וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתראות לנין: אוקראינה נפרדת מהסמלים הסובייטים

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 13:44

הפלישה של רוסיה האיצה את התהליך לחיזוק זהותה העצמית של אוקראינה. אלפי פסלים של אישים רוסים פורקו והושחתו, ורחובות ויישובים שינו את שמם. כעת גם הפטיש והמגל שהתנוסס בפסל המולדת בקייב הוחלף בקילשון הלאומי

תיעוד: סירת נפץ אוקראינית תוקפת ספינת קרב רוסית בים השחור/טוויטר

סמל הקלשון הלאומי של אוקראינה הוצב אתמול (ראשון) על אנדרטה איקונית המתארת את המולדת בקייב, במקומם של סמלים סובייטיים ישנים. זו היא דוגמאות הבולטות ביותר להתנתקות של אוקראינה מעברה ומהשפעתה של מוסקבה בעקבות המלחמה.

האנדרטה, פסל פלדה בגובה 62 מטר של אישה לוחמת, נבנתה בשנת 1981 על ראש גבעה בגדה הימנית של נהר דניפרו. הדמות, שלה מבט חמור סבר המביט מזרחה, מחזיקה חרב באורך 16 מטרים בידה הימנית ומגן באורך שמונה מטרים בשמאלה.

החלפת סמלה של אוקראינה באנדרטת המולדת בקייב, 6 באוגוסט 2023. רויטרס
פועלים מנופפים בדגל אוקראינה אחרי שהציבו את הקלשון על מגן הפסל/רויטרס

במקור, המגן נשא את סמל ברית המועצות - פטיש ומגל מוצלבים מוקפים בגבעולי חיטה. בסוף יולי, פועלים השתמשו בכבלים כדי להוריד חלקים מפורקים מהסמל לקרקע. ביום שבת הם החלו להתקין קלשון במשקל 500 ק"ג על המגן, אך לא הצליחו להשלים את העבודה בשל מזג אוויר סוער ואזהרות מתקיפה אווירית רוסית על הבירה.

שורשיו של המהלך נעוצים בתנועה שמטיפה לדה-קומוניזציה - טשטוש התקופה הסובייטית שבה אוקראינה הייתה חלק מברית המועצות -שהתחזקה מאז תחילת הפלישה של רוסיה בשנה שעברה.

עוד בוואלה!

מכלית רוסית הותקפה ליד קרים, סעודיה מארחת שיחות שלום - ללא נציגים ממוסקבה

לכתבה המלאה
החלפת סמלה של אוקראינה באנדרטת המולדת בקייב, 6 באוגוסט 2023. רויטרס
במקור, המגן בפסל נשא את סמלה של ברית המועצות/רויטרס
החלפת סמלה של אוקראינה באנדרטת המולדת בקייב, 6 באוגוסט 2023. רויטרס
500 ק"ג של גאווה לאומית. הקלשון שהוצב על מגן הפסל/רויטרס

השינוי התרבותי הזה לחיזוק הזהות העצמית האוקראינית לווה בשנים האחרונות בנטייה פוליטית למערב, שעוררה את זעמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והייתה חלק מההצדקה שלו לפלישה. קייב אומרת כי הפלישה היא תכנית אימפריאליסטית של הקרמלין ליצור מחדש את ברית המועצות.

במהלך מהפכת מיידאן ב-2014, מפגינים הפילו פסלים של ולדימיר לנין, דחו את הרודנות והקומוניזם ודרשו לחזק את הקשרים עם האיחוד האירופי. שנה לאחר מכן, אוקראינה הוציאה מחוץ לחוק סמלים סובייטיים, בתגובה למהלך של רוסיה לספח את חצי האי קרים ולתמוך בבדלנים במזרח המדינה.

ברחבי אוקראינה, מאות פסלים של משוררים רוסים וגנרלים סובייטים פורקו או הושחתו, וציורי קיר אומנותיים ותעמולתיים כוסו או הוסרו. בנוסף לכך, אלפי רחובות ועשרות עיירות וכפרים שינו את שמם. רחובות וכיכרות שנקראו בעבר על שם מנהיגי המפלגה הקומוניסטית או גנרלים סובייטים קיבלו שמות הקשורים להיסטוריה הלאומית, לאוקראינים בולטים או לידידי העם האוקראיני כמו הסנאטור האמריקני ג'ון מקיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully