה עמוקה וללא מרחב בטוח ללמוד. לא רק שזה מקשה על ילדי אוקראינה להתקדם בחינוך שלהם, הם גם מתקשים לשמור על מה שהם למדו כשבתי הספר שלהם תפקדו במלואם", אמרה רג'ינה דה דומיניקיס, ראש אזור אירופה ומרכז אסיה ביוניצ"ף.

ילדים לומדים בתחנת רכבת תחתית בקייב, אוקראינה, מאי 2023. רויטרס
"זה נורא לחשוב שלילדים שלנו אין את ההזדמנות הזו"/רויטרס

בערים שבחזית, כמו ז'פוריז'יה, זה כבר זמן רב שבתי הספר אינם מקיימים שגרה - עוד מהגבלות הקורונה שהוטלו באביב 2020. "אלו לא לימודים נורמליים", אמר קוסטנטין סמילו, מנהל בית ספר מקומי. "ילדים, ילדים מסכנים, הם לא חוו לימודים ראויים כבר שלוש שנים!". לדבריו, לימודים מרחוק מקשים על היכולת לדרבן תלמידים או לבחון את הידע שלהם.

הוא סיפר כיצד הוא מתגעגע למראה השלו של ילדים הולכים לבית ספר - מחזה הקורה רק הרחק מקו החזית. "בכיתי כשביקרתי במערב אוקראינה בשנה שעברה וראיתי ילדים הולכים לבית הספר עם התיקים הקטנים שלהם. זה נורא לחשוב שלילדים שלנו אין את ההזדמנות הזו", אמר.

ולמרות ההשלכות של לימודים מרחוק על החינוך באוקראינה, ההורים, המורים וגורמי הממשל מסכימים כולם כי ביטחונם של הילדים קודם לכל.

ברוסיה, הנשיא ולדימיר פוטין אמר לתלמידים כי "בלתי אפשרי" להביס את רוסיה, אף שמלחמתה באוקראינה נמשכת 19 חודשים, בעוד שקייב מתקדמת באטיות במתקפת הנגד שלה.

"אני מבין למה ניצחנו במלחמה הפטריוטית הגדולה", אמר פוטין לתלמידים במהלך הרצאה שכותרתה "שיחות חשובות", כשהוא מתייחס למלחמת העולם השנייה. "בלתי אפשרי להביס מדינה כזו, עם הגישה הזו. היינו בלתי-מנוצחים לחלוטין, ואנחנו אותו דבר גם עכשיו".

הרצאתו של פוטין, שאליה הוזמנו 30 תלמידים מצטיינים, היא חלק מהאינדוקטרינציה שמוביל הקרמלין מאז תחילת המלחמה. השיעורים בפטריוטיות כוללים מבט רביזיוניסטי על מלחמת העולם השנייה, לימודים על ערכים רוסיים ועל הנרטיב של מוסקבה למלחמתה באוקראינה, שלפיו היא "מגנה" על בני הלאום הרוסי החיים שם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מרצה לתלמידים מצטיינים ביום הראשון ללימודים, 1 בספטמבר 2023. רויטרס
שטיפת מוח לדור הצעיר. פוטין בהרצאה לתלמידים מצטיינים, אתמול/רויטרס

פוטין אמר בהרצה כי רוסיה תשאף "להבטיח את ביטחונם" של ארבעת המחוזות שעל סיפוחם הכריזה מוסקבה בשנה שעברה, אף שהיא לא שולטת על כולם לחלוטין.

ברחבי רוסיה, בתי הספר עודדו את התלמידים לשלוח מכתבים לחיילים בחזית ולהכין רשתות הסוואה ונרות עבור אלו הנמצאים בשוחות. בתחילת שנת הלימודים הקודמת, פוטין ביקר במובלעת הרוסית קלינינגרד שבמרכז אירופה, ואמר כי כוחותיה של מוסקבה פלשו לאוקראינה כדי "להגן על רוסיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully