וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות הפעילות, התחנות העמוסות והכשלים: כל מה שאתם צריכים לדעת על הרכבת הקלה

עודכן לאחרונה: 18.8.2023 / 0:27

רגע לפני ששלוש הרכבות הראשונות יוצאות לדרך והופכות השקעה של 19 מיליארד דולר למציאות חדשה בגוש דן - ריכזנו את כל המידע שחשוב לדעת על הרכבת הקלה. למי כדאי להשתמש? האם זה הסוף של הפקקים בגוש דן? מהו משך הנסיעה? ומתי יופעלו הקווים הנוספים? | וואלה! עושה סדר

נתניהו: "כולם יוכלו לנסוע ברכבת הקלה - גם אלה שמתנגדים לנו"/יותם רונן

מחר בשעה 5:40 בבוקר, אם לא יהיו תקלות של הרגע האחרון, יצאו במקביל שלוש רכבות משלוש תחנות המוצא של הקו האדום - בת ים קוממיות, פתח תקווה תחנה מרכזית וקריית אריה. כך, תהפוך הרכבת הקלה בתל אביב למציאות, אחרי השקעה של כמעט 19 מיליארד שקל רק בקו הראשון.

את הקו תכננה חברת נת"ע הממשלתית, והוא יופעל בידי חברת "תבל מטרו" שבבעלות אגד, "שנזן מטרו" ו-"CCECC" הסיניות. את הרכבות עצמן סיפקה חברת "CRRC" הסינית, והיא גם תתחזק אותן. חברת "אלסטום" סיפקה את מערכות ההפעלה והבטיחות.

השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
השקת הרכבת הקלה/ראובן קסטרו
מפת התחנות של הקו האדום בגוש דן. אתר נת"ע, צילום מסך
מפת הקו האדום/צילום מסך, אתר נת"ע

למי כדאי להשתמש:

בשלב זה, יפעל הקו האדום בתדירות נמוכה של רכבת בכל 6 דקות ולא כל 3 דקות וחצי, בגלל הגבלת המהירות החריפה שנקבעה בשדרות ירושלים ל-20 קמ"ש - מחשש לתאונות עם הולכי רגל ורוכבי קורקינטים ובגלל שבאזור בת ים לרכבת הקלה עדיין אין עדיפות ברמזורים. עובדה זו, גם תשפיע על זמני הנסיעה שיהיו כפולים מהמתוכנן בשלב זה, שעה ורבע למי שייסע לכל אורך הקו.

בשעות העומס, משך הנסיעה של הקו מפתח תקווה לבת ים, שעה ורבע כאמור, יהיה דומה לזמן הנסיעה ברכב פרטי. אולם בקו האדום לא נדרש לחפש חנייה ואפשר להתפנות לעיסוקים אחרים, כמו בהייה ממושכת במסך הפלאפון.

מנגד, הנסיעה מפתח תקווה לתל אביב תארך כ-20 דקות בלבד, משום שבקטע התת קרקעי הנסיעה תהיה מהירה יותר - עד 77 קמ"ש, ולכן תקצר את משך הנסיעה לנוסעים ברכב פרטי. כמו כן, נסיעה מסבידור לשדרות ירושלים וחוף הדולפינריום תארך פחות מרבע שעה, וגם למי שיוצא לבלות או לקניות ביום שישי ובערבים הקו האדום יהיה שימושי, ובוודאי לכל מי שמגיע למשחקים בבלומפילד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה, שרת התחבורה מירי רגב , שר התשתיות כץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משיקים את הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
ראש הממשלה גוזר את הסרט האדום בהשקת הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

התחנות העמוסות:

לקו האדום יש 34 תחנות, בהן 10 תת קרקעיות ועוד אחת שקועה בקרקע - שגם אליה תרדו בדרגנועים ובמעליות, תחנת אליפלט בגבול תל אביב יפו.

העומסים בתחנות לא יהיו אחידים, כאשר הציפייה שעיקר העומס יהיה בתחנות התת קרקעיות שחלק נמצאים במיקומים אסטרטגיים. למשל תחנת אבא הלל שתשרת את מתחם הבורסה ובני ברק, תחנת ארלוזורוב הקרובה אליה, שתשרת את מתחם התחבורה הציבורית סבידור ותאפשר מעבר בין רכבת ישראל והאוטובוסים העירוניים לקו האדום ובעתיד גם מהקו הסגול.

גם תחנות יהודית, שתשרת את מרכזי התעסוקה והבילויים באזור רחוב חשמונאים ויגאל אלון תהיה מבוקשת מאוד. תחנת אליפלט תהיה מבוקשת בזכות הקרבה לים, ותחנת קרליבך תהיה משמעותית מאוד כאשר יתחיל לפעול הקו הירוק של הרכבת הקלה ב-2027, שכן היא תהיה התחנה התת קרקעית היחידה שתאפשר מעבר בין שני הקווים מתחת לאדמה, כמו תחנת מטרו בחו"ל.

מבין תחנות שעל פני הקרקע צפויים עומסים בתחנות קצה כמו קריית אריה בפתח תקווה וקוממיות בבת ים, שבהן אפשר יהיה לעבור לרכבת ישראל. גם התחנות בשדרות ירושלים ביפו ימשכו נוסעים רבים, בעיקר תחנת בלומפילד הסמוכה לאצטדיון הכדורגל בימי משחקים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה, מירי רגב,  ישראל כץ, בצלאל סמוטריץ', ,השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
השקת הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

שעות הפעילות:

בימי חול תפעל הרכבת מהשעה 5 בבוקר, ותסיים את פעילותה בין השעות 23:00-24:00 - תלוי בקו ובתחנה. בנת"ע טענו שהמצב ישתפר בעתיד וזמני הפעילות תלויים גם במרחק של התחנה מהדיפו בפתח תקווה שבו יאוחסנו הרכבות בלילה.

לאחרונה התעוררה שוב מחאה נגד אי הפעלת הקו בסופי שבוע, כמו יתר התחבורה הציבורית. ומעבר להיתכנות הפוליטית הנמוכה שההחלטה תשתנה - השינוי ידרוש התאמות תשתית, רכש רכבות נוספות ותוספת כוח אדם.

לפיכך, הקו האדום יפסיק לפעול בימי שישי לפני קווי האוטובוסים, ויחזור לפעילות במוצאי שבת אחריהם - בשירות מוגבל מאוד. גם עכשיו, בשעון הקיץ כשהשבת נכנסת אחרי השעה 19:00, הקווים שנוסעים מזרחה מפתח תקווה יוציאו רכבות אחרונות בשעה 15:19 מתחנה מרכזית וב-15:49 מקריית אריה. מקוממיות תצא רכבת אחרונה ב-16:06. במוצאי שבת יצאו רכבות ראשונות ב-21:30 משתי תחנות פתח תקווה, וב-21:42 מאליפלט - ובכל כיוון יופעלו רק 2 רכבות, בהפרש של 45 דקות, כאילו הייתה זו רכבת ישראל ולא קו עירוני תדיר.

תחנת הרכבת הקלה ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
תחנת הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

האם זה הסוף של הפקקים בגוש דן:

לפי שעה - רחוק מזה. מדובר בקו אחד בלבד מבין שלושה שמתחיל לפעול, ולאנשי המקצוע ברור שהקיבולת של הרכבת הקלה לא מספיקה ולכן המדינה מקדמת בניית רכבת תת קרקעית (מטרו) מלאה. אולם ניתן ללמוד על השינויים שיכול לעשות קו רכבת קלה מהקו הירושלמי ששיפר את הנגישות למרכז העיר ולעיר העתיקה. גם מרכז תל אביב לאורך דרך פתח תקווה והחשמונאים מרובת האטרקציות ומקומות העבודה, העשיר בפקקים ועני במקומות חנייה, יקבל חיים חדשים. כך גם יפו, רמת גן ובני ברק.

מותר להעלות קורקינטים:

כן, וגם אופניים רגילים וחשמליים, בתנאי שהכלי מתקפל ומקופל.

מתי יופעלו הקווים הבאים:

ב-2027 צפוי להיפתח הקו הסגול, ממרכז תל אביב ועד גבעת שמואל בשלוחה אחת, שיבא-תל השומר, אור יהודה ועד צומת הטייסים בשלוחה השנייה. אורך הקו 27 ק"מ, 43 תחנות כולן מעל פני הקרקע כשאת הקו בעלות של 11 מיליארד שקל בונות "שפיר" ו-"CAF". ב-2028 צפוי להתחיל לפעול הקו הירוק מראשון לציון להרצליה, דרך חולון ותל אביב, לאורך 39 ק"מ עם 62 תחנות, מתוכן 4 תת קרקעיות בת"א. את הקו בונות בעלות של כ-20 מיליארד שקל "אלקטרה", "דן" ו"אלסטום".

תחנת רכבת קלה ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ניב אהרונסון
תחנת הרכבת הקלה/ניב אהרונסון

איפה צפויים הכשלים:

מעבר לאיומים של ארגוני המתנגדים למהפכה המשפטית לעצור את הקו האדום, יכול כל פקק בבת ים לעצור את תנועת הרכבות. בנוסף, בגלל התדירות הנמוכה והעובדה שכרגע ישתמשו רק בכמחצית מ-45 הקרונות שנרכשו, צפויים מהר מאוד עומסים בקו. בניגוד לרכבת הקלה בירושלים שבה אפשר לתקף רב קו גם ברכבות עצמן, בקו האדום אפשר רק בתחנות, אלא אם יש לכם אפליקציית תשלום.

בנוסף, מי שיעלה בלי לקנות כרטיס (בעלות 5.5 שקלים למרחק של עד 15 ק"מ או 12 שקלים בנסיעה למרחק של יותר מ-15 ק"מ) חשוף לקנס של 180 שקלים ועלול ליצור פקקים ביציאה מהתחנות התת-קרקעיות, אם כי ההנחיה לפקחים היא לגלות בחודש הראשון הבנה. למרות שמערכות ההפעלה והבטיחות נוסו כבר יותר מחצי שנה, ושהמומחים הגרמנים העניקו אישור הפעלה לאחר הפחתה ניכרת בכמות בלימות החירום - בעיות של רכבות שהמערכת תעצור בתחנה בגלל קשיי תקשורת עשויות להתרחש גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully