וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה קשה להירדם": עידן חדש בגוש דן - הרכבת הקלה יצאה לדרך

עודכן לאחרונה: 18.8.2023 / 12:18

אחרי שנים של המתנה והשקעה של 19 מיליארד שקלים, שלוש הרכבות הראשונות של הקו האדום יצאו מפתח תקווה ובת ים ב-5:40. עשרות נוסעים, שהגיעו מכל רחבי הארץ, השתתפו בנסיעה הראשונה. ניקיטה בן ה-15 מאשקלון: "מחכה לזה הרבה שנים". הנהגת בקו הראשון מבת ים: "אני מתרגשת"

עידן חדש בגוש דן - הרכבת הקלה יצאה לדרך/רוני כנפו

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נפתח הבוקר (שישי) רשמית אחרי שנים ארוכות של עבודה, והשקעה של כמעט 19 מיליארד שקלים. בשעה 5:40 בבוקר יצאו במקביל שלוש רכבות משלוש תחנות המוצא של הקו - בת ים-קוממיות, פתח תקווה-תחנה מרכזית וקריית אריה. בכך, נפתח עידן חדש בגוש דן, שאמור לחבר את ערי המרכז ולהקל משמעותית את מצוקת הפקקים הבלתי נסבלת באזור. למרות זאת, סוף הפקקים עדיין רחוק מאוד, שכן מדובר בקו אחד בלבד מבין השלושה המתוכננים.

בנסיעה הראשונה השתתפו עשרות בני אדם, שהגיעו מכל רחבי הארץ כדי להיות חלק מההיסטוריה. קותי אלעזר, פנסיונר בן 70 בתל ברוך, קיבל את תעודת הנוסע הראשון ברכבת. על הקו נכחו גם משפחות שהגיעו מנהריה, חיפה ומקומות נוספים. ניקיטה בן ה-15 הגיע במיוחד מאשקלון. "אני מחכה לזה הרבה שנים. הלוואי שהיו בונים גם אצלנו בעיר", אמר לוואלה!.

נסיעה ראשונה של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 18 באוגוסט 2023. אודי עציון, אתר רשמי
הנסיעה הראשונה של הקו האדום/אתר רשמי, אודי עציון

משפחת שיפרין הגיעה במיוחד ממודיעין. "רצינו להיות חלק מההיסטוריה, אנחנו מאוד מאמינים בתחבורה ציבורית. אני במקור מבת ים ושומע על הפרויקט הזה עשרות שנים", סיפר האב איתי, שבא עם ילדיו ירדן, מאיה וארבל. ירדן סיפר כי "אני מעדיף לנסוע ברכבת ולא ברכב. בעיקר כשלא צפוף".

נעמי ברוך בת ה-45, תושבת בת ים ואמא לשניים, היא נהגת הקו האדום בנסיעה הראשונה מבת ים: "אני מתרגשת. היה לי קשה להירדם. אני לבד בקופסה שלי. מרגישה את האחריות אבל בטוחה בעצמי ובציוד".

מאוחר יותר במהלך היום פרצה מחאה מול שרת התחבורה מירי רגב בתחנת הרכבת הקלה בביאליק שברמת גן. עשרות קראו לעברה "דמוקרטיה", כשמשטרה נכחה במקום.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נפתח, 18 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נפתח, 18 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו
מפת התחנות של הקו האדום בגוש דן. אתר נת"ע, צילום מסך
מפת הקו האדום/צילום מסך, אתר נת"ע

כל מה שאתם צריכים לדעת:

בשלב זה, יפעל הקו האדום בתדירות נמוכה של רכבת בכל שש דקות ולא כל שלוש דקות וחצי, בשל הגבלת המהירות החריפה שנקבעה בשדרות ירושלים ל-20 קמ"ש - מחשש לתאונות עם הולכי רגל ורוכבי קורקינטים ומפני שבאזור בת ים לרכבת הקלה עדיין אין עדיפות ברמזורים. עובדה זו, גם תשפיע על זמני הנסיעה שיהיו כפולים מהמתוכנן בשלב זה, שעה ורבע למי שייסע לכל אורך הקו.

בשעות העומס, משך הנסיעה של הקו מפתח תקווה לבת ים, שעה ורבע כאמור, יהיה דומה לזמן הנסיעה ברכב פרטי. אולם בקו האדום לא נדרש לחפש חנייה ואפשר להתפנות לעיסוקים אחרים, כמו בהייה ממושכת במסך הפלאפון.

מנגד, הנסיעה מפתח תקווה לתל אביב תארך כ-20 דקות בלבד, משום שבקטע התת קרקעי הנסיעה תהיה מהירה יותר - עד 77 קמ"ש, ולכן תקצר את משך הנסיעה לנוסעים ברכב פרטי. כמו כן, נסיעה מסבידור לשדרות ירושלים וחוף הדולפינריום תארך פחות מרבע שעה, וגם למי שיוצא לבלות או לקניות ביום שישי ובערבים הקו האדום יהיה שימושי, ובוודאי לכל מי שמגיע למשחקים בבלומפילד.

נוסעים ברכבת הקלה בבת ים. 18 באוגוסט 2023. אודי עציון, מערכת וואלה!
נוסעים ברכבת הקלה בבת ים, היום/מערכת וואלה!, אודי עציון
נסיעה ראשונה של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 18 באוגוסט 2023. רוני כנפו
הנסיעה הראשונה של הקו האדום/רוני כנפו

התחנות העמוסות:

לקו האדום יש 34 תחנות, בהן 10 תת קרקעיות ועוד אחת שקועה בקרקע - שגם אליה תרדו בדרגנועים ובמעליות, תחנת אליפלט בגבול תל אביב יפו.

העומסים בתחנות לא יהיו אחידים, כשהציפייה שעיקר העומס יהיה בתחנות התת קרקעיות שחלקן נמצאות במיקומים אסטרטגיים. למשל תחנת אבא הלל שתשרת את מתחם הבורסה ובני ברק, תחנת ארלוזורוב הקרובה אליה, שתשרת את מתחם התחבורה הציבורית סבידור ותאפשר מעבר בין רכבת ישראל והאוטובוסים העירוניים לקו האדום ובעתיד גם מהקו הסגול.

גם תחנת יהודית, שתשרת את מרכזי התעסוקה והבילויים באזור רחוב חשמונאים ויגאל אלון, תהיה מבוקשת מאוד. תחנת אליפלט תהיה מבוקשת בזכות הקרבה לים, ותחנת קרליבך תהיה משמעותית מאוד כשיתחיל לפעול הקו הירוק של הרכבת הקלה ב-2027, שכן היא תהיה התחנה התת קרקעית היחידה שתאפשר מעבר בין שני הקווים מתחת לאדמה, כמו תחנת מטרו בחו"ל.

מבין תחנות שעל פני הקרקע צפויים עומסים בתחנות קצה כמו קריית אריה בפתח תקווה וקוממיות בבת ים, שבהן אפשר יהיה לעבור לרכבת ישראל. גם התחנות בשדרות ירושלים ביפו ימשכו נוסעים רבים, בעיקר תחנת בלומפילד הסמוכה לאצטדיון הכדורגל בימי משחקים.

נסיעה ראשונה של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 18 באוגוסט 2023. אודי עציון, אתר רשמי
השקת הרכבת הקלה/אתר רשמי, אודי עציון

שעות הפעילות:

בימי חול תפעל הרכבת מהשעה 5:00, ותסיים את פעילותה בין השעות 23:00 ל-24:00 - תלוי בקו ובתחנה. בנת"ע טענו שהמצב ישתפר בעתיד וזמני הפעילות תלויים גם במרחק של התחנה מהדיפו בפתח תקווה, שבו יאוחסנו הרכבות בלילה.

לאחרונה התעוררה שוב מחאה נגד אי הפעלת הקו בסופי שבוע, כמו יתר התחבורה הציבורית. ומעבר להיתכנות הפוליטית הנמוכה שההחלטה תשתנה - השינוי ידרוש התאמות תשתית, רכש רכבות נוספות ותוספת כוח אדם.

לפיכך, הקו האדום יפסיק לפעול בימי שישי לפני קווי האוטובוסים, ויחזור לפעילות במוצאי שבת אחריהם - בשירות מוגבל מאוד. גם עכשיו, בשעון הקיץ כשהשבת נכנסת אחרי השעה 19:00, הקווים שנוסעים מזרחה מפתח תקווה יוציאו רכבות אחרונות בשעה 15:19 מתחנה מרכזית וב-15:49 מקריית אריה. מקוממיות תצא רכבת אחרונה ב-16:06. במוצאי שבת יצאו רכבות ראשונות ב-21:30 משתי תחנות פתח תקווה, וב-21:42 מאליפלט - ובכל כיוון יופעלו רק שתי2 רכבות, בהפרש של 45 דקות, כאילו הייתה זו רכבת ישראל ולא קו עירוני תדיר.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נפתח, 18 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
תחנת הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

האם זה הסוף של הפקקים בגוש דן:

לפי שעה - רחוק מזה. מדובר בקו אחד בלבד מבין שלושה שמתחיל לפעול, ולאנשי המקצוע ברור שהקיבולת של הרכבת הקלה לא מספיקה ולכן המדינה מקדמת בניית רכבת תת קרקעית (מטרו) מלאה. אולם ניתן ללמוד על השינויים שיכול לעשות קו רכבת קלה מהקו הירושלמי ששיפר את הנגישות למרכז העיר ולעיר העתיקה. גם מרכז תל אביב לאורך דרך פתח תקווה והחשמונאים מרובת האטרקציות ומקומות העבודה, העשיר בפקקים ועני במקומות חנייה, יקבל חיים חדשים. כך גם יפו, רמת גן ובני ברק.

נסיעה ראשונה של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 18 באוגוסט 2023. רוני כנפו
נסיעה ראשונה של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 18 באוגוסט 2023/רוני כנפו

מותר להעלות קורקינטים:

כן, וגם אופניים רגילים וחשמליים, בתנאי שהכלי מתקפל ומקופל.

מתי יופעלו הקווים הבאים:

ב-2027 צפוי להיפתח הקו הסגול, ממרכז תל אביב ועד גבעת שמואל בשלוחה אחת, שיבא-תל השומר, אור יהודה ועד צומת הטייסים בשלוחה השנייה. אורך הקו 27 ק"מ, 43 תחנות כולן מעל פני הקרקע כשאת הקו בעלות של 11 מיליארד שקל בונות "שפיר" ו-"CAF". ב-2028 צפוי להתחיל לפעול הקו הירוק מראשון לציון להרצליה, דרך חולון ותל אביב, לאורך 39 ק"מ עם 62 תחנות, מתוכן 4 תת קרקעיות בת"א. את הקו בונות בעלות של כ-20 מיליארד שקל "אלקטרה", "דן" ו"אלסטום".

תחנת רכבת קלה ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ניב אהרונסון
תחנת הרכבת הקלה/ניב אהרונסון

איפה צפויים הכשלים:

מעבר לאיומים של ארגוני המתנגדים למהפכה המשפטית לעצור את הקו האדום, יכול כל פקק בבת ים לעצור את תנועת הרכבות. בנוסף, בגלל התדירות הנמוכה והעובדה שכרגע ישתמשו רק בכמחצית מ-45 הקרונות שנרכשו, צפויים מהר מאוד עומסים בקו. בניגוד לרכבת הקלה בירושלים שבה אפשר לתקף רב קו גם ברכבות עצמן, בקו האדום אפשר רק בתחנות, אלא אם יש לכם אפליקציית תשלום.

בנוסף, מי שיעלה בלי לקנות כרטיס (בעלות 5.5 שקלים למרחק של עד 15 ק"מ או 12 שקלים בנסיעה למרחק של יותר מ-15 ק"מ) חשוף לקנס של 180 שקלים ועלול ליצור פקקים ביציאה מהתחנות התת-קרקעיות, אם כי ההנחיה לפקחים היא לגלות בחודש הראשון הבנה. למרות שמערכות ההפעלה והבטיחות נוסו כבר יותר מחצי שנה, ושהמומחים הגרמנים העניקו אישור הפעלה לאחר הפחתה ניכרת בכמות בלימות החירום - בעיות של רכבות שהמערכת תעצור בתחנה בגלל קשיי תקשורת עשויות להתרחש גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully