וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לילדים בחינוך המיוחד על החלטת בג"ץ: "סוף סוף רואים אותנו"

עודכן לאחרונה: 21.8.2023 / 15:14

הורים בירכו על פסיקת בית המשפט העליון המבטלת את החלטת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים לילדים על הרצף. "החלטה שרירותית שניתנה כלאחר יד", נטען על החלטת המשרד. ""עם כל מה שקורה עכשיו בארץ, זו תחושה טובה שעדיין יש בג"ץ ושהוא שם את הילדים במקום הראשון"

בווידאו: מיליארד שקל לחינוך המיוחד ופתיחת אזורי הרישום: קיש מסמן מטרות/לע"מ

הורים לילדים על הרצף האוטיסטי בירכו היום (ראשון) את פסיקת בית המשפט העליון המבטלת את החלטת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים לילדים על הרצף. בפסיקה, קבעו השופטים כי יש להתחשב בקשיים המיוחדים שהילדים ובני משפחותיהם מתמודדים עמם, כמו גם לקחת בחשבון את העובדה שהחלטת משרד החינוך התקבלה כחודשיים וחצי בלבד לפני פתיחתה של השנה.

"אנו מברכים על פסיקת בג"ץ. הורה שצריך להיות בבית בארבע זה לא כמו בחמש, יש הרבה הורים שנאלצו לצמצם משרות ופוטרו ממקומות העבודה שלהם", סיפרה עדי גבע, תושבת תל אביב ואם לילד בן ארבע שמאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך. "השנה היו כבר גנים שעבדו פחות שעות, ואף לא עבדו ימים שלמים. זה הקריס משפחות והחזיר אחורה את הילדים, שם אותם בפוזיציה של הישרדות אמיתית. בעלי ירד לחצי משרה והוא מפרנס עיקרי. ירדנו שתיים-שלוש רמות באיכות החיים", הוסיפה.

עדי גבע אמא של ארד, בן 4.5 חברת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים. באדיבות המצולמים
עדי גבע אמא של ארד, בן 4.5 חברת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים/באדיבות המצולמים
ארד, בן 4.5, אמו עדי גבע חברת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים. באדיבות המצולמים
ארד, בן 4.5, אמו עדי גבע חברת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים/באדיבות המצולמים

עוד טענה כי החלטת משרד החינוך התקבלה באופן שרירותי, וללא בדיקה מעמיקה של פתרונות. "היה ברור לנו שהחלטת משרד החינוך לא מידתית, שהיא ניתנה כלאחר יד בצורה שרירותית. יש בסך הכול 8% מהערים בארץ שאין בהן מספיק כוח אדם, למה לקצר לכולם? לא נבדקו מספיק פתרונות אלטרנטיביים. מטה המאבק הציג למשרד החינוך מנגנונים, ואני לא יודעת אם בכלל הסתכלו עליהם. תקציב תמיד יש, השאלה אם יש רצון", טענה.

עו"ד הדר שקד - איצקוביץ', אחראית תחום חינוך באגף לקידום זכויות וקשרי ממשל ב"אלו"ט", סיפרה על התגובה לפסיקה, שהתגבלה בעקבות עתירת העמותה: "התרגשנו לקבל את החלטת בג"ץ ואנחנו מברכים עליה. מדובר בהחלטה מאוזנת אשר עושה צדק עם התלמידים והוריהם, ולמעלה מכך - מניחה יסודות חשובים באשר לזכויותיהם של תלמידים על רצף האוטיזם והחינוך המיוחד. בנוסף ההחלטה מכירה בהשפעה העקיפה של פגיעה באורך יום הלימודים על פרנסת ההורים ועל התא המשפחתי כולו. ההחלטה חשובה לא פחות מבחינה מנהלית, ומבהירה כי בפרט בקבלת החלטות הפוגעות בזכות, יש להקפיד כי אלו יתקבלו בסמכות ובהליך תקין".

שר החינוך יואב קיש בדיון ועדת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, 14 באוגוסט 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
"החלטה שרירותית". קיש/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

גם חברת הכנסת מטעם הליכוד התייחסה להחלטת בג"ץ. "כאמא לילדה אוטיסטית בתפקוד נמוך כאבתי את החלטת מנכ"ל משרד החינוך לקצר את יום הלימודים של ילדינו המיוחדים", כתבה בחשבון הטוויטר שלה. "בג"ץ ביטל את ההחלטה, לא כי היא לא חוקית, כי היא חוקית. לא כי היא לא סבירה, כי היא סבירה. אלא כי היא פוגעת בעקרונות הצדק ובהשלכות האדירות על ילדינו".

"סוף סוף רואים אותנו ואת הילדים שלנו", הגיבה להחלטה גם מזי לוי, אם לשלושה ילדים על הרצף, שניים בני חמש ואחת בת 12. "לא ייתכן שכל הזמן פוגעים דווקא בילדים האלה. מהיום שאובחנתי, ככה אני קוראת לזה, אני לא מספיקה לריב על זכויות בסיסיות, זה מטורף. על סלי תרופות, על דברים שנמצאים בחוק - ואנו נלחמים עליהם מלחמת חורמה", אמרה. "הייתי בדיון, ראיתי את השאלות הנוקבות, ואני שמחה שהשופטים ראו את הקושי בלגדל ילד עם מוגבלות".

"הילדים שלנו סבלו במקומות שירדו בהם שעות השנה. זה לקח אותם אחורה בזמן. כיתות התקשורת לא דומות לחינוך הרגיל, כל שעת ריכוז חשובה. משרד החינוך לקח החלטה מבלי להסתכל על כל המרכיבים", האשימה. "אני מאמינה שניתן למצוא פתרונות ושאפשר לעשות את הדברים אחרת. אם יראו את הילדים כשקופים עכשיו - זה ימשיך גם לבגרות שלהם", טענה לוי.

עדי גבע אמא של ארד, בן 4.5 חברת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים. באדיבות המצולמים
עדי גבע אמא של ארד, בן 4.5 חברת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים/באדיבות המצולמים

רותם ובר, תושבת ראש העין ואם לילדה אוטיסטית שעולה לכיתה א', התייחסה גם היא להחלטה. "אני מרגישה הקלה עצומה. הסתובבתי בתחושות לא פשוטות לקראת תחילת השנה", טענה, "לאו דווקא מבחינת השעות בשבילה, היא לא הייתה שמה לב להבדל, אלא מבחינת הרווחה הנפשית שלי שמשפיעה עליה. אם אני צריכה להוריד כל יום 45 דקות מיום העבודה שלי, יש לזה משמעויות כלכליות רציניות".

הבת של רותם ובר. באדיבות המשפחה
הבת של רותם ובר/באדיבות המשפחה

"התסכול משנים של מאבק וועדות מצטבר", הודתה ובר, "ובהחלטת משרד החינוך הרגשתי שפשוט הרימו ידיים במקום למצוא פתרונות יצירתיים, אפילו ברמה של לחשוב על המשק וההורים העובדים. זאת הייתה אכזבה מאוד גדולה". לדבריה, "עם כל מה שקורה עכשיו בארץ, זו תחושה טובה שעדיין יש בג"ץ ושהוא שם את הילדים במקום הראשון. התפקיד של משרד החינוך הוא לעשות את זה, וכואב שצריך את השופטים בשביל זה. במשרד סיפרו לעצמם סיפור שבקיצור היום הם דואגים יותר לילדים. יכול להיות שנעמוד עכשיו בפני שוקת שבורה אחרת, אבל לא צריך להעניש את הילדים וההורים כדי למצוא פתרון. צריך לזכור שאנחנו לקוחות שבויים של משרד החינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully